Vi planerar att riva vårt hus och bygga ett nytt på dess ställe - men vi vill behålla källaren, vilket gör det bekymmersamt att hitta lämplig lösning för grunden.

I nuläget är det en gammal gjuten platta där det inte är källare. Den gjutna plattan har olika nivå i olika utrymmen, i vissa utrymmen är det gjutet hela vägen upp till golvet /stengolv), på vissa andra är det träreglar på betongen och trägolv på dessa. Vi förutsätter att plattan inte är isolerad (gjord på 60-talet).

I det nya huset vill vi ha golvvärme i hela bostadsplanet , och tror att en isolerad platta på mark är den bästa lösningen. Denna platta blir något större än den befintliga. Problemet blir där denna del av huset möter den del som har/ska ha källare. Mötet blir mitt i ett rum om man bara följer husets "konturer".

Den del av huset där det finns källare ska även breddas, antingen genom att huset delvis får stå på plintar (det som hamnar utanför befintliga källarmuren) eller så får källaren breddas - dock blir det troligtvis ytterligare en del berg som behöver tas bort. Den del som idag står på platta på mark ska också blir lite större, så befintlig platta är för liten.

Ett förslag har varit att gjuta ett betongbjälklag över källaren för att få en grund där delarna inte rör sig på olika sätt, ett annat att göra bara delvis betongbjälkag över källaren så att skarven blir på ett "bra" ställe mellan betongbjälklag och träbjälklag. Vi är lite tveksamma till det.

Sista alternativet är väl att ha träbjälklag under hela huset, men det känns inte som en bra lösning då huset står på berg och vi inte vill att det ska bygga på höjden pga grunden.

Det är svårt att förklara problemet, jag bifogar en bild. Källarmurarna är ljusblå - breddningen av huset över källaren knappt 2 meter. Cyan-linjen är bara till för att visa skillnaden på befintlig och blivande storlek på den andra delen, det är omkring 1 meter både "uppåt" och "nedåt" + att nedre vänstra hörnet tillkommer. (Fyrkanten längst upp (nedanför måtten) är en utvändig källartrappa.)

Någon som har några råd? Hur ska man tänka här?
 
  • grund_skillnader_6x4.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tyresö
Jag förstår att du inte kan förklara tydligare - men tyvärr, jag förstår inte ett dugg av vad problemet är.

Med betong så fungerar det så här: Allt som är i vägen vid en tillbyggnad, bilar man eller slår bort, sen gjuter man nytt. Du måste först bestämma dej om du ska ha ett träbjälklag eller ett betongvalv - man blandar aldrig dom två byggmetoderna - antingen det ena eller det andra, och allt går att lösa med båda metoderna.

Om huset redan har ett träbjälklag, då fortsätter du med det, annars slår du bort det och ersätter det med ett i betong. Betong är ju att föredra pga värmetrögheten - men det blir en dyr byggmetod.

Så fundera först om du ska använda trä eller betong, sen löser du hur jobbet ska utföras.
 
OK, en del problemet kanske kan sägas vara att det i nuläget är blandat - man byggde huset ursprungligen med betong i grunden, sen byggde man senare till en vinkel (uppåt i vänstra bilden). Tillbyggnaden fick en källare murad med lättklinker och ett mellanbjälklag i trä.

När vi nu vill ha källaren kvar, men inget annat är då frågan vad som är det bästa sättet att bygga på, vilket kanske inte är så lätt att säga utan ha sett det som går att se på platsen.

Som jag nog nämnde, tanken är att riva allt utom källaren - och eventuellt kanske delar av källaren också tas bort ifall vi kommer fram till att det bästa är att bredda källaren för att slippa märkliga lösningar där en del av huset "hänger ut" utanför källarmuren och stöttas av plintar (breddningen av vinkeln uppåt som kan ses i bilden).

Ett förslag som också uppkommit från en representant för en hustillverkare är att göra betongbjälklag över ett källarrum, upp till den invändiga trappan som ses i den högra delen av bilden. Det känns som en märklig lösning som kan vålla problem att blanda betong och trä mitt inne i huset.

Det känns som att betong överallt skulle lösa våra problem - men är det väldigt mycket dyrare får vi nog tänka om. Sen är frågan hur man ska göra med breddningen av vinkeldelen över källaren.
 
Mikael_L
Ojoj.
Det där är rätt komplicerade frågor för detta forum ... :x

Jag skulle tro att det bästa är att slå bort väldigt mycket av det befintliga, tyvärr.
Att ha golvvärme på ej isolerad platta är vansinne, så det går ju bort.

Att bygga med träbjälklag över de befintliga plattorna är inte heller någon höjdare.
En krypgrund ska vara inspekterbar så det kan nog kallas kvalificerat byggfusk. Eller möjligen att ni byggt med -60-tals metoder, vilket inte heller är så smickrande så här år 2010.
Ni kommer i vilket fall troligen få problem med detta.

Jag håller nog med Tyresö, ta bort allt, utom källaren.
Sen gjuter ni betongbjälklag över denna och isolerad platta för resten av huset.
Eller så murar ni upp krypgrund och sätter träbjälklag över allt.

I vilket fall bör ni nog anlita lite expertis som råd. Som kollar upp era markförhållanden och ger er betydligt mer riktiga råd än vad ni kommer få här.
(Jag kan iaf inte ge några kvalificerade råd ...)

Men räkna med att det blir hyggligt komplicerat och dyrt, så kan ni kanske bli lite positivt överraskade i slutet, ... om ni har tur ... :)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.