undrar lite

är det en öppen spis i vardagsrummet eller är det en hylla för tv ?

och vad är det för utrymmen som är mellan toa och kök och från vilket håll ska de användas ?

sen skulle det vara bra att veta vart dörrarna in i huset är och om det är flera och även vart fönstrena sitter men rent spontant så ser vardagsrummet lite litet ut jämfört med det andra då jag får anta att det är skalenligt mot varan och då skulle jag nog antingen flytta ut en vägg vid köket/vardagsrummet lite eller flytta den avskärmningen mot köket då det ser ut att vara gott om plats runt matbordet men gör vardagsrummet trångt!

men det är lite personliga åsikter och det skulle vara bra att veta lite mer som hur många ska bo där då jag tycker det ser lite trångt ut om det är en familj på två barn och två vuxna så hur många kvm är det i huset som det är ritat nu?
 
Hej
Det är en öppen spis.
Området mellan kös och toa är
1 det större är typ en kapprum
2 det mindre en städskrubb
V-rummet är på 3,8 * 5,8 c.a 22kvm (stor soffa)
Det är 2 barn och 2 vuxna.
Totalt är huset 16 * 9,5 minus 10 kvm på garage delen så totalt hus är 142kvm plus ett garage på 33kvm.
Dörrarna är ganska tydliga, det är totalt 3 totalt in till huset från utsidan.
Tack för svar.

//Twoamigos
 
Jag förstår faktiskt inte vart dörrarna är.
 
Jag ser heller inte dörrarna, men gissar de är mellan kök/kapprum, mellan kök/vardagsrum och från garage till samma utrymme som första dörren.
 
jag ser inte heller dörrarna men kan gissa om det är tre mot det fria och ev en eller två från garaget och då har du ett väldigt stort kök så min tanke skulle vara att flytta den öppna spisen en meter bakåt in i köket då du får tänka på att det är ett område framför öppna spisen som inte är så lämlpligt att vara för nära när den är varm så då blir det ganska så smalt där då med tanke på möblering med
 
Hej Tack så mycket för svaren.
Angående dörrarna är den nu snabbt gjorde med paint,, bara så ni ser. F5 annars.
Sedan angående att köket är stort, så kan jag skriva ner måtten mellan kök till köksö sedan från köksö till köksbord osv ..
Kök till köksö 1,1m
köksö till bord 1,4m
Bord till öppenspis 1,1m
om jag flyttar spis mot köket så anser jag att det blir väldigt trångt i köket?
Sedan från öppnaspisen till motsatta väggen är det 3,5m - sedan från öppnaspisen till altandörren är det hela 1.7m. Soffan är stor .. kanske för stor egentligen 3*3m
Det jag kanske ångrar lite - är nog rått korridoren till sovrum m.m. hallen är iofs på 1.2m men kanske lite takfönster över hela gången ner?
 
Två problem för att få godkänt tillgängligheten:

Kök till köksö SKALL vara minst 1,2 m.
Jag tror du får problem med dörren mellan hall och tvätt, men svårt att säga säkert utan exakta mått.
 
men då blir det knappt 1m från soffan till öppna spisen vilket känns lite kort och säger man att du ökar till 1,2m mellan kök och köksö så blir det 1,2m + 0,8-1m + 1,4m +0,8-1m bord + 1m = 5,2-5,6m mellan köksbänk och öppna spisen beroende på vilka mått du har på ön och köksbordet och skulle du minska avståndet mellan köksön och bordet då det är ganska långt mellan dom och säger vi att det är 5,6m som det är nu så skulle det nog bli bättre om du minska köket till 5m då det ändå är ganska stort

men jag antar att du vill ha kvar linjen med baksidan på spisen och hallen så kanske du kan minska garaget lite och trycka in toan lite där så det blir lagom för en dörr men då kan du också minska klädkammaren och städskrubben lite så det inte blir en rak vägg i garaget om du ändå inte ska ha en ingång till tvättstugan från garaget och flyttar du ut öppna spisen typ 60cm och förskjuter hallen 60cm också så får ni lite större rum förutom i tvättstugan och kanske får förlänga garaget lite utåt än det är nu så blir bara tvättstugan och klädkammaren lite lidande men resten får ni mer utrymme i och jag tror att köket är stort nog ändå så det inte känns trångt
 
