Skruvdragare skrev:
Nu är vi lite klokare. Energiberäkningen görs endast på tillbyggnaden om den är under 50 kvm. Vill man ha stora och många fönsterdörrar, ska man alltså inte bygga mer än det, för då görs beräkningen med bef. hus inkluderat. Det måste vara en marginal också. Så är det i varje fall i vår kommun.

Byggstart om två veckor!
Det måste väl vara över 50kvm?

Jag och en granne på samma gata bygger ut ungefär lika mycket.
På mitt hus sökte jag om/till byggnads lov = inga fågor
Grannen sökte för permanent bostad = energiberäkning, handikapps anpassning, konstuktions ritningar och del annat tex fönsters storlek och placering.
 
när det gäller solenergi så ska man få dra av det från elförbrukningen i uppvärmning men jag är inte helt säker på om man får dra av för solceller som ger el eller om det bara var för solfångare som ger varmvatten och varmluft men man får använda solenergi för att få ner förbrukningssifrorna men vindkraftverk har de ingen reducering för och vad jag vet så har det inte kommit nått om off-grid heller så även om man inte har nån el dragen till huset så måste man uppfylla de krav som finns men då för icke eluppvärmt som är lite mer än de sifrorna som skrivits innan här

MEN en sak som bör tänkas på är att när de räknar direktverkande el så ska det vara elförbrukningen på uppvärmningen och har man en värmepump av nått slag så ger den flera ggr mer värme än den drar och det ska vara den energi som den drar som man räknar på och inte som den ger ut om jag har tolkat reglerna rätt

Så man kan bygga ett sämre isolerat hus med elvärme än med typ ved eller pellets om man har en bärgsvärmepump eller jordvärme eller liknande

Sen så har jag inte sett det än men det borde komma att man har bättre fönster än idag men med 0,8 i k-värde på fönster är det ändå ganska så bra då det är bättre isolering i fönstrena nu förtiden än det är i många hus väggar (på gamla hus då) men ändå så finns det utrymme för att göra fönstren ännu bättre men då drar det upp i pris men folk är ju beredda att betala för att ha stora glaspartier på husen och det är inte billigt i nuläget heller men jag har svårt att se varför man ska ha så enormt stora fönsterytor på hus men det är ju rent personligt

Sen så tycker jag man bör tänka till när man bygger då ca 10% av vad huset kommer kosta under dess livslängd är byggkostnaden och resten är uppvärmning och drift men då är inte räntekostnaden medtagen men tänker man att man bygger rätt och bra så kan folk minska vad de betalar i el mer än huset kostar att bygga nästan (om man räknar på 50-100års sikt med ett jämt elpris men vi vet inte heller hur det kommer se ut om 10-20år ens om det är lika som nu eller mycket dyrare när resten av europa måste minska sin produktion på kolkraftverken mm)

Så själv så skulle jag bygga så effektivt som känns nödvändigt för att slippa otrevliga överraskningar i framtiden om det händer nått så elen blir svindyr men sen får man komma ihåg att isolerar man för bra så behöver man bra ventilation för att kunna bli av med överskotsvärmen under en stor del av året men i sverige lär det inte bli ett problem då ventelationen kan ta så mycket mer energi än som man kan ge i huset om man kör utan återvinning på den under de månaderna

Och i reglerna så framgår också att bygger man är mellan 51-100kvm så kan man köra med att man inte behöver visa upp förbrukning bara man kan visa upp att väggar/golv bla har k-värde/u-värde på 0,1 och 1,1 på fönster och 0,08 för tak
finns i tabell 9,4 i BBR

så räknar man på olika saker så är det inte så svårt att komma ner till de kraven som för de flesta är 55kW/kvm/år om det inte fuskas en massa men ska man ha stora fönster så blir det lite jobbigare men långt från omöjligt när värmepumpar för jord och bergsvärme ligger runt 4ggr inmatat effekt och då har man ju också effekten när det är kallt ute jämfört med luftvärmepumparna som tappar då när de behövs som bäst så jag har svårt att se att det ska vara nått problem för byggare med dessa krav


Sen som nån sa att de har skattelättnad mm på miljöbilar så borde de ha liknande på hus som håller vissa krav typ lägre räntekostnad då ett energisnålt hus borde stå sig bättre i värde och vara en högre säkerhet än ett gammalt hus som är dåligt isolerat och om taxeringsvärdet kommer tillbaka så borde man ha lägre % på dessa hus än gamla med men förhopningsvis så kommer den inte tillbaka alls men nått borde vara en morot för att göra det så energisnålt som bara går från statens sida kan man tycka
 
Mikael_L
kamilenski skrev:
Ibland skojar jag. Men hur i hela friden ska man kunna uppfylla de nya normerna om man drömmer om stora fönsterytor. Spec svårt blir det med fönsterpartier i tak. Hur ska ett fönster monteras i pulpettak med 80 cm isolering???
Ett sätt som börjar breda ut sig är att kalla en del av bostaden för uteplats, helt enkelt ett inglasat uterum med tak.
Att man sen bygger "uterummet" precis lika välbyggt som huset i övrigt, men med stora glasytor är inget som kan förhindras.

"Innerväggen" mellan den glasade ytan och den övriga boytan blir dock lika tjock och välisolerad som en yttervägg.
 
Martin_B
B BigGitt skrev:
Emigrera till Mellanöstern? :D
Gammal tråd men inlägget är så roligt att det förtjänar en kommentar!

Varför flytta till Mellanöstern när vi kan flytta Mellanöstern till oss? :crysmile:
 
S Skruvdragare skrev:
Hej,

Vi har just lämnat in bygglov för ett tillbygge och spenderat en del pengar på arkitekt. En byggare informerade oss om att vi nog inte får bygglov eftersom tillbyggnationen hade för mycket fönsteryta.

Regel enligt boverket tydligen att det inte för överstiga 20% av boyta?

Har någon information om detta och vilka krav man kan ställa på att arkitekten känner till dessa regler?
Självklart skall din arkitekt veta om dessa krav. De har funnits krav på fönsterarea under lång tid. I vissa fall kan du göra en så kallad omfördelning, dvs. att du kompenserar fönstrens relativt sämre U-värde med väggars, taks, golvs bättre U-värden, så att helheten blir lika eller bättre. Det finns också krav på "operativ temperatur" i BBR, dvs. den upplevda temperaturen då du står 1 meter från t ex ett fönster. Härvid vägs temperaturen fån alla ytor från där du står och omfattar således temperatur från golv, väggar, tak, fönster etc. Beräkningen kan synas lite komplex då den omfattar de olika ytornas rymdvinkel, u-värde och temperatur relativt där du står. Vill du veta mer om hur dessa beräknas finns uppgifter om detta i BBR.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.