Tyresö
Jan-Å skrev:
>Tyresö
Du borde f-n i mej skriva en bok ;)d^_^b fast det har Du nästan gjort redan bara att klippa ihop dina inlägg på forumet :p
Tack så mycket, jag bugar och bockar!

Många av mina återkommande kunder brukar säga i telefonen när dom beställer betongpumpning av mej: "Hahaha, och när du kommer ut på bygget så kan du prova med att pumpa ut betongen, istället för att snacka ut den..."

Kul att man kan glädja någon...
 
Tyresö skrev:
På 70-talet blandade dom inte betong med varmvatten på vintern - då kom ett ljushuvud med en riktig snilleblixt - dom blandade i salt, i stället så att saltet skulle binda vätskan och starta igång brinnprocessen.

Det ljushuvudet på 70-talet har gjort att hela Stockholm håller på att rasa samman pga armeringsjärnen har rostat upp!!! Man blir nojig när man ser hur många urbilade balkonger som har haft upprostade armeringsjärn dom senaste 15 åren - och alla parkeringshus....Det kan bli ett antal våningar i fritt fall...
Det kallas framförhållning. Du underskattar en bransch som redan på 70-talet höll på med att framtidssäkra sina arbetsplatser. :p
Nu är det mest hela tiden som byggbranschen går för högtryck. Man bör passa på och lyfta fram grabbarna bakom enstegsmetoden. De är väl förtjänta en eloge.
 
Redigerat:
Tyresö
"isolde"

Hahaha, ja själv tycker jag det är underbart - mycket jobb till mej. Roligast var det när jag pumpade betong till golv och fundament för en gondolliknande åkattraktion på utsidan av Globen.

En av betongarna som var där, hade varit med och byggt själva Globen. Han fick skulden för allt fuskbygge dom stötte på under ombyggnationen. Men han bara skrattade och sa precis som du - "Var glada för att jag hade framförhållning åt er". Så fort någon såg ett supersnyggt slipat betonggolv, då sa han ju givetvis att det var han som hade slipat det (vem annars...hehe?). Globenjobbet förra året var riktigt kul.
 
Milkshaken
Ja jag vet nog ingen som "Brinner" så mycket för sitt jobb som Tyresö....:)
Verkar vara ett betongsäkert val han gjorde när han valde att starta en betongpumpfirma..:)
 
Tyresö
"Milkshaken"

Hahaha, både jag och betongen brinner.....
 
vi tänkte gjuta en garageplatta nu kommande vecka.
Grundkillarna missade att täcka grundformen ordentligt så det har blåst in lite snö mellan presseningen och frigoliten.

Så hur får vi bort snön? Kan det funka att att hälla ut lite salt och borsta bort det snöslasket? Gäller väl att armeringen inte har salt på sig när det gjuts.

Alternativet är kanske att bygga ett lite tält av frigolit och presseningar och värma upp det så snön smälter?
 
Absolut inte salt!! Betongen klarar inte det. Det bästa är att försöka värma bort det. Form och armering ska hålla +5 grader innan man häller i betongen.
 
Gjutningen gick bra.

Vi la ut frigolit + pressening ovanpå armeringen och satte två värmefläktar för o låsa varmluft i mellanrummet. Vi tätade ordentligt med överbliven isolering och lite skum. Det varm 10 grader där på morgonkvisten. Så tog vi bort det när betongbilen kom. Gjutkillarna sa att det var bra förberett.

Så allt gick mycket smidigt och nu har vi en fin garagegrund.

Tack Matti_75 för snabbt svar när vi letade lösning!
 
Redigerat:
Skönt att det gick bra. Roligt att kunna hjälpa till.
 
Har en fråga i ämnet så väcker liv i en gammal tråd:

Plattan ät klar och vi väntar bara på väder att gjuta i Kalmar-området. Tyvärr fick vi lite snö för ett tag sen och sen dess har det varit runt 0, så snön smälter inte riktigt. Det handlar om ett par cm snö. Men det kommer lite nytt snöblandat i helgen, kan dock lika gärna bara bli regn.

Hur får jag bort snön från plattan? Det mesta ligger ute i kantbalken. Funderar på att lägga ut pressning och ställa en värmefläkt under.
Problemet är att plattan är 270m2 och ca 95m i omkrets, så jag får ta det i omgångar

Har anlitat en erfaren Gjutare för armering+gjuta, men snön måste ju bort..
 
M mackan_kal skrev:
Har en fråga i ämnet så väcker liv i en gammal tråd:

Plattan ät klar och vi väntar bara på väder att gjuta i Kalmar-området. Tyvärr fick vi lite snö för ett tag sen och sen dess har det varit runt 0, så snön smälter inte riktigt. Det handlar om ett par cm snö. Men det kommer lite nytt snöblandat i helgen, kan dock lika gärna bara bli regn.

Hur får jag bort snön från plattan? Det mesta ligger ute i kantbalken. Funderar på att lägga ut pressning och ställa en värmefläkt under.
Problemet är att plattan är 270m2 och ca 95m i omkrets, så jag får ta det i omgångar

Har anlitat en erfaren Gjutare för armering+gjuta, men snön måste ju bort..
Presenning och värmefläkt som du är inne på. Tips är att hyra större kompressor och blåsa bort det mesta först.
Sen om det ligger lite snö så smälter det snabbt när betongen kommer i. Men några cm på hela ytan är ju lite mycket..
 
Om snön inte hunnit bli kompakt så fungerar lövblås utmärkt. Det används på byggen här i norrbotten, då man ofta får påbörja arbetsdagen med att få bort snö...

Är det däremot helt kompakt och is så är det nog bara värme som hjälper, och en sådan stor platta som i ditt fall får du dela upp jobbet på några dagar och områden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.