I grovutrymmen som tvättstuga, garage, hobbyrum m.m. lägger jag alltid utanpåliggande. Och det gäller även vattenrör och andra rör.
Det som ligger dolt kan gnagas på. Vattenrör kan börja läcka. Ligger det synligt har man kontroll på sakerna.
Man ser om det börjar kola och ryka eller droppa och kan förhoppningsvis förhindra en brand eller vattenskada.
Dessutom är det lättare att efterhand sätta eluttag m.m. där dom behövs.

Det är också en fördel med utanpåliggande att man slipper göra onödiga hål i tätskikt i väggar.
Om man t.ex. i (snickar)hobbyrummet får mycket damm tror jag det även är krav på utanpåliggande.

När det gäller gnagarbekämpning finns det EN typ av fälla som fungerar perfekt.
Den är giftfri, luktfri, frostsäker, återställer sig själv, behöver inte tömmas ofta.

Det är en vippfälla och en hink. Musen klättrar upp för stegen, går ut på plattan för att ta betet, plattan vippar och musen ramlar ner i hinken.

OBS! Denna fälla skall vittjas två ggr per dygn. Musen skall släppas fri eller avlivas snabbt och korrekt. Allt enligt lag.

Man får inte hälla i tre liter glykolblandat vatten som musen direkt drunknar i, tar bort lukt och förhindrar frysning. Detta är brott mot lag.
 
Redigerat:
Ljusbåge skrev:
OBS! Denna fälla skall vittjas två ggr per dygn. Musen skall släppas fri eller avlivas snabbt och korrekt. Allt enligt lag.

Man får inte hälla i tre liter glykolblandat vatten som musen direkt drunknar i, tar bort lukt och förhindrar frysning. Detta är brott mot lag.
Vilken tur att du berättar detta så att ingen luras att bli lagbrytare :cool:
 
Alfredo skrev:
Vilken tur att du berättar detta så att ingen luras att bli lagbrytare :cool:
Ja, jag vill ju inte uppmana någon att begå brott. :)
Sen kan man ju fundera på varför man inte får dränka och förgifta en mus med glykol. Det tar endast några sekunder. Max nån minut om det vill sig illa.

Däremot är det ok att lägga ut råttgift som sakta under flera dagar plågar ihjäl djuren, bl.a. genom uttorkning. Till sist lägger de sig i nån vägg och dör och luktar.

Anticimex har dessutom starkare saker som är dödliga för andra djur, bl.a. katter och hundar. Det orsakar inre blödningar m.m.

Men som sagt, vi får hålla oss till lagen i alla fall.
 
Redigerat:
Kanske tråden nu spårar ur, men menar du en sådan her:
 
  • hink_d.jpg
Ja, fast det brukar även vara en ramp från golvet upp till vippdelen.
Lantmännen säljer såna för 39:- vill jag minnas. (Hink ingår inte i priset.)
 
I framförallt tvättstugor i flerbostadshus (men går säkert/blir nog bra även i en "liten" tvättstuga) brukar jag momtera en plastkanal runt på väggarna i takvinkel och sen "droppa" ner en kanal till säkerhetsbrytare/uttag/kopplingsdosa. på så sätt får man alla kablar sammlade från central och man kan lätt utöka med kabel i framtiden samt lätt att möblera om i framtiden om det skulle behövas.
 
När det gäller gnagarbekämpning finns det EN typ av fälla som fungerar perfekt.
Den är giftfri, luktfri, frostsäker, återställer sig själv, behöver inte tömmas ofta.

Det är en vippfälla och en hink. Musen klättrar upp för stegen, går ut på plattan för att ta betet, plattan vippar och musen ramlar ner i hinken.
Håller den verkligen mössen? Jag har sett möss hoppa, och misstänker att de skuttar ur en sådan på ett kick.
 
Troberg skrev:
Håller den verkligen mössen? Jag har sett möss hoppa, och misstänker att de skuttar ur en sådan på ett kick.
Exakt min tanke..vi jagar möss emellanåt här hemma och jag kan garantera att dom hoppar ur en normalhög hink.
 
Ja, dom hoppar oftast ur en sådan torr hink... :rolleyes:
 
Men måste allt vara så krångligt, kan vi inte bara lagstifta mot möss eller nåt... :rolleyes:

//Patrik
 
Y
ja de hade gnagt genom kondensplasten, sen vp-röret, sen isleroingen på ledarna. De hade dock turen att göra detta på kablaget till diskmaskinen som aldrig installerats i denna villa från början på 80.

Snickaren ansåg dock att han hade dragit dolt och börjar nu överväga detta trotsallt.

Sist jag köpte några vippor till hinkar så var det en stönig kvinna i kassan som predikade om glykolets farlighet, och övertalade mig att köra diskmedel istället... Jovisst, nu har jag frysta hinkar uppe på vinden, mössen åker skridskor istället för drunknar. hehe
 
Rev en lite småmurken 15kvm gäststuga med elfel förra helgen, där var det vp och isolerat men mössen hade attackerat både isolering och vprör/ledningar. Hittade en grillad mus bredvid en ledning. Helt otroligt, det får en att findera om det är så jävla smart med vp inbyggt i ett hus från 1929. Hade isoleringen varit cellplast eller sågspån hade kåken förmodligen brunnit ner

Nu tror jag inte att tidigare ägarma hade katt vilket vi har och våran jamare hade så gott som dagligen i somras en mus i käften, var ett tag sen nu så han kanskehar rensat i musbeståndet. Inga ljud eller möss i boningshuset iaf, inte ens i källaren
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.