Jag har fått avslag på en bygglovsansökan och vad jag kan tolka av beslutet så kom inte ärendet upp i byggnadsnämnden utan det togs ett delegationsbeslut. Bygglovet hade flera betydande brott mot detaljplanen men området och tomten som skall bebyggas har den karaktären och förutsättningarna att ett bygge inom detaljplan inte är ett realistiskt alternativ. Byggplanen är över 40 år gammal och byggnaderna i området bryter nästan alla på ett eller annat sätt mot detaljplanen. Jag har motiverat varje regelöverträdelse och ansåg att jag hade ett relativt bra case.
Varför har det bara tagits ett delegationsbeslut? Vad är egentligen ett delegationsbeslut? Är det en grupp som tagit beslutet eller bare en tjänsteman?
 
Delegationsbeslut tas oftas när det inte behöver gå till Byggnadsnämnden för prövning.
Ta med dej alla papper och åk dit personligen på ett bokat möte med tex statsarkitekten och bolla dina ideer med denne och på så vis ta reda på vad dom tycker och vad som krävs av dej för att komma dit. Ibland kan det vara småsaker som gör att det fastnar någonstans..

Läs på vad som gäller och helst ta hjälp av en lokal arkitekt som kanske
vet hur man kommer runt det hela:)

Lycka till
 
En bra början, är som Enk Projektet skriver, så får Du klarhet i vad som gäller för området, och hur man vill att planen efterföljs. Att flera byggnader i området uppvisar på avvikelser mot planen, ger inte någon annan automatiskt rätt att göra likadant. Kommunen har kanske inte tidigare haft vetskap om dessa överträdelser. Men om du anser att tjänstemannens beslut är fel, kan du först begära omprövning av belutet, (inom viss tid, 3 veckor tror jag, efter det du fick del av beslutet) då begär du också personlig inställelse, så blir du kallad, när ärendet skall upp i nämnden, så får du möjlighet att tala för din sak där. Kan kanske vara bra att kolla vilka som som sitter med i Byggnadsnämnden, har du tur kanske någon där bor i ett av husen som inte följer planbestämmelserna, så har du gjort en god insats, genom att minska förtroendet för våra folkvalda

Good Luck
 
Redigerat:
Du skriver att bygget har flera betydande brott mot detaljplanen. Ett sådnat bygglov skall inte under några omständigheter kunna gå igenom.

Det man "får" göra är att bryta lite mot planen, det skall vara en smärre avvikelse. Det brukar ex. kunna betyda 7 -10% mer yta än planen tillåter. Och om man har flera smärre avvikelser så är totalen inte längre en smärre avvikelse.

Problemet för kommunen (och för dig) är att om de släpper igenom ett bygglov som inte kan anses vara en smärre avvikelse så kan någon överklaga i princip när som helst under de närmaste 10 åren och tvinga fram en rivning, i det läget tror jag att kommunen blir skadetsåndsansvarig gentemot dig eftersom de "lurat" dig att bygga regelvidrigt.
 
Överträdelse mot detaljplanen är inget ovanligt i sig, kommunen överlåter åt grannarna att yttra sig. Kan vara ett större villaområde med lika hus. Någon får för sig att bygga en kupa på taket, så grannarna tillfrågas, ingen har något att erinra mot bygget, kanske för att kupan inte vetter mot någon granne. Något år senare vill någon annan också bygga en kupa, grannarna tillfrågas, men här blir det nej från en granne som får kupan mot sitt hus, och därmed också insyn, från kupan sett. Bygglov = nej. säkert med svordomar över den där dj....len längst ned i gatan som fick bygga sin kupa, och säkert en snyting till rättshaveristen till granne som inte skrev på..........haha
 
TS bor i Norge. Då är det lite dumt att ställa juridiska frågor på ett svenskt forum.
 
haavard skrev:
TS bor i Norge. Då är det lite dumt att ställa juridiska frågor på ett svenskt forum.
Jo det har du rätt i, såg inte det tidigare:cool:
 
