Och jag som tycker det är mycket med en säck pellets per dygn
 
Matti_75 skrev:
Och jag som tycker det är mycket med en säck pellets per dygn
hur i helvete e de möjligt??:) berätta vad du har för grejjer d^_^b
 
Jag har Janfire flex a brännare monterat i en Biosol panna. Esbe 90c shuntautomatik med utomhusgivare, kör med nattsänkning av värmen. Jag har även VVC som går på timer så den stänger av nattetid. Ska tillägga att jag förra sommaren tillägs isolerat taket utifrån med 250mm stenull förra sommaren. Samt att jag denna sommar bytte fasad och isolerade med 45mm stenull samt 45mm västkustskiva.
 
Hemmakatten
Vi gör av med ca en säck per dygn vid 0 till -5 grader. det värmer enplanshuset på 115kvm (golvvärme) samt ger varmvatten. Nybyggt hus med godisolering.
 
fast med som jag har det 16st 11x16 fönster plus en jävla massa småfönster överallt pluss alla dörrar 4 st det gör nog en del på förbrukningen....
 
Snittar ca 3 säckar/dygn nu (47 kg/dygn) men det är kring -20° ute oxå :(
Värmer 135 m2 till 22° o 80 m2 till 15° samt garaget på 63 m2 till 5-7°
 
2an skrev:
Snittar ca 3 säckar/dygn nu (47 kg/dygn) men det är kring -20° ute oxå :(
Värmer 135 m2 till 22° o 80 m2 till 15° samt garaget på 63 m2 till 5-7°
vad har du för panna och brännare 2an??
 
jag ligger precis över 2 säckar per dygn och tycker det är mycket men accepterar det iaf.
Hus:
140kvm
2 plan med hel källare
Ett element i källaren, håller runt 15c i källaren(vissa rum lägre)
2.60 i takhöjd uppe samt nere
Tillgsisolerat 1977
3 glasfönster
21c inomhus
duschar en gång i veckan känns det som. nästa gång är till jul.

Jag kör,
NIBE Pellux
NIBE PB-10

ca 91.7% effektivitet.
 
Tänk på att en källare med oisolerade golv och väggar, som i mitt fall, bara puts, betonhålsten, puts, har ett u-värde på 1.3, det ska jämföras med väggarna uppe som är på 0.27. U-värdet anger den värmemängd som per sekund passerar genom kvadratmetern av konstruktionen. Ju lägre destå bättre såklart. Ett bra isolerglas har ett uvärde runt 1.0. Så man kan säga att hela källaren isolerar som om det vore ett gigantiskt fönster i golv och vägg. Likåsa går det åt 35-40% mera energi att värma huset i -10 -15 grader jämfört med 0-gradigt vilket gör att en pelletssäck lätt försvinner på de kvadratmeterytorna vi pratar om här, speciellt i källare.
 
Ventilation och annat måste ju också bidra. Jag bor i ett hus med ungefär samma yta som Joens, något mindre och med snedtak på övervåning. Oklar om Joens har det. Jag har två element i källaren och ca 16 grader. Huset är från -36, Det finns kanske 1 cm isolering klädd i ngn papp under eternitfasaden, men fastklämd under läkten och med glipor där och var. Annars är det orignal plankväggar, också de med rejäla glipor. originalfönster som på vissa ställen slagit sig ganska mkt att bågen snudd på ligger halvvägs utanför ramen. 15 cm spån på vinden. Självdragsventilation. Inga inventiler, det sköter fönstren så det räcker. Ut genom köksfläkten, kaminen i vardagsrummet och pannan i källaren. Eldar i kaminen då och då, mest under fredagsmyset. Vi har runt 18-19 grader inne.

Två personer i hushållet, duschar varannan dag ca. Ett protokoll från installationen av brännaren 2005 visar på under 80 % verkningsgrad.

Nu ligger tempen runt -10, plus minus några grader och vi förbrukar knappt 1,5 säck om dagen. Känns helt ok med tanke på husets skick.
 
Är det ungefär 140 kvm yta du värmer + källaren? Eller 140 med källaren? Om vi räknar på 140 kvm och 1 1/2 säck pellets blir det ca 120 kWh på en dag. Du hade under 80% verkningsgrad på pannan, men samtidigt får vi inte glömma att pannan i sig släpper ut värme till källaren vilket faktiskt höjer verkningsraden. Så ca 100 kWh går åt till 140 kvm = 0.71 watt per kvadratmeter golvyta. Det är bra! Passivhus har en gräns på 0.45 tror jag.
 
Jag värmer 240 kvm, övervåning till 21grader och källare till 18, garaget till 7. Jag förbrukar ca 2 säck pellets om dagen + 45 kWh värmepump per dag, Således ca 200 kWh per dag vid -10 grader. Delat på golvyta så blir det 0.83 kWh per kvadratmeter. Kostar att värma källare :D
 
simon.s: det är knappt 140 kvm + hel källare. Jo, pannan bidrar såklart till uppvärmningen där nere, det är sant. Jag tror iofs att om man verkligen skulle räkna så får du höja de där 0,71 watten. Men hur det än är så är jag rätt nöjd med föbrukningen.
 
vedklyven skrev:
vad har du för panna och brännare 2an??
Jag kör med Ariterm Bequem i en Nibe alpha keram vedpanna kopplad mot 500 l acktank..
Kör brännaren på 16 kW som är märkeffekten för pannan med pellets o brännarens termostat sitter i acktanken 30-35 cm från toppen, Värmer tanken från 47-79° o kör med underhållsglöd nu på vintern..
Brännaren går 2-3,5 tim beroende på hur kallt det är sen står den i 2,5-6 tim..
Ligger på 91% verkningsgrad 130-135° rökgastemp

Nu en morgon då hade brännaren stannat pga att jag inte tömt aska så brännaren hade drunknat i aska:blushing: det va 20,2° inne o tempen i tanken/systemet va 23° samt -23,5° ute så då fick den gå för fullt i 8 tim innan tempen va 22° inne o tanken värmd till 79°..
Ca 27 kg gick det för att få upp tempen på vatten o huset..

Öppen dörr till pannrummet så det är 15° där som i övriga källaren så
 
Redigerat:
Jag har två hela plan, inget snetak alls utan fullhöjd.
Nu har skiten stannat för mig några gånger men efter att ha meckat idag så bör den gå fint igen.

Glömde skriva att mig hus är byggt 32 så det är inte nytt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.