Y
Nja, nya innertaken vill jag inte skruva sönder riktigt än, plus att taklampan är så nära så känns som om det blir lite förmycket lampor i en klunga.

Men... Ska kika lite till efter enkelrörs armatur - med snöre till knappen, skam den som ger sig. :)

eller bara eftermontera lite led lampor överallt sen... ledslinga kanske så det är rena rama discot..
 
Ser jag rätt, har du satt latexfog mellan reglarna & OSB skivorna ???

Viktigare är att inte glömma "gullfibern" mellan reglarna innan du sätter skivan på garderobens bakvägg..

Beträffande belysningen röstar jag för hyggligt kraftiga l.e.d. lister eller halogenspottar UTANFÖR skjutväggen. Sätt en list/planka mot taket framför garderoben för att dölja dem., eller bygg en låda i taket med infällda halogen ev riktade mot skjutdörrarna.
(Snygga dörrar kan må bra av belysning även när de är stängda)
 
Y
...
 
Redigerat:
He, ditt inlägg #18 kom med epost 01:57 innan du hann ta bort det...02:02

Förtydligande: Latex-fogarna skadar ingenting, och visst kan de stoppa en del ljud, men det är en lite okonventionell extrakostnad. (Jag misstänkte att ljud-tanken låg bakom därav kommentaren ovan att det är viktigare att göra regelväggen "dubbel" och ha isoleringsskivor emellan...) ....Ljudläckor tar sig dessutom igenom mycket smala "springor" (En 1 m lång springa bara 1mm bred är samma sak ljudmässigt som ett 1x1m soprt hål...nästan). Så latex passar bra mellan regelväggens "hammarband" & tak respektive "syll" och golv etc..
 
Y
Ja det man ser på bild är ett svårt fall att lyckas dämpa bra, förut så stod det garderober där och andra rummets väggskivor var skruvade rakt på dessa. Men nu kör jag två skivor, smala reglar, isolering, latex överallt, och sen tunn skiva både limmad och skruvad... Jag vet, att alla tjata om dubbla, trippla gipsskivor hit och dit men inte aktuellt till detta, men de här kommer bli lite bättre än innan iaf. Ska bara klura ut hur de maximalt tjocka skjutdörrarna kan få tätlister oxå. :)

Har även latex kring alla apparatdosor osv.. (har bra pris på latextuber)
Har även satt kottlingar mellan glespanelerna för innertaket och lagt isoleringsmaterial på båda sidor före skivorna sattes upp.

MEN, nu var frågan hur jag kan få lite mysbelysning ;)
 
Redigerat:
Hur gick det för dig?

Funderar över något liknande till skjutdörrarna i entrén.

Funderar på att sätta någon form av ledljuslist uppifrån och ner i sidorna som lyser snett inåt.

Tillsammans med en rörelsevakt kanske...?
Det får i sådana fall var en med väldigt smalt seende så om eller snarare när dörrarna är öppna och någon bara går förbi så skall dom inte tändas bara typ när man kör in handen...

Någon som har något förslag?

Är det någon fara med värmen om en jacka hänger mot en ledlist?
 
Eftersom jag jobbar med skjutdörrsgarderober sen en del år så rekommenderar jag en ljusramp utanför dörrarna, det finns spottar med nollavstånd uppåt så länge som man har 10W i dem. Sätt spottarna centrerade på varje dörr och nära takskenan, dvs typ 20-30 mm från takskenan så blir det en ljusridå som man inte bländas av om man har speglar.

Inne i garderoben är det svårt, ljusrör eller LED funkar men glöm halogen, risken för brand är överhängande med sådana.

/Kent
 
Egentligen kan jag använda samma brytare som hallen för ledlisterna i garderoben...
Det var mer tänkt som en kul detalj.

Dom skulle ju dessutom då bara behöva lysa korta stunder medans hallen är tänd större delen av dagen...
Men det kanske bara är att prova sig fram med olika rörelsevakter...

Wattispower: har sett sånna och var ett tag inne på det men det blir ett bockat rostfritt rör som bockas så att klädstången får två olika höjder fast ändå är samma stång...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.