Har i dag en skorsten i huset som jag skulle vilja koppla in en kamin till. Jag skulle sedan vilja bygga in kaminen så att det ser ut som en gammal öppen spis. min fråga är om detta är möjligt att göra med lecablock och om någon har gjort detta själv, som möjligvis då har någon form av byggbeskrivning som dem vill dela med sig av.
 
Då kommer du blockera större delen av den värme som kaminen avger.
 
jag tänkte man kunde sätta galler ovanför så att värmen kommer ut i rummet
 
Det finns lösningar där man monterar en fläkt för att sprida ut värme ifrån insatsen till rummet.

Eller, om du har vattenburen värme, så köp en vattenmantlad kamininsats som skickar
största delen av värmen till det vattenburna värmesystemet.
 
jag e inte direkt ute efter att använda den som extra värmekälla utan mer som mysfaktor.

men finns det någon här inne som byggt in en på de sätt som jag är intresserad av??
 
Det finns två aspekter av det. Lecablock leder värme ganska dåligt, men tål värme bra. Därför är det inga brandsäkerhetsmässiga problem. Den andra sidan av det är att om du bygger in en kamin som är gjord för att stå öppet i lecablock så löper du risk att bränna sönder kaminen då den blir för varm. Det finns färdiga insatser som är gjorda för att sitta i en öppen spis. Skaffar du en sådan och murar in i lecablock med spel på sidorna kan det bli bra. Ett annat alternativ är att skaffa en murspis eller täljstenskamin/ugn som från början har ett tyngre utseende.

Erik
 
Det e nog jag som missat, jag menar precis som avemo skriver en insats för inbyggnad som jag hade velat utgå ifrån.
jag har också kollat runt på lite murspisar men rent ekonomiskt så tycker jag de kostar lite för mycket för min plånbok, så det var där iden kom att bygga in en insats själv.
 
Vi har en modern insats som sitter i en liten öppen spis som i sin tur är ihopmurad med husets mutstock.
Insatsen har fläktkonvektion och kan höja tempen på 70m2 (öppen planlösning) 2-3 gr på bara någon timme.
Normalt kör vi fläktkonvektionen på lägsta fart, då är den så tyst så att den knappt hörs och vi får då 23-24 grader varmt inne, dock lagras stora mängder värme i all tegelsten o murbruk runt insatsen och detta håller värmen i uppempt ett dygn efter avslutat eldning.

Enligt mig en mycket bra lösning eftersom vi slipper få tokvarmt när man eldar 4-5 timmar i sträck och samtidigt får skön eftervärme i ett dygn efter eldningen.
 
okej de låter bra, men är det något du har murat upp själv eller fanns den där tidigare, för det enda som finns i dag är ju den synliga stocken som jag då tänkt bygga något vettigt kring
 
Jag har inte murat upp något själv utan använt mig av befintlig öppen spis.
Men jag tror det är smartare att använda tegel eller något annat som lagrar värme snarare än Leca.
I alla fall om man vill ha ett trögt system som inte blir för varmt/kallt snabbt.
 
om man nu ugår ifrån en kasett så borde man väl kunna bygga runt den med vanligt tegel??
 
Tänk på att anpassa öppningen efter den aktuella insatsen, om inte konvektionen är fläktdriven så kan det behövas extra lufthål.

Såhär ser min eldstad ut i skrivande stund.
 
  • IMG_3313.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det e något liknande jag har tänkt mig! men funkar det att använda vanligt massivt tegel till de eller måste det vara speciellt tegel, trots man ska använda en insats??
 
Postar 05:50, svårt att sova eller skiftarbete? ;)

Det lär funka med i stort sett vilket tegel som helst, givet att det finns en ok konvektionsspalt. Vi talar om 100 gradig luft som varmast kanske, inte 1000 grader.
 
Har en lite baby som bestämmer när jag ska stiga upp:D
och med konvektionsspalt menas luftspalt mellan insatsen teglet i spisen??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.