Tjenare!

Jag har tankarna på att inskaffa mig en vattenmantlad kamin. Min fråga då är: går det att ha den igång utan ackumulatortank till att börja med? Koppla på den på värme systemet utan tank och till att början med bara dra nytta av eldningen som värmer luften?

Tack på förhand
 
Nej, en vattenmantlad kamin måste alltid ha sin "vattentank" fylld med vatten. Normalt iallafall. (Brukar stå i bruksanvisningen att den absolut inte får eldas "torr"...)
 
Jo jag förstår att den måste ha vatten till sig, men om man kan koppla in den på det befintliga värmesystemet så länge innan man kopplar till en ackumulatortank. Den lär ju inte dra så stor nytta på vattensidan men du drar ju ändå nytta på luftsidan...
 
Det kommer funka om din cirkulationspump räcker för att cirkulera nog med vatten som "kyler" kaminen, annars kommer den koka.
 
  • Gilla
cdt
  • Laddar…
Ja, det kommer fungera. Det är ju så äldre kökspannor brukar vara kopplade: direkt på radiatorerna. Är ditt system konstruerat för självcirkulation? Om inte så behöver du pump, men se till att inte elda för hårt för då kan det börja koka som Gabbe1 också påpekar. Monterar du någon laddventil, Laddomat eller liknande?
 
Hej!!
det kan nog funka, men det gäller att elda lungt. Sen tror jag nog du får mest nytta av den på vattensidan, dom ger inte jätte mycket värma till rummet, och du kommer inte kunna elda särskild mycket utan tank. Om du vil köra den utan tank kan du koppla den som en radiator, fast omvent. Dvs. framlopp till botten på kaminen och topp på kaminen ut på returen.
Vilken kamin funderer du på och hur stor yta ska du värme upp med den??.


Henrik
 
Om man nu inte har en ackumulatortank och systemet kokar... Vad händer.... Vad gör man (förutom att lufta ur ångan) Kan systemet ta skada? Måste man lufta radiatorerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.