La nog min första tråd fel så jag lägger den här istället.

Har i mitt badrum där nere upptäckt att radiatorrören är ingjutna lite i ett par svängar mitt på "gåytan" i betonggolvet, detta för att vara någon form av golvvärme. Jag känner genom betongen var rören går, kan inte säga exakt hur varmt det är men det är en ganska behaglig värme.

1. Ska flytspackla på fredag och antar att jag måste stänga av värmen i huset för att inte de ingjutna prisolrören ska härda flytet för fort?

2. Inför den stundande plattsättningen i mellandagarna så måste all form av värme vara borta från golvet?

3. Hur blir det sen efter de 28 dagarna som man inte får ha golvvärme. Är värmen i dessa prisolrören för varmt för mitt kaklade golv eller det är ok med de 35-40 graderna eller vad nu radiatorrören kan hålla genom golvet, är ca 3-4 m tot som ligger ingjutet tror jag.

4. Har för tillfället ett vattenburet system med elpanna. Radiatorerna är kopplade till ett 2-rörssystem. Antar att jag inte enbart kan strypa rören som löper genom badrummet in till pannan? Badrummets radiator är antingen nr 2 eller det näst sista i huset.

5. Är alla element i hela huset sammankopplade eller jag behöver inte stänga av all värme?

Kallt satan nu så jag får väl sätta in en byggfläkt under den här månaden om det inte går att stänga av enbart dessa rören. :( Räcker en 9kw fläkt som jag sätter mitt i huset till mitt 1.5 plans på 145 kvm. ? Kommer för böveln kosta 10k att bara ha den igång...

Många frågor, hoppas någon kan hjälpa mig.

Mvh Anders
 
Redigerat:
RYSARE!

Låter som en kreativ lösning. Prisolrör är väl inte tänkt som golvvärme. Det borde sitta någon form av shunt innan rören går in i golvet. Väljer du att behålla denna lösning så blir allt en chansning.

1+2 Japp, du sk stänga av värmen innan spackling. Har du ingen avstängningsventil stänger du av hela huset.

3 Golvet lär ju knappast bli 35-40 grader... Men det vore väl bra om du smyger igång värmen, sätt pannan lite lågt första tiden du kör med elpannan.

4 Låter som du har svaret själv?

5 Hittar du ingen ventil att stänga så åker all värme....

Har du elpannan idag så får du inte dyrare värme för att du sätter in en byggfläkt. Möjligtvis något högre förbrukning för att du drar på några grader extra för att värmen ska nå ut i hörnen på kåken.

Spontant tycker jag att du borde kunna yrka på dolt fel och få tidigare ägare stå för att lägga in ny golvvärme. För jag antar att det inte är nuvarande ägare som varit i farten...

Förslag:
Du ska ju ändå spackla...

A) Riv upp prisolen, plugga rören om du inte vill ha värmen kvar.

B) Dra nya slingor och montera en shunt om du nu vill ha golvvärme. Fräs eventuellt ner slingorna i betongen. Se över isoleringen, oisolerade golv är riktiga energibovar.
 
Tack för svaren fast dom skrämmer mig :(

Huset är från -82 så det har alltid varit såhär Dvs ingen renovering på det badrummet tidigare. Låg tidigare en plastmatta i detta badrummet.
När jag bytte golvbrunn dök jag på ett av prisolrören, de ligger ca 5-7 cm ner i betongen.

Om jag nu ska ha väck rören får jag bila upp hela badrumsgolvet... och gjuta om. Inte riktigt vad min tidsplan hade tänkt men har jag inget annat val än det?

Hur gör jag isåfall, då får jag dra om nya radiatorrör till elementet som kommer på andra sidan väggen? Usch, låter som jäkligt mkt jobb då allting är färdiggipsat och klart.

Kommer i detta lilla badrummet lägga in elgolvvärme.
 
Vad är risken jag tar om jag låter det vara som det är? Kan rören gå sönder? Är det för hög värme på prisolrören för att det ska vara "bra" för min kakling?
 
Vi hade prisolrör i vårt badrum och det var inga problem. Det satt någon form av termostat på detta som reglerade värmen in, alltså ingen speciell shunt. Misstänker att vi har prisolrör i vår hall också, där i serie efter ett element, vilket gör att det inte blir så speciellt varmt i golvet, men det hjälper till. Jag tror inte det är ovanligt med prisolrör som golvvärme, i alla fall inte på lite äldre installationer.

Det beror lite på hur det är kopplat om du kan stänga av golvvärmen. Om det är seriekopplat med elementet borde det bara vara att stänga termostaten helt. Om det är egen slinga så borde det finnas en egen avstängning/termostat nånstans.
 
Redigerat:
Staffans2000
Valbobygge skrev:
RYSARE!

Låter som en kreativ lösning. Prisolrör är väl inte tänkt som golvvärme. Det borde sitta någon form av shunt innan rören går in i golvet. Väljer du att behålla denna lösning så blir allt en chansning.
Nä, inte är det någon fara. Låt rören ligga kvar och glädj dig åt den kreative rörläggaren som en gång i tiden la radiatorrören i lite kringelikrokar (Kalle kulör?) och på så sätt fixade lite gratis "golvvärme". Heder åt kreativa yrkesmän!

Själv har jag gjort på samma sätt, fast utan element. Mitt radiatorvatten håller sextio gr.Och som golvbeläggning har jag skiffer/slate.

"Valbobyggen".Av vilken orsak kan ingjutna prisolrör vara en risk?

Staffan
 
Vet du var rören går? Ligger allt i plattan eller hur är det gjort? Går det inte att komma åt utanför badrummet genom att bila en grop och sätta kranar där temporärt?

