A
Vi skall lägga massivt trägolv 25x135mm på golvreglar med cc60 cm. Vi vill förstås att det skall vara bra ljuddämpning till våningen nedanför.

1) Räcker det att lägga "remsor" av lumppapp på reglarna?
2) Går det att köpa lite specialmaterial och lägga smala remsor på reglerna? Typ, http://www.decibex.se/sv/decibex-produkter/decibex-2400pro.
 
Plankorna skall dras dikt an golvbjälkarna, så där har du inget att hämta. Lumppapp skall du ha emellan ändå för att slippa knarr och knäpp. Fyll bjälklaget med något tungt, typ markisolering. Det finns säkert andra lösningar också, men det går inte att lösa i övergången mellan plankgolv och golvbjälkar. Resultatet blir ett knarrigt golv istället.
 
Svårt att göra utan att tex lägga golvgips först och sen plankorna uppepå...tung isolering mellan bjälkarna hjälper ju en del, men inte ljudtransmissionen genom bjälkarna. Lägg foam istället för lumppapp för övrigt...
ni kanske kan jobba med taket nedanför istället, hänga på distanser/ljudreglar, och gips.
 
Forbo skrev:
... Lägg foam istället för lumppapp för övrigt...
Jag har vid ett flertal tillfällen fått höra att foam under plankgolv är lurigt. I och med att plankan rör sig rätt mycket över årstiderna riskerar foamen att ätas upp och att ett glapp mellan planka och bjälklag bildas. Klappergolv alltså. Det kanske inte stämmer?
 
A
Vi har nu lagt isolering ändå upp till golvbräderna (18 cm tjockt blev det med två lager 95 mm glasull). Lumppapp på reglarna och därefter golvet. Känns väldigt stumt och bra. Jag tog bort den gamla isoleringen bara för att det kändes fräschare. Jag får återkomma hur det blev ljudmässigt när allt är färdiglagt.
 
A
Återkommer för att avsluta denna diskussion. Jag tror, eftersom jag inte har några mätvärden att gå på, att stegljuden inte dämpas alls med vanlig isolering. Dock tycker jag att alla andra ljud, musik och tal och garderobsdörrstängande, har dämpats ganska bra. Om det är något som dämpar stegen torde det alltså vara lumppappen i mitt fall. I övriga rum kommer jag att köpa DecibeX och lägga på reglarna. Men jag måste säkerställa att det går bra att lägga smala remsor av materialet på reglarna först.
 
Vad skiljer DecibeX produkterna mellan vanlig lumppapp/foam eller motsvarande?
Någon som har provat? Har lite svårt att föreställa mig att 1,4mm skulle dämpa 21dB...
Dock verkar vikten skilja en hel del (35kg/rulle) mot lumppapp/foam eller motsvarande (3-6kg/rulle?)... kanske det som gör det?
 
Har svårt att tänka mig att det skulle göra någon större skillnad för du skruvar väl ändå golvet i bjälkarna. Det blir aldrig bra stegljudsdämpning med lätta massiva trägolv.
 
FG skrev:
Har svårt att tänka mig att det skulle göra någon större skillnad för du skruvar väl ändå golvet i bjälkarna. Det blir aldrig bra stegljudsdämpning med lätta massiva trägolv.

Alldeles riktigt...väljer man massiva trägolv så får man nog leva med stegljuden.
Visst kan man laborera med olika typer av remsor mellan golv/bjälke, men jag är övertygad om att kostnaden/extraarbetet vida överstiger vinsten av minskat ljud.
Jag har fyllt mellanbjälklaget med lösull och det dämpar ljud riktigt bra - dock inte stegljuden. Men röster osv (som nämnts i tidigare inlägg) dämpas bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.