Ja, jag bygger själv och då blir det ju svårare.
Jag köpte färdiga moduler av KC-betong (som har angivna isolervärden) men eftersom allt sattes ihop av handplockade hantverkare blir ju det svårt.
Energikalkylen gjordes för att klara kraven ifjol på110kWh/m2 och killen som gjorde det hade gjort ett allvarligt fel, där varje vägg hade tagits med 4 ggr av misstag så den totala väggytan blev 4 ggr så stor och då hamnade resultatet på ca 100kWh/m2. Jag skulle tro att verkligt resultat bör hamna på 70-80kWh/m2. Tyvärr hade jag då redan betalt för kalkylen och allt handlade om att klara de uppsatta målen. Men tyvärr är det ju mycket terori om U-värden och parktiken blir det tyvärr en del köldbryggor som är väl´digt svårt att komma runt.

Nu har jag facit och efter en extrem kall förvinter landar förbrukningen på 110-120kWh/m2.
Då ska man ha med i beräkningen att vi inte bodde där de 3 första månaderna där och huset höll knappa 20 grader då. Sen var det nog betydligt mer spring i dörrarna när hantverkarna höll på.
Jag antar att det går åt en del effekt att torka ur plattan första året.. Så det känns som första året ska man nog inte räkna in.
Men att vi kapar 40% på förbrukningen låter orimligt.
Att jag skulle kunna stämma någon känns inte heller troligt när man själv varit byggherre och hanterat byggare och inköp av väggar, dörrar och fönster etc.

Skulle vara kul om någon annan som byggt nyligen kunde visa årsiffror och kWh/m2
 
Lat , vad har du för årsförbrukning?
 
Bad Guy skrev:
Ja, jag bygger själv och då blir det ju svårare.
Jag köpte färdiga moduler av KC-betong (som har angivna isolervärden) men eftersom allt sattes ihop av handplockade hantverkare blir ju det svårt.
Energikalkylen gjordes för att klara kraven ifjol på110kWh/m2 och killen som gjorde det hade gjort ett allvarligt fel, där varje vägg hade tagits med 4 ggr av misstag så den totala väggytan blev 4 ggr så stor och då hamnade resultatet på ca 100kWh/m2. Jag skulle tro att verkligt resultat bör hamna på 70-80kWh/m2. Tyvärr hade jag då redan betalt för kalkylen och allt handlade om att klara de uppsatta målen. Men tyvärr är det ju mycket terori om U-värden och parktiken blir det tyvärr en del köldbryggor som är väl´digt svårt att komma runt.

Nu har jag facit och efter en extrem kall förvinter landar förbrukningen på 110-120kWh/m2.
Då ska man ha med i beräkningen att vi inte bodde där de 3 första månaderna där och huset höll knappa 20 grader då. Sen var det nog betydligt mer spring i dörrarna när hantverkarna höll på.
Jag antar att det går åt en del effekt att torka ur plattan första året.. Så det känns som första året ska man nog inte räkna in.
Men att vi kapar 40% på förbrukningen låter orimligt.
Att jag skulle kunna stämma någon känns inte heller troligt när man själv varit byggherre och hanterat byggare och inköp av väggar, dörrar och fönster etc.

Skulle vara kul om någon annan som byggt nyligen kunde visa årsiffror och kWh/m2
Du snackar om fukten i plattan. hur är det med väggarna och ditt betongbjälklag. Lär ju vara massa fukt överallt som ska ventileras bort. Vet inte hur det fungerar med väggarna, är de sämre i början då de innehåller mycket fukt.

Bra tråd och att du delar med dig. Om jag bygger ett 4:e hus hade jag tänkt att det skulle vara i betong men man blir ju lite osäker när man läser en tråd som denna. Finns det fler betongvillor som kanske vill delge sina värden?
 
# bumpaberra, 4 hus !, Jag har själv nästan blivit idiotförklarad för att ha renoverat ett ordentligt och nu byggt 2st vid samma fina ålder.
Det är skönt att de finns fler idioter ;)

Nej jag vill verkligen inte avråda från betonghus. Men jag byggde ett ganska komplicerat hus med nedsänkning och inbyggda balkonger etc. Det optimala huset är ju fyrkantigt , särskilt om man bygger ett i betong. Sen har man gödslat med typ 32 fönster åxå
Det finns ju många fördelar också, särskilt sommartid. Av de knäppningar i väggarna några har haft har jag inga i alla fall.

Sen är det nog som du säger det är säkert en del fukt som ska bort i väggar och golv så jag får hoppas att förbrukning sjunker och att det blir liite varmare ut.

Lev gott !
 
#17
Jag har inte exakt koll eftersom jag eldar ved till 90%. Min uppskattning är ~16.000kWh förra året.
I somras satte jag in en energimätare på min kökspanna så jag räknar med att få (nästan) stenkoll, problemet är att uppskatta hur mycket värme som kökspannan avger direkt till luften, eftersom jag har rumsgivare och styrsystemet drar ned på värmen till golvet då.
I Nov gjorde jag av med 1.525kWh ved och 255kWh el (elpatron när vi inte är hemma), ung 7,5kWh/m2.

