Hej!

En granne till mig har mycket stora problem med sin pelletsbrännare, KMP PX21.

Den stannar ofta och röda lampan tänds. ÅF har varit där många gånger men brännaren går bara några dagar efter servicen så stannar den igen.
Tändelement och insatsrör är bytta många ggr.

Är det någon här som känner igen sig och vet varför brännaren stannar?
Någon som vet lösningen på problemet?
 
På pellets.info har kmp ett eget subforum, där kan ni nog få svar om det inte kommer något bra förslag här.
 
Det kan vara flera orsaker.
Finns det dragbegränsare till skorstenen så att det blir jämt drag genom skorstenen?
Nu när det är så kallt så blir det mycket bättre drag,så att kanske lågan släcks för den skull om t.ex startdosen är för liten.
För att mäta upp startdosen så kan man passa på precis när brännaren går igång,att ta av slangen från brännaren och hänga en plastpåse där i 6min.Mäta hur många dl det blir.Skall vara ca 3dl.Sen får inte driftdosen vara för liten,så att fotocellen inte "ser" lågan och då slocknar det för att den får för lite med pellets.
Brukar han justera själv något?
Lite mer att läsa igenom.
http://www.pellets.info/viewforum.php?f=13
 
  • Gilla
Bergaberg
  • Laddar…
Jag lyfter den här gamla tråden. Jag har en likadan brännare och har samma problem. Först trodde jag att det var kabeln till givaren på röret där pelletsen ramlar ner som på ngt sätt påverkats, den hade kommit lite ikläm. Men efter någon dag igen så stannade brännaren. Den matar fram pellets. Det ligger inget oförbränt i kammaren. När den stannar räcker det att jag slår av och till strömbrytaren så startar den igen och går en dag kanske. Jag har aldrig sett det såklart, men det verkar som om den kör normalt och sen plötsligt bestämmer sig för att "den här gången ska jag inte tända trots allt pannan blivit kall".

Jag har dock faktiskt tänkt på att den matat fram lite kortare tid nu under drift. Kan det vara så enkelt som att fotocellen bryter för att det brinner för lite? Jag får prova att justera ikväll. Jag hade tänkt ringa återförsäljaren idag men ska nog prova detta först. Blir dyrt att köra elpatronen.
 
Här du kollat så fotocellen inte stat igen. Är det sot på den så prova torka bort det med ett lätt fruktat papper.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Jag ska prova ikväll att göra rent flammvakten. Har läst lite mer på ett annat forum om inställning av brännaren och det verkar finnas en del att ta hänsyn till. Jag skulle gärna vilja justera brännaren för optimal drift. Bla så ska man tydligen titta på lågans färg. Men hur gör man det när det inte finns ett observationsfönster? Och hur ska den se ut egentligen? Askans färg beror ju också på leverantör av pellets. Vi övertog pellets för säljaren som hade en ljus färg, som furu ungefär. Sen köpte jag från en annan leverantör och den pellletsen var mörkare och lite brun, som bark ungefär. Det måste ju påverka askans utseende. Sen rökgaserna temp är ju ytterligare en sak. Jag har idag ingen termometer där så jag har ingen som helst susning hur det ligger till idag.
 
Askans färg beror rätt mycket på hur väl pelletsen förbräns. När vi hade fel inställningar på vår panna så blev askan kol svart och kanska kompakt medans när inställningen blev bra blev den mer åt det gråa hållet och mer fluffig.

Jag har oxå haft sjukt mycket problem med min brännare och har slitit mitt hår många gånger. Så jag ringde en som kunne serva min panna. Först gången blev det något bätttre men då hade dom skickat ut ett blåbär. Andra gången blev det betydligt bätttre för då konstaterade teknikern att vi kört pannan helt fel. Vi hade ställt termostaten på pannan vilket gjorde att brännaren inte fick bränna klart. Så den servicen slapp vi betala. Sista gången gjorde vi service för att byta styrchip och byta fläkt på brännaren.
 
Gjorde rent flamvakten, plockade isär brännaren, blåste rent allt med tryckluft. Nu på morgonen fungerade den fortfarande. Får se när jag kommer hem idag om det fortfarande ser bra ut.

Sänkte farten på fläkten och matningen av pellets en smula också. Det gjorde lite på rökgastempen som nu kommer upp i knappt 175 gr. Hur askan ser ut får jag kolla senare. Det står ju att man ska reglera så att lågan ser bra ut, men hur sjutton ser man lågan när brännaren sitter i pannan?
 
Hoppas det funkar nu! Håller tummarna, skriv gärna hur det gick.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Allt såg lovande ut igår morse, inget driftstopp sedan i måndagskväll. Men så igår hade den tydligen stannat under dagen sa frun som kom hem tidigare än jag. Hon bröt strömmen och slog till igen och nu har den fungerat tills imorse iaf. Får se om några timmar när vi kommer hem om den är på då. Får hoppas att det driftstoppet bara var ett sånt där otursstopp som händer ibland.

Hade inte planerat att byta brännare än på 2-3 år. Den får allt se till att orka lite till.

När jag plockade isär allt i måndags förresten så upptäckte jag att brännröret (tror jag det heter) där pelletsen brinner, har spruckit lite i väggen mellan tändelementet och brännkammaren. Någon som vet om det är ngt som måste åtgärdas eller ej?
 
Hej!

Har fått en spricka där på min oxå. Tror inte det spelar någon större roll så länge båda sidorna av sprickan ligger i samma nivå. Den uppkommer pga av dom strora temeraturskiftningarna i materialet kombinerat med dom borrade hålen.

Något att nämna är att du alltid försker föra fram tänelementet så långt det bara går mot kammaren där pelletsen förbränns. Tänelementet blir sämre över tiden och då kan det avståndet spela roll.

En grej du kan kolla är vilken version du har på dit styrchip. Det har nämligen kommit uppdaterningar på detta med annorlunda cykler med tändning fläkt matning osv.

Frågade servicekillen hur lång livslängd en brännare har, och han menade på att man i princip aldrig ska behöva byta ut brännaren utan bara reservdelar.

En annan grej jag upptäckte var att sist jag beställde pellets fick vi 6mm istället för 8mm. Panna har faktiskt gått betydligt jämnare sen dess.
 
Släng skiten och köp ny brännare!!

Nu har jag inte själv grejat med brännaren men grannen har och hans återförsäljare har det. Ingen lyckades få fason på den brännaren och jag vet flera som har stora problem med KMP PX 21.
Grannen tröttnade och slängde ut brännaren, han tröttnade fullständigt på dyra servicefakturor och kallt vatten.
 
ja tanken är inte långt borta just nu. Får stå ut ett tag till....
 
Går brännaren ner i lågfartsläge efter en stund?

Om den gör det testa att ta bort byglingen,så att den går på fulleffekt hela cykeln,kan vara flamvakten som börjar bli dålig.
 
Den är redan obyglad. Misstänker att det är dags att beställa en ny flamvakt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.