Hej !
Har efter 1 års arbete kommit fram till att vår borra som skulle var 140m är 47m som hänger i foder rör, + att de grävt ner 150m slang som jordvärme. Huset vi har är på 280 kvm boyta samt 160 kvm källare.
Förra vintern så ballade hela systemet ur & vi hade 15 grader i huset för elpatronen är på 6 kilowatt & orkar inte värme merän så.
Det ända jag kunde göra förra vintern var att gräva upp var ända meter jag hade kvar av tomten för att trycka ner ytterliggare 150 slang som jordvärme.
I sommar har vi efter mycket om & men äntligen hittat borran & provborrat i den med det fungerade inte.
Det ända vi har kvar det är att borra minst 60m med foder rör innan vi når berg & då kan de ändå inte garantera att det kommer gå att borra i det förväntade berget. Så det känns inte aktuellt att slänga ut 50000kr om man inte kan få något vettigt för det.

Vet någon om man kan koppla ihop en vattenmantald kamin med en bergvärme pump eller vad ska man göra ?
Tacksam för svar !
 
Enligt min mening skulle du behöva ca 1500m slang och en pump på c:a 15-17kW, för att klara att värma dina 440m2..
Låter som ditt system är ganska rejält underdimensionerat. Ska du borra lär du nog ha två hål på 160M vardera.. Om dit hus nu inte är helt nytt och välisolerat...

Detta är en grov uppskattning med uppgifterna du angav, kanske någon annan har mer koll än mig på värmepumpsfronten..

Vattenmantlad kamin är nog svårt att få att fungera i ditt stora hus, blir en hel del eldning och spring med vedkorgar..
Pelletskamin kanske, fast du lär behöva ett ganska stort förråd någonstans i huset för att få det någorlunda drägligt..
 
Redigerat:
Kombinationen värmepump-fastbränslepanna(vattenmantlad kamin) är inte helt optimal.

Men allt går iofs. men med vattenburen fastbränsleeldning behövs acumulatortank etc.. håller med ovanst om att en vanlig vattenmantlad kamin låter lite klent. Du har säkert ett värmebehov på över 10kW kontinuerligt när det är kallt..

Hässleholm.. hmm kanske en luft/vatten värmepump av hygglig storlek kan vara ett bra komplement...Alternativt luftburna eldade värmekällor (Ved eller pelletskaminer)
 
_ap_
herregud.. montera för guds skull inga fler "pumpar", ett optimalt ställe för "modern" pelletseldning.

Häv pump köpet och installera nytt, gissar att pump försäljaren lovat lite för mycke i ditt fall.
 
Hej !
Finns där något annat bra sätt att kombinera värmepump med annan värmekälla vintertid ?
 
Ditt problem verkar vara att du har en alldeles för klent dimensionerad köldbärarkrets (Dvs för lite kan värme tas upp av köldbärarsidan i VPn.) Om jag läser dig rätt har man inte ens nått ner till berget, utan slangana ligger i foderrör ???(Ger ingenting). + lite slang som markvärme (150m är inte mkt, en "riktig" energibrunn i berg typ 160m , motsvarar ca 500 m jordvärmeslag, om nu jag googlade rätt).

Så frågan är kanske inte i ditt fall hur man kompletterar den med något, utan hur man kan ersätta den med något som fungerar. :(
 
Håller med PST, sätt in en luft/vatten pump istället, Hässleholm är ju förhållandevis milt.

Först och främst skall du dock givetvis reklamera anläggningen och se till att leverantören fixar den. Om dom finns kvar vill säga, det kan ju knappast ha varit en seriös firma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.