har lagt nytt golv i ett sovrum och listerna skall nu på plats. Det är IKEA lister där clips skall fästas i vägg och listerna klickas fast i clipsen efteråt. Hade några gamla borr liggande och en enkel billig slagborrmaskin av märket Meec. Antingen var det totalt fel borr jag använde eller så duger inte borrmaskinen. Skall bara borra ett litet 5mm stort hål men borren tog inte alls bra, varken med eller utan slagfunktionen inkopplat. Har någon tips på ett bra borr? Det blir ett antal hål då det skall sitta ett clips varje halvmeter..
 
Supernöjd med denna!
http://www.axminster.co.uk/makita-hr2470t-3-function-sds+-drill-prod719593/
Annars är det inte fel på Hilti TE-2M.
Kör själv med en av varje.

Alternativet är ju en Spikpistol med ståldyckert som skjuter i betong.

Hade jag varit du hade jag nog valt bort IKEA listerna - Eller clipsen för den delen med känslan att resultatet kommer att blir sådär. Listerna kommer i fasta korta längder och jag har svårt att tro att clipsen håller i längden.
Är det så att din lister matchar golvet i träslag så kan man köpa furulister och betsa till en liknande kulört och således få lister som räcker HELA väggen och även kan fästas på alternativa sätt.

Vad är det för chuck på din maskin? Vanlig borrchuck så hittar man nog inga "vettiga" borrar som drar bra i betong. Borrar med SDS fattning är avsedda för ändamålet och även där man hittar de riktiga grejerna.
MEN det spelar ingen roll vad du har för borr om du inte har en vettig maskin bakom - Det är skillnad på en borr med slagfunktion och en riktig slagborr/hammarborr.
Bor själv i ett hus från 2003 med stenhårda väggar och det är underbart när man hör ett högfrekvent firrande ljud ned på gatan när grannarna skall hänga upp en tavla eller dylikt - Håller på en bra stund stundtals. Med en vettig maskin är det som att borra i smör...
 
Redigerat:
Det är hårdmetallborr du använder? Att borra 5-millimeters hål i en betongvägg borde även en billig slagborr klara av. Det känns fullständigt orimligt att du ska gå och köpa en professionell slagborrmaskin bara för att sätta upp en list. Om du vet med dig att du kommer att borra mycket i väggarna i framtiden blir det kanske ett annat läge.
Ett alternativ är att limma fast clipsen.
 
Är det en borrmaskin som verkligen "slår" eller en som "hackar" sig in med kugg för dom är värdelösa. Skillnaden hör du om det är en maskin som låter ratatatatatatatata eller viner och surrar som ett argt bi....på ett ungefär. Själva borren ska också vara för att borra i betong och med tanke på hur få hål du ska göra så duger det med en billig som slits relativt snabbt men med bra maskin så löser det sig.
 
Gissar också på att du har för bra betong. d^_^b Satsa på en "riktig" borrhammare med SDS-chuck. Har man kanonbetong skulle jag inte ge mig på golvlister med en ordinär slagborrmaskin. Någon enstaka tavla kanske men golvlister behöver en hel del hål.

Antingen hyr du en proffsmaskin eller satsar på en billig (500-1000 kr) på Classe/Jula/Bahaus. Den billiga kommer nog att räcka länge för dig även om kvaliten naturligtvis inte är som hos en proffsmaskin. Håller med andersmc om att det verkar klart överdrivet med att köpa en proffsmaskin.

Själv har jag en 6-7 år gammal CoolTech (Classe) som utan problem hittils förset mig med några hundra hål i "superbetong" och dessutom blandat tio säckar flytspackel utan att ge upp. Tror att den gick på 499 eller något sånt.
 
andersmc skrev:
Det är hårdmetallborr du använder? Att borra 5-millimeters hål i en betongvägg borde även en billig slagborr klara av. Det känns fullständigt orimligt att du ska gå och köpa en professionell slagborrmaskin bara för att sätta upp en list. Om du vet med dig att du kommer att borra mycket i väggarna i framtiden blir det kanske ett annat läge.
Ett alternativ är att limma fast clipsen.
Finns det verkligen något bra lim som limmar fast clipsen på betongvägg?
 
PL400/PL600 skulle säkert funka. Jag skull ändå borra. Känns enklare/säkrare och ger dig en anledning att skaffa en borrhammare ;)
 
yuphin skrev:
Vilken av dessa är att föredra för att fästa clipsen i betongen?

[länk]

[länk]

[länk]
PL400 är väl klassikern i "bygglimssammanhang". Något av dina alternativ funkar säkert också. Vågar mig inte på att rekommendera någon specifik dock. Länkar till Jula men PL400 finns på de flesta ställen.
 
Kräver klassikern PL400 att man trycker clipsen mot väggen en längre tid för att det skall sitta? I såna fall är det inte så smidigt..Skulle behöva ha ett lim som torkar snabbt och där det sitter som klistrat direkt...men krävs det bara att man trycker ihop det en kort stund så är det inga problem...
 
yuphin skrev:
Kräver klassikern PL400 att man trycker clipsen mot väggen en längre tid för att det skall sitta? I såna fall är det inte så smidigt..Skulle behöva ha ett lim som torkar snabbt och där det sitter som klistrat direkt...men krävs det bara att man trycker ihop det en kort stund så är det inga problem...
Vågar faktiskt inte svara. Har aldrig använt det till denna typ av "finlir". Det känns som det finns en viss risk att clipsen skulle kunna glida ur position. Någon annan som vet bättre? Sen finns ju PL600 som antagligen nyper mer direkt. Har ingen egen erfarenhet tyvärr.
 
Fast sen hur bra det är att limma om det tex sitter tapet mellan betong och det man limmar är ju en annan sak, tapeten kan ju lossna. De gånger jag använt PL 400 eller liknande så är det en fast yta mot en annan.
 
Glufsglufs skrev:
Fast sen hur bra det är att limma om det tex sitter tapet mellan betong och det man limmar är ju en annan sak, tapeten kan ju lossna.
Ja tapet ska nog skrapas bort. Jag vidhåller fortfarande att det går fortare och enklare att borra/plugga/skruva men jag är kanske gammelmodig. Att man sen får testa grannarnas tålamod är ju bara en extra bonus :rolleyes:
 
Alfredo skrev:
Ja tapet ska nog skrapas bort. Jag vidhåller fortfarande att det går fortare och enklare att borra/plugga/skruva men jag är kanske gammelmodig. Att man sen får testa grannarnas tålamod är ju bara en extra bonus :rolleyes:
Håller med. har man bara märkt ut var hålen ska vara och man har en vettig maskin så är det bara att krypa runt och borra, tar ingen tid alls.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.