Att värdet på huset skulle dippa ett tiotal procent, därom tvista de lärde. Däremot har du rätt i att det ändå handlar om blancolån i slutändan.

Dock har jag hört att installation av braskamin ökar värdet 2x investeringskostnaden.
 
Se till att bli av med blancolånet så snabbt ni kan. Den effektiva ränta är relativt hög och över tid så handlar det om mycket pengar.
 
Stoppa in 10-15 000 på ett huskonto varje månad, så har ni 60-90 000 i sommar. Om två månader kan ni köpa luftvärmepumpen och få lite lägre elkostnad redan i vår. Men n viktig faktor med "is i magen" är också att fundera ordentligt på var pumpen sitter bäst, kolla offerter osv.
 
Vad räknar ni med att få för sänkning av uppvärmningskostnaderna efter dessa installationer?

Jag skulle ställa det mot ytterligare lån, kreditexponering m.m.

Du skriver att ni tänker "amortera kraftigt" vilket låter rimligt, bör också vara ett krav från banken på blanco-lånet att det ska vara återbetalt inom en viss tid.

Jag kan bara instämma i andras synpunkter. Amortera kanske lite mindre inledningsvis, sätt av till pump och kamin och installera till sommaren för icke-belånade pengar, fortsätt amortera och dessutom sparar ni in på kostnaden för omvärderingen, som brukar vara några tusen som är ytterligare bortkastade pengar utöver blancoräntan.
 
timmelstad skrev:
Vad räknar ni med att få för sänkning av uppvärmningskostnaderna efter dessa installationer?

Jag skulle ställa det mot ytterligare lån, kreditexponering m.m.

Du skriver att ni tänker "amortera kraftigt" vilket låter rimligt, bör också vara ett krav från banken på blanco-lånet att det ska vara återbetalt inom en viss tid.

Jag kan bara instämma i andras synpunkter. Amortera kanske lite mindre inledningsvis, sätt av till pump och kamin och installera till sommaren för icke-belånade pengar, fortsätt amortera och dessutom sparar ni in på kostnaden för omvärderingen, som brukar vara några tusen som är ytterligare bortkastade pengar utöver blancoräntan.
Säg att totalkostnaden för luftvärmepumpen plus braskamin uppgår till 75 000 kr. Räntekostnaden på ett år hamnar då på drygt 2600 kr för det extra lånet om vi amorterar det på ett år. (Vi har ca 3,6% i ränta på renoveringslånet).

Uppvärmingskostnader/hushållsström uppgår enligt förra ägaren till 20 500 kr / år.

Alltså behöver vi sänka uppvärmningskostnaderna med knappt 13% för att det ska gå +/- 0. Jag skulle gissa att vi sänker uppvärmningskostnaderna med mer efter dessa installationer.

Omvärderingen får vi gratis.
 
3,6% var ju inte så farligt, då går det ju. Risken är dock att man fortsätter att låna upp till nästa och nästa renovering osv. Jag jämför ibland oss med våra grannar, vi betaalde ungefär lika mycket för våra hus för 15 år sedan, men medan vi har "haft is i magen" (velat hit och dit och inte kunnat bestämma oss) och därför sparat ihop pengarna till renoveringarna så har de lånat när det ska renoveras, och haft minimala amorteringar. Nu har värdet på husen visserligen dubblerats, men det spelar ju ingen roll så länge man inte säljer och köper något nytt, billigare. Det som hänt är att de lånat upp så att de ligger kvar på samma belåningsgrad, medan vi amorterat. Därför har vi råd att tex köpa nytt badrum utan att ta lån, OCH åka på dyr semester, medan de åker till moster i skövde och lånar mer till nästa renovering, börjar bli dags att byta de gamla plåttaken.

Men ni skulle ju amortera rejält också, så det problemet är nog inte aktuellt i ert fall.
 
haha moster i skövde :)

ja, det lutar kanske åt att spara ihop nu.
 
Locos skrev:
Tjänar ni så mycket gentemot boendekostnaderna borde det ta ca 1 månad att spara ihop till pumpen. Sen tar ni kaminen någon månad eller två efter det När man just har belånat sig så högt och sedan går och lånar till en luftvärmepump så låter det lite väl magstarkt enligt mig.
Intressant det här. Lococ och flera andra som skriver i tråden verkar utgå från att TS och partner har köpt ett hus för 3-4 miljoner i nåt storstadsområde och har riktigt höga inkomster (typ 60000 efter skatt), och att det är därför som boendekostnaden är så låg i förhållande till inkomsten.

