Hej!
Jag har skaffat en kolfilterfläkt som är inbyggd i ett skåp och enligt beskrivningen skall det gå ett rör (vet ej vad det heter exakt) från fläkten där luften som sugs in skall ut genom. Nu har min snickare inte installerat detta rör, och då jag startade fläkten blåste det ut genom filtret igen, ner på spisen. Så skall det ju knappast vara...så jag sade till snickaren att han får göra hål i det skåp som fläkten sitter i samt det som är ovanför och göra ett galler i sockeln i taket (eller vad det nu heter) så att luften kan gå ut igen i köket, på det vis som jag tolkar beskrivningen. Då säger han att det räcker att luften går ut bakom sockeln ovanpå skåpen...hmmm...blir det inte kondens där då? Jag bör väl ändå ha ett galler så att luften går ut i köket igen? På detta svarade min snickare att han inte kunde kolfilterfläktar...tryggt... Har jag rätt och han fel? Eller räcker det att luften går ut bakom taksockeln och alltså inget galler från sockeln? Hjälp...har tröttnat på att ha snickaren hemma...

Beskrivningen av fläkten beskriver genomförligt hur man skall koppla om man inte har kolfilter. Sedan är det en text "Kolfilter" och en bild av fläkten med röret...tack för den...

//Nollkoll (men kanske mer än snickaren?) :x
 
Svårt att säga säkert utan att se hur det ser ut hos dig. En sak är dock säker, all luft som fläkten suger från spisen måste kunna komma ut någonstans. I mitt fall monterade jag "galler" uppe vid taket. Kolfilterfläkten blåser upp luften bakom ett kryddskåp och luften kan sedan komma fram uppe vid taket.
 
Ja, det är precis så jag ska ha det! Men snickaren tycker inte att gallret behövs... han måste ju vara ute o cykla? Det kommer ju bli en massa kondens bakom taksockeln och fuktskador på längre sikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.