Hej

Jag har fogat om dom dåliga fogarna på min skorsten.
Det blev bra förutom att det inte blev så snygt, behövde bara foga om 50% av fogarna (resten gick inte att kratsa ur).

Kan man "måla" svärta ned dom nya nästan vita fogarna som dom ser likadana ut som dom gammla? ::)
 
... vänta tills du börjar elda så jämnar det ut sej efter en vinter ;)
Annars tycker jag att det kan vara fint med synliga reparationer på en gammal skorsten ..... skulle tolka det som en synlig tecken att huset är välhållen ;D
gaia
 
nja jag är inte den som pyreldar direkt. kör med miljögodlända grejjer.
Ena sidan fiagde jag om för ett år sedan och den är fortfarande jätte ljus.
 
No ja, då kanske din idee med att måla är det bästa. Man kan göra dom gamla ljusare eller dom nya mörkare ;)
Man kan måla alla fogar gråvit med silikatfärg och sen låta dom åldras jämt med tiden. Men då måste du måla över alla fogar för att inte få en färgskillnad igen om ett tag på grund av olika behandlade fogytor.
Nöjer du dej med enbart någorlunda utjämning så skulle jag föreslå vatten blandat med lite spissvärta ( till önskad nyans) att pensla på :-/. Garanterar inte att det inte blir borttvättat av regn men spissvärta brukar bita i eftersom det är mycket finfördelad pulver som annars fastnar på allt ;) och har rätt nyans. Fogarna skall inte täckmålas men enbart "smutsas ner" en aning.
För att få bestående färg som sitter kvar och inte är skadlig för puts kan du använda vattenglas i stället för vatten när du blandar din "sotfärg". Vattenglaset binder pigmentet till putsen och det går inte att tvätta bort.
Det var min lösning ..... men prova först på en överbliven cementplatta eller liknande för att få rätt nyans.
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.