Men efter att ha läst inläggen som TS har skrivit skulle jag dra slutsatsen att situationen är en annan. Jag tror att huset är billigt och TS med partner har ordinära inkomster. Uppvärmningen verkar vara en stor del av boendekostnaden och kostnaden för en värmepump (det måste väl vara en luft/luft?) är stort i förhållande till husets värde. Så jag tror inte att TS kan spara ihop till en värmepump på en månad.

Blob, du får ursäkta att jag försöker gissa din inkomst, men jag tror inte att man kan råda dig utan att veta vilka siffror det rör sig om.
 
Det beror väl på vad man menar med ordinära inkomster, vad en storstad och billiga hus är ;) Men nej, om en luftvärmepump kostar 30 000 är det på gränsen att vi klarar det på en månad. Två däremot.

Sen ska jag vara ärlig, jag vet inte riktigt vad luft/luft innebär. Har bara hört ordet luftvärmepump.
 
Då är det nog läge att spara en månad till och läsa på under tiden.
Kolla på värmepumpsforum och leta efter den finska rapporten som även mäter COP värden etc på OLIKA temperaturer och inte bara på ISO-standard temperaturen. Olika enheter har olika egenskaper när temperaturen faller, en del klarar av att leverera värme men inte energi-effektivt, andra klarar av att vara energi-effektiva p.g.a. att de inte genererar någon värme om ni förstår vad jag menar
 
tallmilan skrev:
Då är det nog läge att spara en månad till och läsa på under tiden.
Kolla på värmepumpsforum och leta efter den finska rapporten som även mäter COP värden etc på OLIKA temperaturer och inte bara på ISO-standard temperaturen. Olika enheter har olika egenskaper när temperaturen faller, en del klarar av att leverera värme men inte energi-effektivt, andra klarar av att vara energi-effektiva p.g.a. att de inte genererar någon värme om ni förstår vad jag menar
...eller så frågar man någon som redan vet... :D

Nydala förresten, Värnamo? Småland? (Om gissningen stämmer ska du inte vara snål då? :p )
 
Luft-luftvärmepump har en fläkt inne som blåser ut värmen. Det är viktigt att placera den så att värmen sprids bra och att den inte blir störande på natten.

Luft-vattenvärmepump är kopplad till vattenburet värmesystem. Eftersom du idag har direktverkande el måste du installera vattenradiatorer elelr vattenburen golvvärme om du skulle välja en sån. För ett medelstort hus kostar det gissningsvis runt 200 000, så en sån är det inte du ska ha.

Vad gäller utedelen ska man veta att den droppar vatten, så den ska sitta där ett eventuellt isberg inte stör. Och så vibrerar den, så den ska inte sitta på någons sovrumsvägg tex eftersom det bullrar. Vi har vår utedel på väggen mot köket, men man kan sätta den på ett fristående stativ också. Innedelen har vi över köksdörren, väldigt bra placering. förut satt den i trappan, men det värmde dåligt nere då.
 
Nydala, visste faktiskt inte att det fanns en ort som hette så ;) Skrev bara något vid registrering. Bor i en stor universitetsstad.
 
blob skrev:
Bor i en stor universitetsstad.
Det kan faktiskt spela roll för luft-luftvärmepumpen (förkortas ofta LLVP i trådar här) om ni bor i Lund eller Umeå beroende på att deras verkningsgrad sjunker i takt med utetemperaturen. Verkningsgraden som uppges i reklamen är uppmätt vid +7 grader. Jag gissar på Uppsala, men det är alltså ingen större mening att sätta in en LLVP förrän fram på vårkanten och egentligen inte förrän på sensommaren om man ska se det ur en strikt ekonomisk synvinkel. Vdg braskaminen bör ni bo in er och möblera om ett par gånger först så ni är säkra på var ni ska ha den, de är jobbiga att flytta sen. Så spara och vänta är mitt råd.
 
Ingen idé innan våren i Uppsala?!! Du har ingen LLVP va?
Besparingen är stor, trots vinter med minusgrader. Vi använder inte ens 7 av elementen som tidigare skötte uppvärmningen efter vår installation.
Vår elförbrukning är 15-16000kWh nu, jämfört med 28-30000 innan. Stor del av besparingen är under vintermånaderna även om effektiviteten är bättre över nollan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.