Är detta normalt för ett betonghus med 25cm isolering i väggar 20/30cm i plattan, och ca 30 cm hårdpackat på vinden (skulle motsvara över 60cm, men jag vet inte om jag tror på det längre). Fönster med ej så smickrade 1,3 i u-värde ...
Jag har läst många fantasiförbrukningar här men jag vill ha varmt 22C gr och 10-12 i garaget så är det bara.
Det finns några köldbryggor i kåken såsom en betongbalkong instöttad mot vägg och en ifälld som var svår att isolera runt om helt perfekt. I övrigt har jag varit med så att inga fuskkonstruktioner och hafsjobb tillämpadades.
Huset har en modern FTX aggregat av märket Heru 130T EC som just nu är lite snålställd.
Garaget är på 33m2 loch uppvärmning är fjärrvärme.
Elen ligger på 7-8000kwh , många TV:s etc..och 4 pers i hushållet som inte slösar varmvatten direkt.
Borde man inte kommit ner på 50-70KWh/m2 o år. Nu hamnar jag som det ser ut som på 110...
Borde jag thermografera huset för att hitta läckor?
 
Jo en sak till, jag har läst att ang. fjärrvärmen skan man ha lågt flöde och stor skillnad i delta temp.
Jag har ju två badrum som alltid är i gång, dessa golv bli i regel ganska varma då ut temp ligger på höga 35-40, vilket var tabu om man körde med värmepump. Jag har lite svårt att få i hop detta teoretiskt.Kan någon förklara det? Jag har bara en enda circ-pump, ja eg. 2 eftersom det sitter en i garaget med lågt flöde i inställning och som ligger ca 20m bort från huset.
Jag var mest nervös över att cirpump i fj-värme aggregatet inte skulle orka med 215m2 (20mm golvv-slang) Circpumpen är ställd på 3 av 3 50W Grundfoss, ska jag verkligen sätta ner flödet. Trägolv ska ju inte ha en högre temp än 27gr på ytan...`!?
 
Min ringa kunskap är väl att man INTE ska packa isoleringen, utan den skall vara luftig. Så vindsisoleringen är måhända tveksam, fast ändå inte direkt felaktigt. u-värdet på fönstren är väl ingen direkt katastrof tycker jag, även om de kunde vara bättre.
 
Vad är det för isolering du har på vinden? Har inte hört om något som ska packas. Vanlig stenull/glassull (som skivor eller lösull) ska inte packa. Isoleringens uppgift är att hålla en stor mängd luft stillastående - det är DET som isolerar.
 
Hej!

Jag skulle testa att ställa ner cirkulationspumpen på 1:an, sen komtrollera framledningstempen till golvvärmen så den inte överstiger golvleverantörens rekommendationer, brukar vara ca 45 och inte överstiger golvets yttemp på 27 grader. Komforten försämras och golven får ojämnare temp med hög tempdiff och lågt flöde så det är en avvägning och sen ska det ju klara att värma huset med givna direktiv annars har man ju inget annat val än att höja pumphastigheten.

Du kanske ska börja med att sänka pumpen till 2:an och se vilken tempdiff du får då för att klara hålla dina 22 graders inomhustemp.

Sen skulle jag ställa tilluften så pass högt som möjligt på FTX:n utan elbatteriet hoppar igång om du inte redan gjort det, annars får du ju kallras i tilluftsventilerna.
 
Låter riktigt knasigt! Har själv 24000-25000 kWh på 240 kvm, byggt 68, med tegelfasad med 14 cm isolering i, u-värde 0.28, källare i betonhålsten, ingen isolering, u-värde 1.3, samt två glas större delen i huset. Har dock 50 cm ekofiber på vinden som är på över 100 kvm. Så något måste vara galet med din uppvärmning!
 
