Strixx skrev:
Bara så länge alla slåss på samma vilkor, och det gör inte folk som jobbar svart i byggbranschen...
Tycker du man slåss på samma villkor om en balt, lett polack etc. kommer och erbjuder sina tjänster för 150 spänn i timman vitt??

 
Pocke:

Tycker inte vi ska blanda äpplen och päron i denna diskution. Bara för att vi får konkurens utifrån så är det OK för byggbranchen att jobba svart?

Men för att svara lite kort...

Jag lever och jobbar under samma press (sjökapten) där billig arbetskraft, främst från Indien och Fillipinerna, har hållt tillbaka vår löneutveckling i minst 10 år nu, men jag jobbar fortfarande och har en lön som jag klarar mig på. Dock mindre än vad en snickare har antagligen... :-/

Sen om du som snickare tar 150:- per timme så skulle du efter moms och sociala avgifter få ut ca 91,50kr per timme i lön före skatt.
Det är det många i vårat land som arbetar för..

(Detta exkluderat eventuella omkostnader företaget har... Men inte uppgår dom till några 300:- i timmen i alla fall....)

Men fortfarande... Vad jag önskar är att alla ska slåss på samma vilkor... Med eller utan konkurens från låglöneländer...

Vad ska lastbilschafförer som har konkurens utifrån göra?? Börja köra svart, eller???
 
Pocke skrev:
Är inte det avundsjuka du har då på andras yrkesval?

Jag kommer statistikt sett förlora 12 yrkesverksamma år pga förslitningsskador, det är mitt val, jag säger inte
- Varför ska det vara så?  
- Jag vill också jobba till ålderspensionen.
Jag visste detta när jag gjorde mitt yrkesval inget att gnälla över.
Suck....

Så du ursäktar svartjobb med att du kommer få förslitningsskador på äldre dagar... Som om sådant inte förkommer inom tex vården???

Ännu en gång.. Hur ska dom kompensera sina förslitningsskador??? Vårda svart???

Jag ångrar inte mitt yrkesval, och har inte antytt något på att lönebilden är fel.. Att folk tjänar si eller så... Läs mitt förra svar... Jag känar sämmre idag pga av konkurens utifrån.. Men det är inte det jag stör mig på...

Folk får tjäna precis hur mycket, eller hur lite som helst för mig.. Jag tycker inte om när det är svart bara... För det förlorar alla på..

Pocke skrev:
Men du har också ett val, du kan omskola dig till hantverkare och jobba svart då om du vill.
Jag vill inte jobba svart... Det är FORTFARANDE inte avundsjuka som gör att jag tycker det är fel att jobba svart...
 
Hasse_K skrev:
För att hålla brasan levande...
Vad pröjsar man en svartjobbare idag (i Sthlm)?
150 kr/tim? 175 kr? 200? Är det olika beroende på vilken yrkesgrupp som anlitas? Elektriker? Träarbetare? Murare?
Priset beror nog lite på bristen på arbetskraft inom yrkesgruppen. Det har varit stor brist på plåtslagare i GBG-området och svartpriset till privatperson har legat på upp till 500kr/tim, för att nämna ett exempel.
I Sthlm ligger väl svartpriset runt 200kr/tim för hantverkare, i GBG ligger vi 25-50kr lägre.
Men snart blir väl det ändring på det om man kan få utländsk arbetskraft för 150kr/tim helt vitt, som nämnts tidigare i tråden.
 
Hmmm...