Alternativt vänta tills det blir mildare; man ska INTE hålla på och experimentera med uppvärmningen när den behövs som mest tycker jag, är man oförsiktig kan man förstöra mycket om det börjar frysa.

Ingjuten prisol är ingen risk vad jag vet det är/var rätt vanligt också tills kopparn blev för dyr ;)
 
Tack för alla svar, nu känns det betydligt lugnare :)

Alla rör verkar vara ingjutna i plattan likt detta. Verkar inte vara något konstigt alls efter att jag snackat runt med lite folk både här och "live".
Är ett jättejobb om jag ska kunna koppla förbi badrummet, då får jag bila upp golvet antingen i hallen eller inne i tvättstugan, inget jag är speciellt sugen på om det i värsta fall inte behövs.
Har 2 st 10kw byggfläktar jag ska sätta in några veckor nu, hoppas jag inte behöver använda all effekt, kan bli en fattig jul isåfall;). Dessa bör väl värma upp huset och även plattan så pass mkt att jag inte behöver oroa mig för att värmerören i plattan skulle frysa eller kyls det ner så kraftig nere i betongen tror ni?
 
Jag skulle aldrig i livet stänga av värmesystemet helt, låt det stå på en 20-25 grader i framledning iaf så kan det omöjligen frysa och bruket klarar sig också. Möjligen kan du sänka lite extra de dagar du ska flyta/kakla så inte bruket torkar så snabbt mens du håller på.

Har du eluppvärmt innan torde kostnaden bli ungefär detsamma som annars så julskinkan är räddad ;)
 
Valbobygge skrev:
Spontant tycker jag att du borde kunna yrka på dolt fel och få tidigare ägare stå för att lägga in ny golvvärme.
Que? Dolt fel? Hoppas du skojar
gaia
 
Jag säger som gaia.:S
Inte alls ovanligt att man la några extra svängar när man gick förbi badrumsgolv, har för mig att vi tom fick tipset från lärarna när jag gick VVS-utbildningen -85. Och då sitter inga extra ventiler på rören.

Annars var det ganska vanligt att man la prisol som golvvärme när man renoverade gamla hus för en hel del år sedan. Kanske fanns ett element i ett badrum som man tog bort, gjöt ner prisol i golvet och satte upp en handdukstork. Eller under klinkergolvet i hallen.

Men man satte nog oftast en termostat och en returventil så man kunde justera in en behaglig temp. Jag vet iaf att jag gjort det på en drös ställen och det har alltid fungerat problemfritt. Men nu var detta innan hela golvvärmemarknaden drog igång på allvar..:)
 
Tack för alla svar!
Kunde dra ner värmen i golven med ett termostat som satt på ett annat ställe i huset. Dock medförde detta att jag fått sänka tempen från pannan till ca 20 grader.
Kör med en byggfläkte lite då o då om det blir för kallt.

Flöt golvet i morse, blev finfint :)
 
Hm jag är ingen rörmokare men i vårt hus har jag fått lära mej att 2 rör till radiatorn innebär att man kan stänga av varje radiator för sej, vi har bara pluggat rören var för sej varje gång vi byter ut en radiator mot golvvärme vilket vi gör rum för rum när vi renoverar.
Så Du borde kunna stänga av just den där radiatorn om det är draget som i vårt hus och ha full värme i resten av huset, men som sagt jag är inte nåt proffs på det här.

Tidsplaner håller förresten aldrig när man renoverar och begagnade hus ser aldrig ut som man trodde när man river nåt heller :p;)
Håller med gaia (igen:D) inget dolt fel, frågan är om det finns några dolda fel i 30 år gamla hus, föregående ägare kan man förvänta sej precis vad som helst av, ALLT kan vara galet, fel och farligt överallt :rolleyes:
 
Mkt galet är det har jag lärt mig under resans gång. Hur man kan få in så mkt sneda reglar i ett hus är helt ofattbart ;)
Men nu är allt underarbete iallafall klart, tog 8 veckors slit på kvällar och helger... Inflytt 1 feb. Får hoppas man klarar av det mesta tills dess. Men nu börjar iallafall det roliga med att se lite resultat på allt man gjort.

Har letar rundor och att enbart stänga av dessa 2 rören är tyvärr omöjligt vad jag kan se.
Konstigt nog hade det inte blivit mkt kallare i huset på 1 dygn än vad det var innan trots att jag sänkt tempen från 40 till 18 grader på pannan. Kanske ett superisolerat hus jag gått och köpt mig :D
 
Jan-Å skrev:
Hm jag är ingen rörmokare men i vårt hus har jag fått lära mej att 2 rör till radiatorn innebär att man kan stänga av varje radiator för sej
Alla radiatorer har två rör? Vattnet måste ju cirkulera på något sätt :) Däremot finns det ettrörs och tvårörssystem.

Ettrörs är ett av rören tillopp där lite av det varma vattnet går in i radiatorn och resten fortsätter i "retur"ledningen tillsammans med returvattnet från radiatorn. Denna returledning blir sedan tillopp till nästa radiator. Så för varje radiator blir tilloppstemperaturen lägre och lägre. Tänk shunt så förstår du principen.

Gör man så som du gjort att man proppar rören i ett rum så kommer det inget vatten till radiatorerna i de andra rummen som den slingan matar. Därför måste man bygla om man tar bort en radiator i ett ettrörssystem.

Tvårörssystem så har du separat tillopp och retur, där kan man proppa anslutningarna till radiatorn utan att det påverkar de andra radiatorerna i huset.

Sedan finns det quattrosystem också (4 rör). Enkelt förklarat så är det en kombination av ettrör och tvårörssystem. En slinga som går mellan radiatorerna som ettrörssystemet men med separerat tillopp och retur som tvårörssystemet. Måste också byglas om man tar bort en radiator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.