Letar efter tillverkare av trappor i Norrköpingstrakten. Rankar referenser och omdömen från er på byggahus.se högt. Vill minnas att jag för ett tag sedan, någonstans, läste om en pensionerad trapptillverkare (ur den gamla goda skolan) som var från Katrineholmstrakten. Någon som vet något mer on honom? Har googlat men inte hittat. Några andra förslag?

Huset ska gå i klassisk gammaldagsstil (Carl Larsson, Ellen Key, sent 1800/tidigt 1900-tal, falurött med vita knutar, bondkök, pärlspont, vedspis - ja, ni fattar). Letar därför efter trappa som matchar detta.
 
Redigerat:
Måste det vara en lokal produktion?

Vi köpte trappa av ATAB trappan, de hade en lokal representant som kom och tog alla mått som behövdes och redde ut vilken stil på trappa det skulle vara. Variationsmöjligheterna på stilar är stor.

De levererade i rätt tid. Nu hade jag en snickare som jag hade anlitat förr som fick montera trappan. Men annars hade tillverkarens representant snickare att föreslå.

Just när det gäller trappor så tror jag att industriell skala på produktionen har sina fördelar, formen på de olika ingående delarna kan bli väldigt komplicerad om det gäller en svängd trappa, och då finns det klara fördelar med Cad systen som kan räkna fram formerna, framför en mer "prova sig fram" metodik som jag tror används av mer manuella tillverkare.
 
Nej, det måste inte vara lokal produktion, tänkte att det kanske förenklade det hela. Men industriell skala har onekligen sina poänger och vi har tänkt oss en trappa med vilplan.

Kollar upp ATAB trappan. Hittade nyss Maxtrappor från västkusten så nu har vi lite att börja med.
 
Tack för hjälpen, nu ska jag nog hitta något som passar.
 
Vi köpte från "Drömtrappor" som tillverkas i Norrland, men med en pålitlig lokal snickerifirma som leverantör. Det visade sig vara lite kvalitetsproblem med trappsteg som var skadade i antingen tillverkning eller leverans, men detta styrde den lokala leverantören upp på ett mycket bra sätt och kompenserade då för tillverkarens brister.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.