Hej alla!
Jag är några år under 30 och hoppas få bo i hus inom senast 3 år. Jag har redan nu börjat kolla in olika husleverantörer och är en flitig besökare av hemnet.se. Observera att jag fortfarande endast är en novis och kan väldigt lite.

Nu har jag en lite fundering om hur man ska tänka vid husköp. Jag tänkte dela in husen efter tre kategorier på ungefär hur det ser ut där jag bor.
1. Nybyggt totalkostnad 2600 000 (tomter finns för 90:-/kvm)
2. Hus i bra skick 10-20 år gammalt eller renoverade hus Inköps pris 1700000
3. Äldre hus (äldre än 80-talet) där inga större renoveringar har gjorts Pris 800 000

Nu kommer en del antaganden som är höftade rejält så kom gärna med input.
Årlig driftkostnad
1. 20 000
2. 30 000
3. 50 000

Reperationer. Dvs allt som behöver fixas med huset. Snittpris under 20 år
1. 5000 gräsmatta
2. 20 000
3. 50 000

Kontantinsats ligger på 15% av köpeskillnad respektive räntekostnad (5%)
1. 19500 resp 110500
2. 13500 resp 76500
3. 6000 resp 34000

Detta leder till en genomsnittlig årligkostad under en 20 års period på
1. Hus1. 155000
2. 140000
3. 140000


Som ni ser när det gäller min uträkning är inte skillnaden så stor. Reparationer, högre energiförbrukning är poster som gör att de större ränte kostnaderna för ett nybyggt hus inte gör så stor skillnad för totalkostnaden.

Tänker jag rätt? Vilka poster har jag missat? Är det några av mina grova uppskattningar som är fel.

Hjälp mig gärna för att förbättra denna analys.

Vilket hus ska man satsa på?

Mvh
Rehnski
 
50000 årliga reparationer??
Låter lite väl högt, eller?
 
Är du en soffliggare eller handyman? DVS hur mycket eget arbete vill du lägga ner på ditt boende, jag har byggt nytt hus och bor just nu i ett som är 100 år gammalt. Det nybyggda blev ganska tråkigt eftersom det fanns inget nytt att göra på huset det va färdigt. Nuvarande här finns hur mycket som helst att göra och kul är det.
 
AkutLumbago skrev:
50000 årliga reparationer??
Låter lite väl högt, eller?
Tycker det låter rätt högt ja. 1 milj på 20 år. Då har man ju i princip bytt ut hela huset. Möjligvis om man vill ha värsting kök/badrum och ändra planlösning alltså omfattande renoveringar.
 
Jo jag kan hålla med om att 50 000 låter väldigt mycket. Som sagt var är siffrorna grovt uppskattade.

Min tanke är rent ur ett ekonomiskt perspektiv sen finns det naturligtvis andra faktorer som spelar in inför ett husköp.
 
Du kanske borde räkna på kortare period än 20 år också. Man kanske vill flytta av en eller annan anledning tidigare.
 
Du missar husets värde efter 20 år.

År 2033, är ett hus byggt 2013 som inte renoverats på 20 år värt mer eller mindre än ett hus byggt 1930 som kostas på 50.000:- per år? Ingen aning. det är omöjligt att veta.
Men köper du ett timmerhus och renoverar det "rätt" så lär det stå sig ganska bra i värde. Ett gammalt hus med bra läge och bra tomt är bättre i längden.

Har du intresse och tid för att pilla själv?
 
Det enda som inte går att ändra på är läget, dvs var vill du bo??
Alt 3 = mycket jobb om man kan själv, ska man köpa in den tjänsten är det billigare att bygga nytt.
Alt 2, finns det något bra objekt? Vill du bo där/så?

Alt 3 är mina ögon en livsstil eller en övertro på att komma billigare undan, vilket självklart är möjligt men jag är övertygad om att det finns minst 2st på detta forum som har provat med blandade resultat:)
 
Redigerat:
Jag håller med Enk Projekt angående alternativ 3. Mer jobb och inte så mycket billigare. Jag har rotrenoverat mitt hus och gjort det mesta själv. Svårt och få till det riktigt bra med isoleringen är det oxå. Med facit i hand borde jag ha rivit det gamla huset och behållt källargrunden. Skulle tippa på att det blivit cirka 200000 dyrare men i gengäld riktigt isolerat plus att man hade sluppit en del kompromisser angående planlösning etc.
 
