Hej

Behöver få ihop en tillfällig genomströmsvärmare och funderar på om det skulle gå att bygga ihop med standard rörkopplingar. Hade tänkt mig en bit två tums rör med en T-koppling i varje ände där vattnet kommer in och ut. I ena änden sitter sen en värmepatron med R50 muff och i andra änden en plugg. Någon som byggt ihop något liknande och vet om det mekaniskt går ihop? Har letat efter mått på värmepatroner men inte hittat det jag letar efter. Är rädd för att rörets innerdiameter som borde vara 50mm är för litet så att patronens värmeslingor inte går in.
 
Krilleman
Har själv byggt en egen genomströmmningsvärmare, funkar kanon!

En snutt 76 rör, en kona 76,1x60,3, Kupad gavel 76,1, Två muffar smidda muffar 2" Lite svetsning och
"ta-da" - klart

Och på din fråga om invändiga måttet på ett två tums blårör (DN50) är det invändiga måtte 53mm, godstjockleken är 3,65mm.

Jag gjorde min i 76 tub för att vara på den säkra sidan samt att det känndes bättre. Men har man ingen svets eller hygglig polare kan det vara mer problem.
 
Ska det vara för tappvarmvatten är väl ett blått rör lite fel, det kommer att rosta.
Till värme är det mera OK, men då kallas det väl inte genomströmmningsvärmare, eller?

Protte
 
Krilleman
jo, varför inte?! Vattnet strömmar genom även på ett värmesystem, och när mange83 skriver att han tänker bygga det i stål borde han mena till ett värmesystem...
 
Då brukar det vällan kallas elkassett eller....

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.