Vi har i många år renoverat ett från början fallfärdigt hus. Utsidan är nu klar, bortsett från verandan.

Verandan var renoverad i tryckimpregnerat och ganska slarvigt gjord, men nu bygger vi om den. Under verandan finns en ingång (en trappa) till en jordkällare varför vi ändrat våra ursprungliga planer på en ingång framifrån till att den ska fortsätta vara från sidan.

Vi skulle helst ha brutet tak placerat över dörren. Problemet är dörren och fönstret sitter asymmetriskt i förhållande till trappen. Det blir ca 1.30 till höger om dörrens mitt men nästan det dubbla till trappens första steg. (Den bifogade bilden är inte riktigt uppdaterad eftersom vi byggt en ny stentrapp sedan den togs, så vänstersidan är några decimeter bredare).

- Jag antar att vi då måste sätta taket snett över dörren. Vi ska ha en klassisk veranda med hörnstolpar och mittstolpar så nära jordkällarens nedgång som möjligt.

Kan man göra det här snyggt? Det känns som vi tvingas göra det asymmetriskt och "konstigt".

Tacksam för uppslag!

vänliga hälsningar
Anna
 
  • DSC_0031.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Är inte riktigt säker på att jag förstår hur ni vill ha det, men tror att ni vill ha en veranda med sadeltak där nocken går rakt ut från huset. Spontant tror jag att den typen av tak kommer att understryka assymetrin, medan en veranda med takfall åt både lång- och kortsidorna skulle se mer harmonisk ut. Alltså ett tak som har takfot runt hela verandan.

Det lär bli kompromisser hur ni gör, men kan ni köpa den lösningen har ni kanske sluppit en del av problemet.

Möjligen skulle också själva stolpplaceringen kunna bidra till harmonin om ni lät ett brett parti i mitten var utan stolpar och att stolparna var grupperade i två glesa par, ett på varje sida?
 
Redigerat:
Du har fattat oss rätt. Tack för svaret.

Den främsta anledningen till att vi vill göra brutet tak är helt enkelt att vi vill ha tegel - och det är väl svårt att göra med den andra typen, vad den nu heter?
 
Valmat ??
 
Kanske är det också svårare att bygga med - valmat ? - tak?

Vi återanvänder en gammal veranda från ett rivet hus och det hade valmat tak men vi ska minska den verandan någon meter drygt och måste därför göra om balken ovanpå stolparna. Och då antog vi att det var lättare att bygga med brutet tak. Samt som sagt, att vi helst vill ha tegel.

- Går det att ha tegel och det är hyfsat lätt är det ett alternativ, tror jag.

Satt och ritade varianter och klurade på att man sätter stolparna som du sa med ett längre mellanrum i mitten, och den högsta punkten lite snett över dörren, samt att den inte går ut så mycket över trappen, (eventuellt med uthäng över trappen från stolpen, eller på bägge sidor?)...

- Vad tror ni om det?
 
Trevligt problem, och fint med jordkällarnedgången där det ger karaktär åt kåken. Men, jag förstår inte vad ni vill riktigt. Du säger "du har fattat rätt" till handyman men säger ändå brutet tak? Vill ni ha det eller sadeltak?

Förstår jag det rätt som att du vill ha själva trappstegen under tak? Jag tycker ju att plattformens hörn i verkar symetriskt lagd mot dörren och fönstret ovanför?
 
Snetak, lutar bara åt ett håll
Sadeltak lutning åt 2 håll men varje halva är plan
Brutet tak. lika sadeltak men lutningen ökar efter ett "veck"
Valmat, lutning på alla sidor, har ingen "gavel"

Sedan kan man göra valmat + brutet.

Protte
 
Oj, oj. Försöker hänga med. Protte; tack för begreppen. Jag råkade skriva fel: vi vill helst göra sadeltak (inte brutet, det var fel begrepp). (Jag tyckte det brutna var mest en sadel så jag har tydligen alltid sagt fel.)

Skulle gärna få lite trapp under tak. Dessutom blev den nya tillbyggda trappen lite för långt ifrån så att den nya plattformen är längre på vänster sida. Därför blir den asymmetrisk redan om man bara sätter tak utan själva trappen.

Om taket bara går ut en bit (över trappen) är det kanske enklare att få ngt slags symmetri, även om dörren kommer snett därinunder?
 
Redigerat:
P
Men måste det vara ett sadeltak? Varför inte ta ett tak som huset fast lägre ner. Dvs ett tak längs husets längd?

För övrigt så kallas snetak även pulpettak.
Vad heter förresten nyfunkishusens tak? Brutet sadeltak eller dubbelt pulpet?
 
Måste vara ett sadeltak där ena hushalvan satt sig (pga byggfusk?)

Protte
 
Är det sidoingång blir valmat snyggast.
Sedan förstår jag inte riktigt. Den nya trappan har ni byggt i stället för den gamla? Som det ser ut på bilden verkar den övriga stengrunden vara symmetrisk runt entrén och källartrappan. Taket ni bygger skall ju naturligtvis vara över denna delen och trappan lämnas utanför. Antar också att ni skall ha fyra stolpar, för att inte få en stolpe mitt i dörröppningens förlängning.
 
Redigerat:
Jo, fyra stolpar får det bli så dörren syns...
KAN man göra valmat med tegel?

Är det svårt att göra i övrigt?
 
Man kan göra valmat och brutet och tegel på samma gång, jag har då sett sådana hus.
Man lägger väl nockpannor ner efter taket/vecket, om det är någon special där nocken slutar vet jag inte.
Själv har jag bara sadeltak och plåt.

Protte
 
Jag håller med Johan, valmat och dubbelfalsad plåt. Men visst går det med tegel och sadeltak, lutningen på taket kan iofs bli lite liten om du inte ska slå skallen i kortändan vid trappen. Men nog använde man förr mindre lutningar en dagens rek 14 (?) grader. Det är ju ändå "bara" en veranda.

Att stolparna ska placeras i hörnen på plattan är ju gjutet tycker jag. Det ger symmetri kring dörren och fönstret ovanför. Trappstegen täcks ju till viss del av det utskjutande taket men hur mycket skydd det ger beror väl mer på åt vilket håll vinden brukar ligga på.
 
När jag tittar på bilden igen blir jag inte riktigt klok på vad du menar med assymetrisk. Plattformen ser i relation till dörr och fönster symmetrisk ut. Beror den befarade assymetrin på att ni avser att ha tak också över trappan? Känns som om det kan vara svårt att göra på ett snyggt sätt.

Angående tak undrar jag om inte ett pulpettak (tror också det kallas baldakintak när det gäller entréer) skulle kunna vara ett alternativ. Det ger också en horisontell linje åt taket, precis som det valmade. Det ger kanske ett lite enklare intryck än ett valmat tak, men lånar sig ju å andra sidan till tegelläggning på ett annat sätt än det valmade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.