Tack för all input!

Det som jag vill komma fram till är att det även i en mindre kommuner kan löna sig att bygga nytt jämfört med att köpa ett äldre hus.

Tanken är väl att det skulle vara roligt att göra en del jobb själv men när man väl börjar renovera och greja så är jag rädd att man inte kommer tycka att det är lika roligt längre beroende på nya upptäckta fel och tidsramar som spricker etc.
Sen så skulle det vara skönt att inte behöva oroa sig att något ska hända med huset inom en snar framtid. Finns iof en del nybyggen som inte heller riktigt gått enligt plan.

Vill även försöke leva miljösmart och då får man nog lägga in en hel del pengar i äldre hus för att göra det mer tätt. Det lutar nog mot nybyggt just nu men man ändrar sig mest hela tiden.
 
Milkshaken
rehnski skrev:
Tack för all input!

Det som jag vill komma fram till är att det även i en mindre kommuner kan löna sig att bygga nytt jämfört med att köpa ett äldre hus.
.
Glöm inte bara att vad händer om ni inte trivs i den mindre billigare kommunen, eller ni kanske måste flytta pga jobb.... Hur står sig erat nybyggda hus då i värde?
Visst man ska inte måla fan på väggen, men tycker att även sånt ska vägas in då det är såna ofantliga summor det handlar om som regel....

Ett renoverat 70-talshus hade nog varit det bästa i ert fall om ni vill bo i en mindre kommun.....
Dessa hus är ju relativt lättsålda i vilket skick dom än befinner sig i.....
 
Du kan ju köpa ett nytt hus med oinredd övervåning. Då kan du inreda den på egen hand i egen takt, om du vill. Dessutom kan du även på ett nytt hus bygga carport, garage, altan på framsidan, altan på baksidan, förstubro, grillplats osv osv.

Själv är jag ganska nöjd med att inte ha köpt ett nytt hus som första hus. Nu vet jag vad jag vill ha när det gäller hus, vad som är viktigt för mig. Det vet man oftast inte innan man har haft ett.
 
Jag bor i samma stad som mina svärföräldrar! Troligen vet vi ganska exakt vart vi vill bo om 2-3 år och det kommer med största sannolikhet bli denna stad.

Fördelen med staden trots att den är liten är att den är mycket pendlingsvänlig. 3 stora städer varav två stycken har över 100 000 innevånare finns inom 40 min.

Vad man kan se på hemnet är det 70 tals huset som verkar vara svårast att sälja. Så fort det kommer in ett mer modernt hus så brukar det säljas snabbt till ett vad jag anser ganska kraftigt överpris.

Smartast kanske är att köpa ett 70-tals hus först och sen kanske när man har en bättre ekonomi bygga nytt. Då har man även lärt sig vad man kräver av sitt hus.
 
rehnski skrev:
Jag bor i samma stad som mina svärföräldrar! Troligen vet vi ganska exakt vart vi vill bo om 2-3 år och det kommer med största sannolikhet bli denna stad.

Fördelen med staden trots att den är liten är att den är mycket pendlingsvänlig. 3 stora städer varav två stycken har över 100 000 innevånare finns inom 40 min.

Vad man kan se på hemnet är det 70 tals huset som verkar vara svårast att sälja. Så fort det kommer in ett mer modernt hus så brukar det säljas snabbt till ett vad jag anser ganska kraftigt överpris.

Smartast kanske är att köpa ett 70-tals hus först och sen kanske när man har en bättre ekonomi bygga nytt. Då har man även lärt sig vad man kräver av sitt hus.
Ja, fast nej. Hade jag varit du så hade jag inte satsat på att köpa ett hus att bo temporärt i utan snarare försöka hitta ett hus som du vill ha som hem. Riktigt hem.

För egen del tror jag inte på att man måste ha bott i ett hus för att veta hur man vill ha ett hus, även om det såklart kan hjälpa.
 
Milkshaken
renhski: Samtidigt i ditt resonemang så tycker jag att du pratar mot dig själv.... Ibland låter det som att du inte vill kosta på något alls...... Ska man ha ett hus så får man räkna med att det kostar en del, i synnerhet i början, dom 7 första åren är värst.....
Satsa nu när du har ögonen öppna för det, sen lär det inte bli......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.