ekblom skrev:
Frågan är då, blir det bättre bara för att man köper dyrare? Finns säkert dyra vitvaror med samma skräp under huven fast som ser lite finare ut, eller har ett extra fack för ägg.

Någon som vet något märke som verkligen är bra rakt igenom?
Jag inbillar mig att Miele är kvalité, har en Miele-diskmaskin som fortfarande fungerar, dock bara tre år gammal. :)
Ja det finns givetvis inte ett korrekt svar här. Jag skulle säga att bästa bevisen är folks omdömen. Problemet är att du kommer i 99% av fallen bara höra från folk som är missnöjda. De som är nöjda letar sig sällan ut på nätet och säger "Wow vilket sjukt bra kylskåp jag köpt". Bra kvalitetskontroller, bra komponenter kostar pengar. Och om man har dyra produkter har man oftast lägre produktionsvolymer=dyrare slutprodukt. Det finns mycket saker som är dyrt för att det ska vara dyrt tyvärr. Jag antar det trista frasen "man lär så länge man lever" kommer gälla även framöver. Trial and error. Dåliga varumärken brukar dock med tiden flitrera bort sig själva eller så får de ta tag i sina sjunkade siffror pg.a att folk inte vill ha det och göra bättre saker. Det finns en blodådra i varje bolag. Visste man vad denna stod för i varje bolag skulle man ganska lätt kunna välja produkt för det är i slutändan vad man vill sitt bolag ska stå för som gör vad för produkt det kommer ut i slutändan på rullbandet..
 
cullberg skrev:
Äntligen en vettig synpunkt, Synd bara att så få personer förstår detta. Det är dyrt att köpa billigt.
Och garanterat dyrt att köpa dyrt ;)

Inom e-lux koncernen är iaf diskmaskinerna mycket snarlika dvs det lönar sig knappast med en dyrare då det troligen inte är mycket som skiljer annat än fronten och någon extra sensor.
 
Jag har en idé.

Alla producenter skulle få betala en "miljöpant" när de sålde sina vitvaror/elektronikprylar. När varan sedan skrotades skulle andelen av panten producenten fick tillabka variera efter hur länge den hållit. Säkert svårt att administrera i praktiken, men det är ju dåligt för miljön att vi byter prylar så ofta
 
mortb:Kallas iofs garanti och drabbar garanterat företagen som säljer produkterna ;)

Däremot kunde man ju sätta en 5årig sådan som obligatorisk för att slippa det värsta köp&slänget.

En sak är dock bra och det är kyl/frysar de nya är mycket mer effektiva än de gamla och där tjänar vi alla på att de byts.
 
Ett av problemet är att det finns inget fabrikat som bara har bra saker, ska man ha det bästa får man blanda fabrikat.
Ett annat är att många olika fabrikat sätts samman i samma fabrik ifs med lite olika matrl.
 
mortb skrev:
Jag har en idé.

Alla producenter skulle få betala en "miljöpant" när de sålde sina vitvaror/elektronikprylar. När varan sedan skrotades skulle andelen av panten producenten fick tillabka variera efter hur länge den hållit. Säkert svårt att administrera i praktiken, men det är ju dåligt för miljön att vi byter prylar så ofta
Miljöavgift är det på all elektronik du köper.
 
Saker går sönder oavsett märke, så är det bara. Generellt sett så håller dyrare saker bättre då de innehåller lite bättre komponenter. Detta är iaf den erfarenhet jag själv har från att sälja maskiner av alla möjliga fabrikat, däribland E-lux. Miele kostar mer men verkar även hålla bättre och genomgående ha fin kvalité.
 
Everything's made to be broken
 
Monterat skrev:
Everything's made to be broken
Tycker du att detta förde diskussionen framåt ?
 
Det ligger en del i det... Om en vitvara skulle hålla oändligt skulle marknaden till slut mättas och därmed skulle det säljas färre... Så ja, det inlägget för disukssionen vidare om du frågar mig.
 
Sorry, var bara en strof ur en låt som ALLTID stämmer.
 
Om en kyl är bra vet man först efter 10-15 år, och då kan man vara ganska säker på att modellen inte finns. Troligen har även tillverkaren bytt underleverantör 2 ggr och hela koncernen köpts upp av ett annat märke. Detta gör det svårt att rekommendera vitvaror. Att bara gnälla på det som pajar efter 1 år må verka småaktigt, men att ge guldstjärna till bra grejor är faktiskt svårare.

Finns det fler genomgående bra märken än Miele? Bauknecht har i alla fall lång garantitid, om dom är bra vet jag inte.

P.S. Köper aldrig mer Whirpool. I alla fall inte torktumlare och kylskåp. Microvågsugnarna ska visst vara bra. D.S.
 
Bricco skrev:
Ja det finns givetvis inte ett korrekt svar här. Jag skulle säga att bästa bevisen är folks omdömen. Problemet är att du kommer i 99% av fallen bara höra från folk som är missnöjda. De som är nöjda letar sig sällan ut på nätet och säger "Wow vilket sjukt bra kylskåp jag köpt". Bra kvalitetskontroller, bra komponenter kostar pengar. Och om man har dyra produkter har man oftast lägre produktionsvolymer=dyrare slutprodukt. Det finns mycket saker som är dyrt för att det ska vara dyrt tyvärr. Jag antar det trista frasen "man lär så länge man lever" kommer gälla även framöver. Trial and error. Dåliga varumärken brukar dock med tiden flitrera bort sig själva eller så får de ta tag i sina sjunkade siffror pg.a att folk inte vill ha det och göra bättre saker. Det finns en blodådra i varje bolag. Visste man vad denna stod för i varje bolag skulle man ganska lätt kunna välja produkt för det är i slutändan vad man vill sitt bolag ska stå för som gör vad för produkt det kommer ut i slutändan på rullbandet..
Vi har bara Siemens vitvaror.
- diskmaskin, spishäll, inbyggnadsugn, micro, kyl och frys samt tvätt och torktumlare samt torkskåp.

Det enda som hittills har gått sönder på 11 år är torktumlaren.

Hittills är jag ytterst nöjd. Dock kunde diskmaskinen gärna få gå sönder eftersom det hörs i hela huset att man diskar... Det har den gjort från dag 1 :D

Till syvende och sist tror jag att vi haft tur - för jag tror inte att Siemens har bättre kvlitetet- eller kontroll än Elektrolux. Men förmodligen börjar vi med att kolla in Siemens sortiment från start när det börjar bli dags för byte - och högst antagligen köps det via internet från Tyskland...

Ursäktar mig får trådkapningen!
 
Redigerat:
En bekant har Siemens i sitt 3 år gamla kök och har haft problem med det mesta. Utom fläkten för den är ett annat märke. Så, det är nog som du skriver: tur och otur.
 
Har två kompisar som har Electroluxprylar i sina kök, samtliga prylar har gått sönder under en treårsperiod.

För den ena är det spis, diskmaskin och kylskåp som har pajat, för den andra är det induktionshäll och diskmaskinen som har gått sönder. Hans kyl/frys tuffar dock fortfarande på men det kan bero på att det är Husqvarna... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.