Verkar som om jag är ganska ensam i min åsikt att jobba svart är fel, och att alla förlorar i längden på det... :-/

Läste PrivataAffärers nyhetsbrev idag, och i deras undersökning kunde hela 80% av de tilfrågade tänka sig att anlita svart arbetskraft... :-X

Det är väl bara att huka sig för den stora massan, och följa med strömmen.... Jag kan ju inte vara den enda som betalar vitt när alla andra betalar svart... :surprised:

suck... pust..... och lite stön..... ;)
 
Strixx skrev:
Det är väl bara att huka sig för den stora massan, och följa med strömmen.... Jag kan ju inte vara den enda som betalar vitt när alla andra betalar svart... :surprised:
vi har nog olika syn i denna fråga, men våga stå för din åsikt det är strongt att gå mot strömmen...... (särskilt om man jobbar till sjöss) ;)
 
jureit skrev:
Man lägger ansvaret för sina handlingar på andra, "men Pelle pallade ju oxå äpplen", typ. Men gör vad man kan lixom.
Det dår låter som mina barn! "Jamen Marcus/Martina gjorde ju så" varpå jag tålmodigt försöker förklara att "men bara för att Marcus/Martina gör dumt betyder inte det att DU OCKSÅ skall göra dumt". Suck. Det går inte över alltså menar ni... *ler*

Problemet som jag ser det är att det kostar sådana astronomiska summor att få småsaker ordnade. Att betala en snickare vitt för att få en liten sak uträttad kostar så enormt mycket, på redan skattade pengar. Det är så fel tycker jag att man skall behöva betala skatt och moms jag vet inte hur många gånger på samma pengar. Vilket naturligtvis främjar fusket istället för att stäva det. Skall försöka sätt mig in i detta med ROT-avdrag så småningom, för jag VILL verkligen betala vitt!

Samtidigt som jag tycker att jag egentligen borde ha rätt att få beala grannbarnen en hundring för att klippa gräsmattan (och jo det har jag gjort) men även DET är ju enligt systemet fel (om de klipper mer än tio gånger har jag för mig).

Men det är svårt att formulera lagaro ch regler så att det passar alla jämt...
 
Hehe, glorian är svår att hålla på plats när dubbelmoralens vind blåser hårt............ ;D
 
Strixx skrev:
Hmmm...

Verkar som om jag är ganska ensam i min åsikt att jobba svart är fel, och att alla förlorar i längden på det... :-/

Läste PrivataAffärers nyhetsbrev idag, och i deras undersökning kunde hela 80% av de tilfrågade tänka sig att anlita svart arbetskraft... :-X

Det är väl bara att huka sig för den stora massan, och följa med strömmen.... Jag kan ju inte vara den enda som betalar vitt när alla andra betalar svart... :surprised:

suck... pust..... och lite stön..... ;)
Nej du är inte ensam om de tankarna. Att jobba svart eller att använda sig av svart arbetskraft är fel, och brottsligt.
Jag har aldrig jobbat svart och kommer heller aldrig att göra. Men jag använder gärna mina elkunskaper till att utbyta tjänster med släktingar och vänner. Huruvida det är svartjobb vet jag inte, men det känns mer som att hjälpa varandra.
Eljobb är ju typiskt en sak som om det utförs på fel sätt kan ge personskador, eller ännu värre innebära dödsfall. Bättre att hjälpa än att okunnigt folk strular till det. Jag tycker vi skyller allt på Martin Timell och TV4, hantverkar-Sverige har inte varit sig likt sen Äntligen Hemma startade. ;)
 
Strixx skrev:
Suck....

Så du ursäktar svartjobb med att du kommer få förslitningsskador på äldre dagar... Som om sådant inte förkommer inom tex vården???

Ännu en gång.. Hur ska dom kompensera sina förslitningsskador??? Vårda svart???

Jag ångrar inte mitt yrkesval, och har inte antytt något på att lönebilden är fel.. Att folk tjänar si eller så... Läs mitt förra svar... Jag känar sämmre idag pga av konkurens utifrån.. Men det är inte det jag stör mig på...

Folk får tjäna precis hur mycket, eller hur lite som helst för mig.. Jag tycker inte om när det är svart bara... För det förlorar alla på..


Jag vill inte jobba svart... Det är FORTFARANDE inte avundsjuka som gör att jag tycker det är fel att jobba svart...
Men sa inte du tidigare att det var fel att jobba svart bara för att inte alla har möjligheten? Och har inte de stackars missunnade vårdarna gjort ett val och visste förutsättningarna när de valde det yrket?

