Hej!
Höll på halva natten med att gjuta igen dom nya avloppsrören samt golvbrunnen men givetvis så hade jag köpt för lite betong...
Nu undrar jag ifall det är ok att gjuta direkt på den ca 7 h gamla betongen... alltså ett ca 25 mm tjockt skikt ovanpå...

J P-A
 
Tyresö
Du har gjort ett typiskt nybörjarmisstag!

När man gjuter betong så lägger man ALLTID ut betongen i rätt höjd, fattas det betong så gör man en avstängare och gjuter vidare vid ett annat tillfälle.

Som du har gjort nu, så är 25 mm för tunt för att gjuta vidare med betong - du måste flytspackla upp till rätt höjd och prima ytan innan du flytspacklar. Lägger du på 25 mm betong, så kommer den tunna betongkakan att spricka och lossna.

Man undviker att gjuta tunnare än 5 cm med betong pga betongen måste armeras för att hålla.
 
Tyresö skrev:
Du har gjort ett typiskt nybörjarmisstag!

När man gjuter betong så lägger man ALLTID ut betongen i rätt höjd, fattas det betong så gör man en avstängare och gjuter vidare vid ett annat tillfälle.

Som du har gjort nu, så är 25 mm för tunt för att gjuta vidare med betong - du måste flytspackla upp till rätt höjd och prima ytan innan du flytspacklar. Lägger du på 25 mm betong, så kommer den tunna betongkakan att spricka och lossna.

Man undviker att gjuta tunnare än 5 cm med betong pga betongen måste armeras för att hålla.
Ok,skrev fel givetvis... Jag har gjort ungefär 2/3 i färdig höjd och resterande är kvar... bara en litten plätt som det blir dubbelt men färdig höjd över den blir ca 7,5 -8 cm.
Kanske läge att ta bort den lilla plätten som jag hällde ut igår...max 3 liter så det borde gå att knacka bort relativt lätt.
Men hur blir det mellan dom 2 betongkakorna då...?
Skall man prima kanten på den "gamla" betongen innan man fortsätter att gjuta?

J P-A
 
Tyresö
Ja, du primar och dubbar i några armeringsjärn (går även bra med några långa bultar, skruvar etc) så att du förankrar den gamla betongen med den nya. Sen lägger du på ett armeringsjärn och gjuter. Ett putsnät är också okej till en sån här gjutning.

För att vara säker på att betongen ska hålla, så måste kanterna vara tvära avslut och minst 5 cm tjocka. Ser inte kanterna ut så, då blir det till att bila fram såna kanter.

Många hemmafixare gjuter betong ut till en flack plan yta över befintlig platta. Det resulterar i att betongen spricker och delar sej.

Så grundregeln när man gjuter är: tvära avslut, minst 5 cm tjocka och armerade.
 
OK,tack för svar!
Skulle kanske ha sagt att det är bara "rännan" för dom nya avloppsrören som jag skall gjuta igen samt golvbrunnen... Sen skall det flytspacklas är det tänkt och sen på med klinkers.
Men har slått i ett par rejäla långa spik i den "gamla" betongen som jag skall gjuta intill. Det blir ca 4 cm kaka på kaka men jag är något så förbenat trött på att bila så det får bli så... sen kommer det till ca 20 mm flytspackel ovanpå...
Skulle betongen mot förmodan spricka så får den fan göra det...
Helt färdig i armarna... sista gången jag gjuter med en 25 liters hink!!!!!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.