Ha garagedörren till tvättstugan istället, så slipper du få in avgaslukt i de mer bebodda delarna av huset. Bäst är det om man kan ha en kort korridor/farstu med dörrar i båda ändarna, som funkar som en "luftsluss".
 
22 kvm vardagsrum är väldigt litet. Ett normalt vardagsrum i en mindre lägenhet är på 25-30 kvm.
Tvättstugan ser däremot oerhört stor ut. 16 kvm?

Jag skulle ta bort väggen med spisen helt och hållet, eller köksön, eller sätta ihop dem så att det blir en vanlig köksbänk av ön, då vinner du mycket yta. Det blir ändå väldigt märkligt med en vägg precis bakom köksön, lite tårta på tårta.

Jag skulle nog desstuom välja att göra ena badrummet större på bekostnad av en del av tvättstugan. Passagen till tvättstugan kan ske genom badrummet. Lite för trångt i entrén för min smak också, det är bara ytterdörr och garagedörr, vilket innebär att folk hamnar direkt i köket med ytterkläder och skor oavsett om de går in via huvudentrén eller garaget. Eller är tanken att bara gäster ska gå den vägen och alla andra går genom tvättstugan? Isåfall bör du nog byta palts på badrum och tvättstuga helt och hållet, det blir knasigt om barnen ska ta in sina kompisar i princip via ert sovrum.
 
Passagen till tvättstugan kan ske genom badrummet.
Nej, badrum/toalett med dubbla dörrar känns galet.
 
Hej
Tacksam för era svar, gott med bollplank.
Ett V-rum på 22 gentemot 25-30 är en väldigt liten marginal 3kvm är inte speciellt mycket.
Tvättstugans storlek är för att där kommer vi ha mycket av alla ytterkläder, lakan, täcken, häst tillbehör, istället för en sidovind eller takvind. kalla det styvstugan :)
Detta är vårt andra hus och vi har lärt oss med tiden att tvättstugan är nog det dummaste att snåla kvm på.
Angående badrummens storlek , det större är på 7 och det mindre på 5.
Japp man hamnar typ i köket med kläderna och därav det kapprummet. Väggen mellan kök och entrédörr är inget måste men spegel och en fällbar stol kan vara nyttigt.
Ny uppdaterad första bild, Vatten är där inkommande vatten och vattentanken hamnar.
Sedan förstår jag inte riktigt hur du menar Miry - med att skjutande på väggarna m.m ??
Du får gärna ta ner bilderna från denholm.se och ändra och skicka till min e-post?
Sänd sedan till bygghus@denholm.se
 
Då har jag ändrat lite.
Hallen med alla dörrarna har nu 1,50 bredd.
Dubbla dörrar från garaget, avgaserna stannar då i garaget.
Entré dörren har nu ingen stor vägg, får se vad man kan göra om där...
Synpunkter??
 
det ser ganska så bra ut men jag tror fortfarande att ni skulle få det bättre med att flytta öppna spisen mot köket så den är typ framför hallen eller så baksidan kommer i liv med hallens vägg typ

sen så skulle jag nog sätta dit en fastö utanför som garaget går till istället för som du har nu så typ 1,5x1,5m utbyggnad utanför huvudentrén och har att garaget öppnas in i det utrymmet och då kan ni ha avhägning av kläderna i det lilla utrymmet som nu är luftsluss till garaget och då kan man ställa skorna mm där ute när det är vinter så drar man inte in fukt och skit i huset som man kommer direkt in i som det är nu

och vilket program är det du har ritat det här i ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.