1.Någon som kan ge en ungerärlig kostnad per kvadrat meter för att gjuta platta på mark? 120-140kvm stort är de hus vi tittat på?

2. Flera av de billigare husen på marknaden byggs med torpargrund. Vad är nackdelen med det förutom svårigheter med att få golvvärme?
 
1: 1500-2000 kr med golvvärme. Priset är endast för själva grunden och standardschakt med dränering. Räkna med att ni får betala en del extra för mera material och schakt till platta, beloppet beror på era markförhållanden.

2: En väl utförd torpargrund är en bra grund. Däremot så har torpargrunden ett dåligt rykte pga många fall där fukthalten varit för hög i grunden med skador på hus som följd. Det är viktigt att grunden är rätt utförd och ventilerad på ett korrekt sätt, alternativt en stängd grund med avfuktare och övervakning av fukthalten. Tex Hjältevad har för övrigt golvvärme till sina hus som tillval. Personligen så gillar jag inte den lilla svikt som det blir i golvet med en torpargrund, men det är smaksak och inget som jag tycker ska avgöra ens grundval.
 
Torpargrund, modell kontrollerad varmgrund, borde vara minst lika sund lösning som traditionell gjuten platta. Men det vet vi inte förrän om någon generation, när dagens golvvärmeinstallationer är mogna för byte. Eller? ... Det kanske de aldrig blir. De är kanske evighetsmaskiner...

::)
 
Jag fick en platta på 90 kvm gjuten i våras och det kostade 92000:-. Rörläggning inkl. golvvärme kostade 32813:- Då är inga markarbeten inräknade. Allt inkl. moms.

Se: http://villa.carlberg.org/grund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.