Jag rättfärdigar inte svartarbete MEN jag har inget emot
det i mindre omfattning. Jag försöker absolut inte rättfärdiga svartarbete iom förslitningsskador, jag försökte bara påvisa att jag också gjort ett val med konsekvenser.

Angående utländsk arbetskraft så är jag inte orolig för det inom måleriet. Har svårt att tro att en polack på ackord presterar den kvaliteten som en Svensk målare gör. Inte de första 5 åren iallafall. När de 5 åren gått vill han ha betalt som en svensk han med.

För övrigt jobbar jag inte svart, jag värderar min fritid mer än pengarna.
 
Är nog emot svartjobb jag med (men har i ärlighetens namn köpt svartjobb en gång). Tror också att om alla jobbade vitt skulle mer pengar kunna gå till den offentliga sektorn - något de flesta gynnas av. Problemet med svartjobb är väl att det inte går att göra det lite lagom för så fort du har en aktör på en marknad som gör något svart kan de vita inte konkurrera längre. Detta plus att en förutsättning för att t ex kunna baka och sälja pizzor svart är att du kan köpa in mjöl, champinjoner, tomater, skinka, ost, pizzakartonger etc svart (annars undrar ju till slut myndigheterna varför du köper alla dessa varor till din firma utan att producera och sälja en enda pizza). På dessa (och anrda) sätt sprider sig svartjobb som ringar på vattnet - så för att yttreligare röra om i grytan sticker jag ut hakan och hävdar att svartjobb ÖVERHUVUDTAGET är förkastligt!
 
Nej Jureit det var inte riktat till dig specifikt, utan mer tänkt som en tankeställare allmänt, men det är klart att svartjobb i grunden är fel i ett demokratiskt och solidariskt samhälle. MEN........dom flesta människor försöker väl på ett eller annat sätt gynna sig själv på det ena eller andra sättet (vård av sjukt barn när man själv är sjuk, förr fanns det möjlighet till luddiga skatteavdrag, smuggla extra sprit från semestern etc.) och då är det lätt att stirra sig blind på vissa moraliska frågetecken men blunda för sina egna :-/.

men det var ju inte detta tråden handlade om utan om svartjobb ska anmälas.
och min egen uppfattning är: mind your own bizznizz, jag skiter fullständigt om folk skatteplanerar, plankar in på grönan eller lämnar felaktiga uppgifter till f-kassan för att få bidrag.......så länge ingen människa (eller djur heller för den delen) kommer till skada, då får folk sköta sig själva med dom risker det nu kan innebära.
 
Rubriken var: anmäla svartjobb? Hur vet man att det är svartjobb? Först när man själv anställer en hantverkare så är man säker på om det gäller vit eller svart, eller hur? I alla andra fall är det bara mistankar ???
Man vet ju inte om det är familj och kompisar som hjälper hos grannen? Och ännu mindre vet man om hur räkningen ser ut ??? Så ... hur vet man att det är svartjobb som bör anmälas?
undrar gaia
 
Angående för eller emot så borde de flesta hantverkare med lite vett i skallen vara emot svartarbete om det inte är i mindre omfattning. Små jobb är en sak för det vill firmor knappt ta. Däremot så stjäl större svartarbeten de vita jobben.
 
Pocke skrev:
Angående för eller emot så borde de flesta hantverkare med lite vett i skallen vara emot svartarbete om det inte är i mindre omfattning. Små jobb är en sak för det vill firmor knappt ta. Däremot de större svartarbetena stjäl de vita jobben.
Bra inlägg, man bör nog skilja på svartjobb och svartjobb........men dom flesta hantverkare som knäcker extra gör det nog i mindre skala ( det rör sig om ca 20000 sek. per år för min egen del).

en annan poäng som du har pocke är det där med att värdera fritiden. Jobbet ska ju trots allt göras oxå, pistolerna rullar ju liksom inte in av sig själva.......
Det tänker sällan folk på
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.