Hej.

Det känns som en dum fråga, men blir ljuset sämre av ett frostat glas? Armaturen i fråga är en "strålkastare" med 50W LED-lampor. Armaturen finns i två utföranden, med eller utan frostat glas, saken är den att om jag väljer den med klart glas finns det bara med 10 graders spridning, medan den frostade har 23 grader.

Hur pass mycket påverkas ljuset av detta?
 
Till att börja med: glas som är frostat sprider ljus åt många fler håll, inkl. åt håll där ljuset inte gör någon nytta. Dessutom, med större spridningsvinkel så kommer den nyttiga mängden ljus behöva spridas över ett betydligt större område. Nu vet jag inte vad det är för armatur, men om det är en avlång, som i profil är böjd, så skulle en ökning av spridning från 10 grader till 23 grader innebära, i teorin, att du får ungefär 43% av ljuset i en viss punkt med en frostad armatur istället för en med klart glas. Dessutom lite förluster iom att glaset som sagt är just frostat.
 
Sen finns de rent upplevelse mässiga aspekterna av hur ljusets karaktär blir. En stråling påverkas olika av olika material som den transmitteras igenom. Så eventuellt kan ljuset bli varmare eller kallare i sin karaktär än med klarglaset beroende på hur materialet påverkar ljuset.

Även hur du upplever armaturen i rummet påverkas av det klara respektive det frostade. Det frostade ger ett mjukare ljus, oftast mjukare skuggbildning och mjukare gradienter. Den klara lyfter fram struktur bättre och ger hårdare uttryck till ytan. Men det beror också på hur du placerar armaturen i förhållande till det som skall belysas.

Mest av allt skulle jag säga att valet faller på hur du skall använda armaturen, vad den har för uppgift? Först när man vet det kan man säga vad som behövs respektive fungerar bättre eller sämre.
 
Tack för era svar, ni verkar kunna detta.

Uppgiften är att belysa en större skylt, utomhus. Jag har idag 2st armaturer som sitter strax under, de belyser en stolpe och sedan lite av skylten. Ni kan tänka er ungefär som ett "T". Jag tittar på en tredje armatur som möjligtvis skulle sitta en bit längre bort och lysa upp mer av själva skylten, och funderar på då på en med större spridningsvinkel, det som gör att jag tvekar är då det frostade glaset. Avståndet är ca 5-6m.
 
Låter som att du vill ha ett väl riktat ljus och därav faller vallet på klarglas. Tänk över placeringen så du inte får någon oväntad bländningseffekt eller stick någonstans så blir allt så bra så.
 
Jag misstänker att det går att räkna ut hur långt ifrån jag behöver ställa 10gradersarmaturen för att få den att lysa upp hela skylten, men är det inte risk att det avståndet kan bli "för" långt? 10grader är verkligen lite.
 
Ja det går att räkna ut. tan för 10 grader är 0,1763(spridningsvinkel på lampa), närligande katet är 6 meter(avstånd till skylt), motstående katet (radien på ljusbilden) blir då ca 1m (1,08) om den är rotationscymetrisk.
Finns även lathundar. http://np.netpublicator.com/netpublication/n03961150 sidan 26.

Mins även att styrkan på strålningen avtar i kvadrat med avståndet. Längre ifrån = mindre ljus på skylt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.