En(2) energitjuv/ar som jag har är ett par tonåringar som älskar att bada i badkar, alt. duscha i 1h (dom tömmer acken på 750l)!
 
C
Bad Guy, du kanske kan prova att göra en sån energitjosanundersökning med värmekamera? Det kanske läcker rejält med värme nånstans?
 
Värmekamera har jag funderat på , går de att hyra någonstans...?
 
Jag har också ett liknande hus, med 25 cm cellplast på utsidan+11 cm betong+5 cm cellplast på innervägg. 30 cm cellplast i plattan, i november hade vi en elförbrukning på ca 2800 kwh, förregående vecka 680 kwh. Har en Nibe FTX 410p. Min energiberäkning hamnade på ca 8000 kwh/ per år 200 kvm hus i två våningar. HMMMMM!

Har gjort en kontroll med FLIR och det är supertätt överallt. Märkte idag att tilluften är ca 30 grader men rumstemperaturen endast 23 (vill komma ner till 20). Kan vi ha liknande problem? Måste få ner tilluften till ca 19 grader så att den sjunker mot golvet.
 
jag kan inte säga om installationerna har utförts fel, men däremot bör energiberäkningen stämma överens med det verkliga driftsfallet, minus eventuella felkällor som tas upp i energiberäkningen. vilket program har de använt sig av?

ang köldbryggor, om man inte har möjlighet att detaljstudera köldbryggor brukar man schablonsmässigt räkna med ett påslag på ca 10% för transmissionen. och att av misstag räkna samma ytor 4 ggr låter som helt sjukt. de borde göra om det rätt, du har ju betalat för det. man bör kunna lita på u-värden som leverantören angett för konstruktionsdelar. under förutsättning att energiberäkningen är rätt ska du hamna på ungefär på samma nivå.

värmen måste försvinna någonstans, du har ju ett dt på 60C.

jag gissar på att det antingen har fuskats med isoleringen eller att du har ett ovanligt stort luftläckage någonstans i fastigheten. i bägge fallen är det i så fall fel som uppstått under själva bygget.

börja med att titta på taket, det är perfekt nu när det snöar. ser du att snön smält på delar av taket men inte resten så kan du börja där.

kolla också om VVX på FTX:en fungerar, så att du inte bara blåser ut den varma frånluften.

ELFA har värmekameror, du kan kolla om de hyr ut.
 
Jag var med i högsta grad och kompletteringsisolerad när man såg att snickarna fuskade, men självklart kunde jag inte vara med hela tiden utan främst när det handlade om plattan och valvet i betong mot vån 2.
Eftersom huset inte är fyrkantigt med överbyggnader och inbyggda balkonger blir ju bygget aldrig optimalt energisnålt. Däremot har jag märkt att värmespetsen i tilluften via vattenbatteri alltid är i gång och jag upptäckte att regleringen inte fungerade. Så mao stömmar varm luft ut där det är högt i tak och jag ska gensat börja kolla vilken temp som går ut. Den bör väl vara ca 20 grad va? Vattnet genom värmebatteriet är visserligen bara ljummen (samma temp som golvvärmen) men ändå...

Luftläckaget klarades av med minst 30% marginal så det var helt ok sa de.
Värmeuträkningen fick jag till kompispris av en killle som hade licens och behörighet, bara för att man skulle klara kraven. Svårt att bli förbannad men visst var det en aningen klantigt...
Jag tror dock att världerna blir bättre nästa år då det är ca 300ton betong i huset som ska torkas ur och det tar tid och energi !
Nu ska jag stänga av värmetillförslen till FTX:en så ska vi se hur mkt energi som går dit...
 
Fröberg !

Jag bli lite förbannad när jag läste om din värmepump, den var std. för 5 år sen till 120-140m2.
I dag håller den inte alls måtten och absolut inte till 200m2.
Jag gnällde lite på min IVT 495 till mitt förra hus men den gav i alla fall 3,9kW i värmeeffekt på 1,5kW in minst...
 
Nu ska jag stänga av värmetillförslen till FTX:en så ska vi se hur mkt energi som går dit.
Tänk på att värmebatteriet kan frysa
är FTX justerad så att du ett litet undertryck om inte så går möjligtvis en del av energin ut
 
Bad Guy skrev:
Jag tror dock att världerna blir bättre nästa år då det är ca 300ton betong i huset som ska torkas ur och det tar tid och energi !
No ja, det finns garanterat hopp att nästa vintern blir billigare. Håll ut den första uttorkningssäsongen !
gaia
 
Hur har det gått?
 
Enk Projektet skrev:
Hur har det gått?
Efter en del justeringar och trimmningar får jag nog vara nöjd. Under 2012 gjorde vi totalt av med 11000 kwh totalt. Finns nog dom som har det betydligt värre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.