Klumpigt uttryckt av mig.
Ja det är klart att det inte ger full effekt när man vill ha den precis som du säger men jag vill ha bättre utnyttjande än vad mina platta lesol ger idag.
Dvs lite längre säsong och effekt vid lite kallare utetemperaturer.

Med bätter solfångare så blir det ju längre icke eldningssäsong. :D
 
Lindhult skrev:
Klumpigt uttryckt av mig.
Ja det är klart att det inte ger full effekt när man vill ha den precis som du säger men jag vill ha bättre utnyttjande än vad mina platta lesol ger idag.
Dvs lite längre säsong och effekt vid lite kallare utetemperaturer.

Med bätter solfångare så blir det ju längre icke eldningssäsong. :D
Ja. Jag har också 10m2 platta lesol.
Bättre solfångare kan förmodligen förkorta eldningssäsongen och det är ju bra. :)

Jag har även en elberedare som slutvärmare för mitt vv. På så vis så gör det inte så mycket om mina solfångare inte presterar topp.
 
-Lindhult- Hur har det gått,fått igång installtionen?
 
Nej du.

Latmasken har krupit fram. :D

Nejvars, Jag har varit tvungen att prioritera om lite plus att jag fortfarande väntar på leverans av material för att isolera bygget. Vill inte gärna behöva blåsa in en massa värme för att kunna jobba i garaget utan någon som helst isolering.

Ännu så länge är det på förberedande stadiet.

Helgen tillbringades i sängen med r---skita och två kräkiga barn. Jätteproduktivt.q(;^;)p
 
Jo så kan det va.. Hur va det hade du redan köpt solpanel?En granne hemma kör med vakuum rör +pellets.Han påstår han får upp ca60c i acken redan i februari när det är dagsmejja,skena på taket med kvast får han dock göra.Så fall borde väl vac rör ge nåt?:)
 
Nej inga solfångare ännu. Har ju blivit kapad jäms med fotknölarna där så det vågade jag inte köpa. :rolleyes:

Får han så bra värme så är det ju helt klart billigt och lite jobb. Då kanske jag ska skippa pannrum och köpa el istället för panninstallation. :S Nej, det är ju så lugnande och tillfredställande att hålla på med ved så det vill jag inte. Jag tror också på att ha många alternativ.

Jag ska fortsätta att undersöka vakumrör vad det lider. Jag ska i alla fall dra fram kopparrör till fasaden så att jag har allt klart för att skruva upp solfångarna om det blir något.

Tack för hjälpen.
Anders.
 
rundvikarn skrev:
Kommer att gjuta upp min ungefär 30 cm .

Sedan får jag hjälp av några kompisar som tävlar
i Strongman att lyfta upp järnklumpen .

400+ kilo lyfter man inte själv på plats
(om man inte heter Magnus Samuelsson förstås)
Samuelsson är passé, han gör ju bara reklam för ladyshave numera... Johannes Årsjö däremot :)
 
Själv använde jag en bildomkraft att lyfta upp pannan, fungerade mycket bra. Lyfte lite på ena sidan och pallade under, sen andra sidan osv.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Fick hjälp av en kompis som klarade pannlyftet själv trots att han fick
ett ben bortsprängt för några år sedan och har "träben" .

Själv har jag diskbråck så jag är åskådare vid tunga lyft numera...
 
Som sagt har ni en bildomkraft så är det superenkelt. Jag drog in med hjälp av min (ytterst svaga) sambo på pallen den kom från lindquist fäst på slalomskidor (snö ute ;) ) sen fortsatte jag rätt in till pannrummet så.

Därinne lutade jag den från sida till sida och pallade på så sätt upp den allt högre till domkraften kom under. Då kunde man med hjälp av domkraftens hjul flytta den såsom den skulle vara och även snabbare lyfta den högt. Vill man ha den på en stos sätter man ena ändan på stosen (kanske på en planka) och bara vrider in den andra änden mha domkraften.

Man får inte lyfta mitt under med domkraften utan bör ha ett mellanlägg av en 2"x6" liggande eller nåt så inte domkraften går genom botten som är ganska tunn på mitten.

Det viktigaste är att inte ha bråttom då går alltid allting galet.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Äntligen!

Jag har lyckats elda två gånger nu. Första gången blev lite eländigt. Rejäl kokning och ca 150 liter vatten ut ur säkerhetsventilen.

Jag drog om rören till laddomaten lite så att returen från pannan kommer in lite lägre. Äsch, får ta ett kort o ladda upp. Det är smidigare.

Andra eldningen (ikväll) var riktig fiseldning.
Fick bara ca 150 liter vatten upp till 90 grader.
Det kokade inte i alla fall. Det var ju positivt.
Fortsättning följer imorgon med tredje eldningen.

Tack alla som hjälpt till med glada tillrop o bra förslag.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
blås i en halv liter med YES diskmedel så kommer nog problemet bli borta va samma sak när grannen satt i en viadrus
och det fungera finfint :)
 
bilder?
 
Jag ska lägga upp bilder. Jag tycker bara det är så trist att hålla på med dessa kablar o grejer.
Men jag ska. Jag lovar.

Idag gick det bättre o elda. Tryggheten när man har provat några gånger är ju värd mycket.
Drog om röret från pannan och in till laddomaten så att luften går ur bättre plus att jag monterade en automatisk avluftare.
Har idag värmt ca 1000 liter till 80 grader.
Nu blir det spännande o se hur länge det håller värmen med den tillfälliga isolering som jag har.

Anders.
 
pyerdarn skrev:
blås i en halv liter med YES diskmedel så kommer nog problemet bli borta va samma sak när grannen satt i en viadrus
och det fungera finfint :)
Hade det inte funkat igår så hade jag nog provat nästan vad som helst men nu känner jag inte att det behövs.
Tack för tipset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.