Jag tänkte lite till och helt åt väggarna är det inte, om jag förstått det rätt så har du 17000-18000 på värme och varmvatten som kan justeras lite och relativt varmt inne. då ligger du på ca 80/m2
 
Nej jag har 25000 kWh värme+vatten ! (en fjärvärme sedan tillkommer 7-8000kWh el med lampor och tv-apparater som värmer)
Taket är dock mindre isolering än jag trodde. 27cm på minsta ställena vid 315mm limträbalkar. Så limträbalkarna är nakna, där finns ingen isolering varken över eller under. Byggarna tyckte absolut det räckte trots att jag tyckte man kunde regla på ett lager till på 45mm, men det var tid och pengar då, så här i efterhand kanske man skulle stått på sig. Kan någon bekräfta att om man packar en viss typ av ull så ska det vara bättre än att fylla med fluffig ull. Cellplast är ju rätt packad med bra u-värde?

Kan någon teoretiskt förklara vaför ett lågt flöde skulle ta mindre energi än högt, jag får inte ihop det..?
 
MathiasS, det ser ut som vit rockwoll fast som tussar. Men kan isolerarna var så j-la dumma, de gör ju inget annat och det jag hade ju redan betalt för det så varför trycka in mer?
Men taket är ett pulpet (tror jag det heter) med endast 4 gr lutning, så de enda sättet att få in lösullen var att med högt tryck blåsa ner den i alla vrår. Har inte cellplast ännu bättre värde än rockwoll tex eller?
 
Idag har jag kollat förbrukning för en dag. Utetempen låg mellan -7 och -10 hela dygnet.
170kWh och då tände jag ändå en brasa vid morgonen och en på kvällen, en snitt förbrkning på 7kW + 2 brasor a en timme var . I princip ingen vattenförbrukning.
Usch...
 
Förbrukad energi=deltaT x flödet, så teoretiskt så bordet det inte spela nån roll hur stort flödet är och snarare bättre med högt flöde med tanke på komfort och framledningstemp och förluster i framledning som är utanför huset.

Men jag läste i en tråd här på forumet att tempsensorerna i fjärrvärmecentralen kan ha viss felmarginal som man minimerar om man höjer deltaT och det gör man ju med lägre flöde enligt formeln jag skrev i början. Jag fick ner min förbrukning med högre deltaT och lägre flöde

Har du mycket fönster? Jag har relativt nybyggd villa ca 130m2, FTX och fjärrvärme och ligger på ca 13000 på värme och varmvatten, sådär tycker jag, men har kulvert ca10M2 på VVC och värme, mycket fönster som kyler, bra ventilation mm, det kostar med komfort.
 
Redigerat:
Bambi, ja rätt mycket fönster. 32 st och några av sorten 15/20 och ett skjutdörrsparti med U-värde 1,2...men så finns de ju en del 5/10 och 6/10 också.. Alla är skummade och inte drevade, vilket bör vara lite bättre isolervärden
 
simon, det är riktigt fina värden för din kåk. Jag antar att ni är sparsamma och håller låg temp inomhus då.
Här ligger det på minst 21,5C och varje grad ska göra 6% på förbrukningen säjs det.
 
Jag har elitfönster med bra uv men visst blir det mer kallras och drag än från en vägg, så visst påverkas glasytan.

Eller har jag fel här? :)

Jag anser att nya villor är bättre isolerade men de har massa annan krimskrams som VVC ventilation som byter luften, kostar även med återvinning osv.

Ska man bygga energisnålt så ska man ha lite fönster funkishus med liten byggyta och element, men nu kanske din förbrukning ligger högt ändå. Men med finjustering kan du nog komma ner mot 20k vilket ger 90/m2 som är mer rimligt.

Jag ligger på ca100/m2 med funkis på ca 130m2 byggt -07, det som talar mot min energiförbrukning är kulvertar, VVC och stora fönsterpartier.
 
Anledningen till att man ska ha ett högt Delta-T har inget med ditt energiuttag att göra, det är för att fjärrvärmeverket
- inte vill pumpa mer vatten än nödvändigt i systemet (pumpenergi)
- inte vill ha högre isolerförluster än nödvändigt i kulvertar
- vill ha så kallt vatten tillbaka som möjligt eftersom man då kan producera mera el om det är ett kombikraftverk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.