Tack för alla svar. Jag bor i Norge men huset skall byggas i Sverige.
Är medveten om att det är gambling att lämna bygglov som bryter mot reglerna såpass mycket som de gör men skulle vi bygga inom detaljplan så kommer vissa grannar påverkas väldigt mycket (en smärre katastrof för närmsta grannen) till skillnad mot det hus vi ritat. Huset avviker inte heller eller sticker ut mot övrig bebyggelse samtidigt som lösningen så klart också blir bättre för mig. Jag inbillar mig mao att det blir en win-win och det är just detta jag hoppades iallafall skulle komma upp till värderande av byggnadsnämnden men nu känns det som det är en tjänsteman som strikt har tittat på detaljplanen utan att lyfta på huvudet och se på verkligheten och det känns ganska surt.
Jag skall kontakta kommunen och be om omprövning och också se om jag kan få motivera för min sak på plats.
Jag har hört någonstans att man kan begära en ändring av en detaljplan för enbart en viss tomt och inte hela området. Är detta genomförbart eller måste man alltid ändra detaljplan för hela området då? Är detta isåfall på något sätt mer realistiskt att få igenom än en ändrad detaljplan för hela området?
 
Pudu skrev:
Tack för alla svar. Jag bor i Norge men huset skall byggas i Sverige.
Är medveten om att det är gambling att lämna bygglov som bryter mot reglerna såpass mycket som de gör men skulle vi bygga inom detaljplan så kommer vissa grannar påverkas väldigt mycket (en smärre katastrof för närmsta grannen) till skillnad mot det hus vi ritat. Huset avviker inte heller eller sticker ut mot övrig bebyggelse samtidigt som lösningen så klart också blir bättre för mig. Jag inbillar mig mao att det blir en win-win och det är just detta jag hoppades iallafall skulle komma upp till värderande av byggnadsnämnden men nu känns det som det är en tjänsteman som strikt har tittat på detaljplanen utan att lyfta på huvudet och se på verkligheten och det känns ganska surt.
Jag skall kontakta kommunen och be om omprövning och också se om jag kan få motivera för min sak på plats.
Jag har hört någonstans att man kan begära en ändring av en detaljplan för enbart en viss tomt och inte hela området. Är detta genomförbart eller måste man alltid ändra detaljplan för hela området då? Är detta isåfall på något sätt mer realistiskt att få igenom än en ändrad detaljplan för hela området?
Du kan ändra en detaljplan för endast din tomt, menkostnaden och tiden för det motiverar nog inte riktigt det.

Hos oss så har inte tjänstemännen avslag på delegation. Det beslutet måste gå via nämnden.
 
O
tja om man skall få kommunen att ändra detaltplanen för en tomt så måste det finnas väldigt starka själ samt en stor plånbok. Har fått för mig att man då få betala alla kostnader själv....
 
W
Ändring av detaljplan för en enskild tomt är väldigt vanligt i den komun där jag bor (säkert 8 st i månaden) detta sker med förenklat planförfarande (oftast) och påverkade grannar hörs då. Dyrt vet jag inte om jag kan säga att det e heller (absolut inte i relation till bygget som helhet). Går på ett par månader beroende på om några överklagar då kan det ta längre tid eller bli nej direkt. En förutsättning är att kommunen e med på det.

Ofta används det för just sådanna här saker. Alltså att tex ta bort prickmark för att få bygga på lämpligare plats etc (som inte kunnde föruses när planen skapades tex).
 
bara nyfiken, vad är det för brott mot detaljplanen du vill göra?
 
hempularen skrev:
bara nyfiken, vad är det för brott mot detaljplanen du vill göra?
Större delen av byggnaden kommer att ligga på prickad mark, höjden till taknock kommer vara för hög samt att en matkällare kommer vara mer än bara en matkällare utan en full undervåning.
 
Som jag har uppfattat det så är första steget att handläggaren bifaller eller avslår ansökan beroende på om det finns några hinder eller ej. I detta fall fanns det hinder och handläggaren måste avslå. Nästa steg för dig blir att föra ärendet vidare till politikerna i byggnadsnämnden som har rätt att bevilja ett bygglov trots att det finns hinder, vilket inte en handläggare har.
 
Wester skrev:
Ändring av detaljplan för en enskild tomt är väldigt vanligt i den komun där jag bor (säkert 8 st i månaden) detta sker med förenklat planförfarande (oftast) och påverkade grannar hörs då. Dyrt vet jag inte om jag kan säga att det e heller (absolut inte i relation till bygget som helhet). Går på ett par månader beroende på om några överklagar då kan det ta längre tid eller bli nej direkt. En förutsättning är att kommunen e med på det.

Ofta används det för just sådanna här saker. Alltså att tex ta bort prickmark för att få bygga på lämpligare plats etc (som inte kunnde föruses när planen skapades tex).
Vilka kostnader pratar vi om när det handlar om en planändring på en enskild tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.