Huset är en totalentreprenad och vi har gjort en anmälan för länge sedan (har snart bott i huset 3 år), dock tog det väldigt lång tid innan någon handla detta hos polisen och brottet som han misstänks för är preskiberat. Det visade sig även när vi kontaktade elsäkerthetsverket att killen som gjort elen saknar behörighet. Vi har haft kontakt med Gar-bo en längre tid, vi har andra problem med huset som dom vägrar åta sig. Bl.a är bjälklag under badrum och tvättstuga klent och har gjort att vi har en nedböjning på bjälkarna med ca 20 mm. 45*240 bjälkar med en spännvidd på 4,2 m, c/c 60 med spikad 22mm gles på + en 13 gips verkar väldigt klent i mina ögon om man har helkaklat badrum + tvättstuga. Bl.a så har vi frånlut i tvättstugan pga detta. Processen med Gar-bo har varit hemsk och jag skulle kunna skriva flera A4 om den.
 
antgoil skrev:
Huset är en totalentreprenad och vi har gjort en anmälan för länge sedan (har snart bott i huset 3 år), dock tog det väldigt lång tid innan någon handla detta hos polisen och brottet som han misstänks för är preskiberat. Det visade sig även när vi kontaktade elsäkerthetsverket att killen som gjort elen saknar behörighet. Vi har haft kontakt med Gar-bo en längre tid, vi har andra problem med huset som dom vägrar åta sig. Bl.a är bjälklag under badrum och tvättstuga klent och har gjort att vi har en nedböjning på bjälkarna med ca 20 mm. 45*240 bjälkar med en spännvidd på 4,2 m, c/c 60 med spikad 22mm gles på + en 13 gips verkar väldigt klent i mina ögon om man har helkaklat badrum + tvättstuga. Bl.a så har vi frånlut i tvättstugan pga detta. Processen med Gar-bo har varit hemsk och jag skulle kunna skriva flera A4 om den.
Jag lider med Er, det blir så till slut, att bollen hela tiden ligger hos er, m a o , lagstiftningen är bristfällig i dessa lägen. Frågan blir, hur mycket tid orkar man lägga ned, i sina försök att få till stånd en rättelse. Att anmäla hit eller dit ger inget konkret, då motparten gått upp i rök. Om man rotar för mycket i det, kan det bli så att nätägaren stänger av strömmen, tills det uppvisas, att anläggningen är godkänd av en behörig elektriker. Men samlar ni ihop alla brist o fel i huset, finns det underlag att gå på Garbo, med hjälp av en påläst Advokat, för visst går det att stämma Garbo. Denna tråd borde även hamna på bordet hos Riksdagens ledamöter, som varit med att tvinga fram skojeriet med byggfelsförsäkring
 
Redigerat:
Bjälklaget låter inte anmärkningsvärt klent. 45X225 är ganska vanligt på den spännvidden. Det förutsätter givetvis att det inte finns någon extralast, typ en bärande vägg som står mitt på eller liknande. Nedböjningen låter skumt stor.
 
Vi har en bärande vägg mitt på....
 
Såg att jag skrev 45x240... menade ju 45*220...
 
Hur är det med konstruktionsritningar? Det låter som ett konstruktionsfel.
 
Mikael_L
antgoil skrev:
Såg att jag skrev 45x240... menade ju 45*220...
Ja det är inget anmärkningsvärt för en spännvidd på ca 4 meter.
Jag har också 45x220 på 4 meter.
Det kräver dock skruvlimmat spånskivegolv för att bli bra, glömmer man limma blir det inte bra!

antgoil skrev:
Vi har en bärande vägg mitt på....
Är det däremot en bärande mitt på spännvidden är det naturligtvis katastrofalt.
Felet ligger i så fall där och det hela måste kallas felkonstruktion.
 
Mikael_L skrev:
Ja det är inget anmärkningsvärt för en spännvidd på ca 4 meter.
Jag har också 45x220 på 4 meter.
Det kräver dock skruvlimmat spånskivegolv för att bli bra, glömmer man limma blir det inte bra!
Precis, och vi har en spikad glespanel 22*95 där man lagt golvärmeslingor emellan, med 13 gips på. Värst är väl ändå att man bjälkarna lagt c/c 60 och inte c/c 30?
Mikael_L skrev:
Är det däremot en bärande mitt på spännvidden är det naturligtvis katastrofalt.
Felet ligger i så fall där och det hela måste kallas felkonstruktion.
Jag var lite väl snabb på att svara, väggen ska inte vara bärande. Men det skulle inte förvåna mig om man ändå låtit den bli bärande . Har faktiskt inte haft med väggen som en parameter när jag funderat över golvbjäkarnas belastning. Mest varit orolig för allt flyspackel och kakel/klinker, panna och fullt badkar mm som belastar golvet. Även om väggen inte är bärande borde den ändå belasta bjälkarna med x antal kilo.

Jag har en stark känsla av att det skulle kunna uppstå mer skador i framtiden.
 
c/c 600 på golvbjälklag är det normala. Det blir problem med arbete kring rördragning etc vid c/c 300 så det är inte så praktiskt att ta till...
 
injonil skrev:
c/c 600 på golvbjälklag är det normala. Det blir problem med arbete kring rördragning etc vid c/c 300 så det är inte så praktiskt att ta till...
Det förvånar mig att du skriver så? I detta fall trodde jag att reglerna var tydliga vad gäller träbjälklag under badrum med klinker. Vissa verkar tycka spännvidd på 4,2 är ok och du även c/c 600?? Mitt golv har bevisligen en kraftig nedböjning, vad annars beror det på?
 
Nu börjar det bli lite of topic för juridikforumet. Men reglerna för golv i badrum är lite kortfattat: Det skall vara den böjstyvhet som fås om man reglar cc30, och därefter sätter en 22mm spånskiva. Man får denna styvhet även genom att regla cc60, spånskiva samt ca 15mm flytspackel (exakta tjockleken varierar lite mellan fabrikaten).

I ditt fall så har du tydligen en gipskiva (vilken av fuktskäl överhuvudtaget inte borde vara där), men även flytspackel om jag fatta det hela rätt.

Det är tänkbart att detta är för klent, det beror på hur tjockt flytspackel du har. Men det orsakar definitivt inte en nedböjning på 20mm av bjälklaget. Bjälklaget är dimensionerat för att tåla 200kg per kvadratmeter, sedan finns det något om punktlast som jag inte kommer ihåg (badkaret kan räknas som punktlast). Men den extra styvheten som man vill uppnå med reglerna för badrum är för att undvika att plattor spricker eller lossnar, och då handlar det om nedböjningar på bråkdelar av millimeter (elelr kanske enstaka millimetrar om det fördelas på en längre sträcka).

Ang. belastningen från väggen. Om det är vanlig vägg så väger den troligen ca. 50-60kg per löpmeter, dvs. en försumbar belastning.
 
hempularen skrev:
Men den extra styvheten som man vill uppnå med reglerna för badrum är för att undvika att plattor spricker eller lossnar, och då handlar det om nedböjningar på bråkdelar av millimeter (elelr kanske enstaka millimetrar om det fördelas på en längre sträcka).
Verkar inte som att det spruckit eller lossnat kakel eller klinker som tur är. Däremot har vi sprickor i väggarna och har behövt justera dörrkarm flera gånger(enda ställena i huset detta hänt) för att det hänt saker. Sannolikt så var det viss nedböjning redan när man hade gjort plattsättning så jag menar inte att det gått från 0 till 20 mm, möjligtvis från 10 - 20 mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.