Hej!

Jag byggde om en 1a till en tvåa för några år sedan. Nu kommer den nya ägeren och säger att vid en ventilationskontroll säger inspektören att han måste göra hål i dörren (skjutdörr utan tröskel och ram) till sovrummet för att ventilationen ska uppfylla de regler som finns. Det är ett 30 talshus med självdrag och det är insatt spjäll i fönsterna sedan tidigare. Har renoverat flera lägenheter/hus och har haft arkitekter/kvalitetansvariga som har gjort ritningar på allt inkl ventilation och jag har aldrig hört talas om att något sånt.

Som om en slump råkar inspektören och den som föreningen har anlitat för att fixa eventuella fel känna varandra... och det luktar scamm lång väg.

Ska tydligen bara kosta runt 3000 kr att fixa, men är det någon som försöker blåsa mig bli det en principsak!

Är det någon som vet vad som gäller?
Sedan om ventilationen var ok när jag flyttade ut(enligt OVK), är jag ansvarig för att den inte är det nu?
 
Låter dyrt med 3000 kronor för lite hål i en dörr. Känns som någon bara "försöker"... Annars kan du ju kontakta killen i den här tråden så kan han säkert fixa hålen billigare :wow: Läs första inlägget så förstår du vad jag menar...

Sen låter det väl spontant rätt självklart att om ventilationen var OK när du flyttade ut så kan du inte vara ansvarig för eventuella brister idag. Jag är ingen jurist så ta inte mina reflektioner som sanning.
 
Att det inte var hål i dörren kunde köparen se innan överlåtelsen. Detta är m.a.o. inget "dolt fel" som köparen inte inte hade kunnat informera sig om.

Du skall naturligtvis inte betala ut några pengar för detta. Kommer det in ett skriftligt yrkande bestrider du, annars behöver du inte vidta några som helst åtgärder.

(3000:- för att borra några hål och sätta dit ett prydligt galler låter för övrigt som ocker! Men det har ju Alfredo redan skrivit)

OBS! Att det eventuellt måste vara hål i dörren eller på något annat ställe köper jag till 100%, eftersom du måste ha både tillluft samt frånluft för att luften skall röra på sig. Enbart ventiler i fönstren räcker ju inte.
 
Redigerat:
eviljava skrev:
OBS! Att det eventuellt måste vara hål i dörren eller på något annat ställe köper jag till 100%, eftersom du måste ha både tillluft samt frånluft för att luften skall röra på sig. Enbart ventiler i fönstren räcker ju inte.
Du har självklart rätt i sak här men ofta "löser" man nog detta genom naturliga springor eller helt enkelt en dörr på glänt.
 
Jo, det är väl det enklaste (och billigaste).

Men vill man att dörren skall kunna vara stängd ofta (tonårsrum??) samtidigt som man säkerställer en god ventilation får man nog ta fram borrmaskinen. ;)
 
eviljava skrev:
Att det inte var hål i dörren kunde köparen se innan överlåtelsen. Detta är m.a.o. inget "dolt fel" som köparen inte inte hade kunnat informera sig om.

Du skall naturligtvis inte betala ut några pengar för detta. Kommer det in ett skriftligt yrkande bestrider du, annars behöver du inte vidta några som helst åtgärder.
.
Nästa fråga: Hantverkarna som gjorde stambytet när jag bodde där satte in fel ventil-don i WC. Nya ägaren vill att jag även ska betala för byte av dessa. (de kostar typ 100kr men de e ju lite av en principsak att inte betala för något som jag inte är ansvarig för :@)
Gissar att samma sak gäller där?
 
Hur f-n är man funtad om man köper en lägenhet och sen orkar muttra om nåt som kostar en hundring:@ Fast TS kanske bara har börjat beta av en lång gnällista :S Menar lista med gnäll från köparen, inte att TS skulle gnälla.

