Hur tänker du tillaga din julskinka?

  • Antal röster
    18
  • Omröstningen stängd .
Nu röstade jag visserligen på "köpa färdigkokt" men egentligen så köper svärmor färdigkokt och grilljerar och sen delar den med oss......det alternativet fanns inte med....
 
Blir färdigkokt för oss också i år, tänkte köpa idag men vi är bara 2 st och den minsta jag hittade var på 3,6 Kg så det får vänta lite.

Men jag grillade en julskinka för 2 år sen, det blev jättegott men julskinkesmaken försvann lite och det blev lite åt kasslerhållet.
78122010111302ebe2.jpg
 
Tyresö
Hahaha, rätt komiskt att en tråd som handlar om julskinka, hamnade i ett delforum för trädgårdsmaskiner.

Det är min fru som bestämmer här hemma, så jag vet inte hur hon tillagar julskinkan. Hon lagar ju all mat från grunden utan några halvfabrikat, så då kommer hon troligtvis göra likadant med skinkan.
Jag har aldrig funderat på sånt - jag har ju totalförbud till köket på julafton, så jag ser ju bara skinkan när den står serverad på bordet.
 
Tyresö skrev:
Det är min fru som bestämmer här hemma, så jag vet inte hur hon tillagar julskinkan.

Ibland när jag sätter mig vid matbordet brukar jag också fundera över hur det gick till egentligen?

Men sedan inser jag att vissa mysterier skall man låta vara olösta. d^_^b
 
Jag har tagit med mig min mors tradition... man trycker fast massa goda julkryddor på skinkan (nejlikor, kryddpeppar, lagerblad, gräslök m.m.) och har sedan alufolie runt. In i ugnen. Sen vanlig griljering, helst med den hemmagjorda senapen innehållandes whiskey, konjak och espresso.

Grillen använder jag gärna på vinterhalvåret... men inte till julskinkan :D.

Tyresö skrev:
Jag har aldrig funderat på sånt - jag har ju totalförbud till köket på julafton, så jag ser ju bara skinkan när den står serverad på bordet.
Lider med dig :(.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.