Jag har läst en hel hög med inlägg kring ämnet källare och väggar men ändå inte riktigt hittat svar på de frågor jag har. Jag ska bygga ett rum i min källare till äldsta grabben. Källaren består av lättbetongblock och på utsidan sitter det en platonmatta, dock ingen isolering. Jag är medveten om många förespråkar att man bara putsar väggarna men jag vill ändå regla upp och sätta skivor. Jag har funderat på att göra som följer:

  1. Regla med 70X45 60c/c, 2cm från betongväggen så att det bildas en luftspalt. Syllpapp mellan syll och betonggolvet.
  2. Spänna ståltråd alt. spika kortlingar mellan reglarna.
  3. Isolering med 45mm mineralull.
  4. OSB
  5. Gips
  6. Ventilationsgaller med ungefär 180cm mellanrum vid taket (http://www.jula.se/ventilationsgaller-for-bat-130595 eller något liknande/snyggare).

Skulle det gå att bygga såhär utan att jag får fuktproblem?
Behövs det en ångspärr någonstans i konstruktionen?
Skulle det behövas ventilationsgaller även vid golvet?
Ska det vara luftspalt även mot källarvägg som ej vetter mot utsidan?

Jag har funderat mycket på just det här med ventilationen. Om jag har förstått saken rätt så brukar man lämna en luftspalt utmed hela golvet och hela taket och sedan sätta lister och socklar med distanser. Jag har dock inte fått kläm på hur det ska gå till eftersom det sitter en syll längs golvet och en regel längs taket.
 
Redigerat:
Svar på din sista fråga: Du kan sätta distanser mellan syll och golv och mellan regel och tak.
 
Skippa invändig isolering.
-Du kan aldrig vara säker på att inte få mögelproblem
och det är grabbens hälsa du riskerar...


Allt annat är genvägar för att komma billigt utan för tillfället...
-Isolering skall placeras utvändigt.
 
Då skippar jag självklart isoleringen! Det är inte speciellt kallt i källaren och med en lagom dimensionerad radiator så ska det gå ändå.

Distans mellan syll och betonggolv och mellan takregel och tak var ju en bra lösning! Då slipper jag fula galler.
 
Milkshaken
Det bästa du kan göra är att mura med smalare lecablock.... Håll det typ 4" från ytterväggen, sen fyller du utrymmet som blir med lecakulor..... mura och fyll, mura och fyll....
Sen putsar du med murputs eller gipsputs, sen på med lämpligt material.... typ färg eller tapet.......
Inegt organiskt i källarkonstruktioner, utan, sten, leca eller betong is that shit...
 
Det va något helt nytt för mig, men det låter ju otroligt omständigt. Sedan undrar jag hur du kan rekommendera tapet på detta och sedan skriva "inget organiskt i källarkonstruktioner"?
 
Har precis som du resonerat med att regla upp källarväggen och haft funderingar på luftspalter, ventilationshål och skivmaterial m.m. Bestämde mig dock efter mycket om och men för att putsa om källarväggen, vilket jag gjorde i helgen.

Anledningen till att det blev puts i stället för uppregling av vägg var, att jag inte kunde få till en fullgod ventilation av luftspalten mellan en uppreglad vägg och källarmuren.
- Kommer det in damm vid insugsventilerna vid golvet finns risk för att dammet möglar.
- Skippar man insugsventiler vid golvet och endast har det vid taket finns risk för stillastående fuktig luft bakom väggen, vilket kan ge unken lukt.
- För att få en riktig ventilerad vägg krävs damfilter och en mekanisk fläkt, som blåser in luft vid golvet och blåser ut vid taket.
- En fundering jag hade var att regla med metallreglar och sedan sätta mineritskivor, helt lufttätt vid golv och tak och sedan få fukten att diffundera ut genom mineriten.

Skriv när du är färdig och berätta hur du gjorde.
 
källare skrev:
Har precis som du resonerat med att regla upp källarväggen och haft funderingar på luftspalter, ventilationshål och skivmaterial m.m. Bestämde mig dock efter mycket om och men för att putsa om källarväggen, vilket jag gjorde i helgen.

Anledningen till att det blev puts i stället för uppregling av vägg var, att jag inte kunde få till en fullgod ventilation av luftspalten mellan en uppreglad vägg och källarmuren.
- Kommer det in damm vid insugsventilerna vid golvet finns risk för att dammet möglar.
- Skippar man insugsventiler vid golvet och endast har det vid taket finns risk för stillastående fuktig luft bakom väggen, vilket kan ge unken lukt.
- För att få en riktig ventilerad vägg krävs damfilter och en mekanisk fläkt, som blåser in luft vid golvet och blåser ut vid taket.
du har gjort det mest förnuftigta åtgärd i din källare, tycker jag.
Även om man får inneluften att cirkulera mellan mur och gipsskivan+ isolering så finns det ju risk att det kondenserar på kallaste punkter på ytterväggen och skapar problem typ mögel, unken lukt.
Puts och några kronor extra för bra uppvärmning+ ventilation ger en bra boendemiljö i en källare. Börjar det hända något så ser man det direkt och långt innan mögelalergi slår till.
Reglade källarväggar ser bara snyggt på ytan men man har ingen kontroll vad som händer bakom.
gaia
 
Oj oj oj, snacka om att jag står i ett vägskäl. Vissa tycker bestämt att det ska putsas, vissa som jag pratar med tycker att det inte är några problem att regla om man bara gör det rätt. Jag förstår verkligen putsanhängarna, det som för min del talar mot den lösningen är kostnaden. Jag håller på att putsa väggarna i den blivande tvättstugan och det är ju inte lätt alltså. Där inne är det inte så noga, men jag har försökt få det så slätt som möjligt men det blir sådär. Ska jag putsa i grabbens blivande rum så får jag nog i sådana fall ta in någon som kan det där.

Jag tackar för alla svar, hoppas det kommer fler synpunkter. Det lär ta en stund innan det är dags att börja med det rummet så jag hinner fundera många gånger innan.
 
Kontrollera först om du har en källare som släpper genom mycket fukt. Det kan du göra genom att tejpa en åldersbeständig plast på vägg eller golv. Tejpa runt hela plasten så den håller tätt. Kontrollera sedan om det uppstår kondens innanför plasten.
 
varför inte regla upp med plåtreglar och sen gipsa men lämna ett mellanrum uppe o nere.

Man behöver ju inte göra det svårare en det är...
 
Blir det inte opraktiskt med en luftspalt mellan golv och gipsvägg? Känns som att det borde samla skit och damm i springan
 
Använd gipsputs typ Gypsum, de kan användas som spackel och går lätt att få slätt.
 
Limma upp gipskivor om du inte vill putsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.