Jag tror att jag skulle fråga köparen om han önskar någon speciell färg på donet... Skämt åsido. Hur orkar vissa?
 
noone70 skrev:
Nästa fråga: Hantverkarna som gjorde stambytet när jag bodde där satte in fel ventil-don i WC. Nya ägaren vill att jag även ska betala för byte av dessa. (de kostar typ 100kr men de e ju lite av en principsak att inte betala för något som jag inte är ansvarig för :@)
Gissar att samma sak gäller där?
Ja, samma sak gäller där!

Ventildonen har väl varit synliga för köparen under hela tiden? Man undrar ju på vilka grunder han/hon yrkar ersättning egentligen?

Det bästa är väl att köparen kontaktar föreningen, som i sin tur får reklamera ventildonen till entreprenören.

Men återigen... Du behöver inte ens bemöda dig med att svara. Kommer det ett skriftligt ersättningskrav bestrider du på enklast möjliga vis. Det finns ingen anledning att ödsla energi på detta.
 
Kanske skulle beställa ett rosa ett och montera dit det åt han :D

Jo han e rätt gnällig... precis när han köpt lägenheten ville han (av någon outgrundlig anledning) att jag skulle byta ut alla köksskåpen... svarade att jag skulle fundera och återkomma om det... (varpå jag raderade hans nummer från min telefon) :D
 
noone70 skrev:
Jo han e rätt gnällig... precis när han köpt lägenheten ville han (av någon outgrundlig anledning) att jag skulle byta ut alla köksskåpen...
Jag misstänker att du har att göra med en individ som skulle få luft under vingarna om du gav efter får något ersättningskrav?
 
noone70 skrev:
Jo han e rätt gnällig... precis när han köpt lägenheten ville han (av någon outgrundlig anledning) att jag skulle byta ut alla köksskåpen... svarade att jag skulle fundera och återkomma om det... (varpå jag raderade hans nummer från min telefon) :D
Smart drag d^_^b Sen är väl hans anledning inte så outgrundlig, han ville väl få nya fina skåp, går det så går det... :x

Måste prova nåt liknande nästa gång jag köper en lägenhet. Fast då ska jag minsann inte ha så små krav. Näe större balkong, högre i tak och givetvis ska badrummet på sex kvm magiskt förädlas till ett lyxspa på minst 50 kvm :D Och, givetvis direkthiss från garaget till lägenheten. Detta vare sig det existerar något garage eller ej!
 
Har sagt åt köparen att det inte rör sig om ett dolt fel och att jag inte är ansvarig eller ersättningsskyldig.

Men han hävdar, givetvis, att det inte räcker med allmän kunskap för att upptäcka dessa "fel". När det hus(lägenheter har jag alltid köpt för att renovera så jag har inte brytt mig lika mycket) har jag rätt bra koll och där har man ju långt gående skyldigheter att undersöka huset och om man inte har kunskapen skaffa sig den (antingen själv eller externt).

Hur är det med lägenheter, vad gäller där? Kan detta vara något som ligger utan för köparens undersökningsplikt/allmän kunskap?
 
Som tidigare indikerats så ligger det inom köparens undersökningsplikt. Dock är jag ingen jurist eller inspektör...
 
Har rotat lite och hittade lite matnyttigt (behövde argument mot köparen)
Kan vara bra att veta om någon mer hamnar i samma situation.
http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Undersokningsplikt-och-besiktning/
http://www.omboende.se/sv/Kopa1/Kopa-bostadsratt-/Dolda-fel/

"Som köpare av bostadsrätt har du möjlighet att ställa krav mot säljaren om du hittar fel som du inte borde ha upptäckt innan köpet. Du måste då kontakta säljaren snarast efter att du upptäckt felet och absolut senast inom två år från tillträdet."

Det har gått över två år sedan tillträde... :D:D:D
 
Gissar att du haft en mäklare inkopplad,

hänvisa köparen till honom, han är den som ska ta dessa diskussioner i första läget.

Varför betalar man annars ett mäklararvode ;-)

Lyckat till

/PC
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.