Jag bjuder på ett försök till att lägga golv-värme, som inte blev riktigt som det var tänkt :)
 
  • gv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
4e45134f-ff11-2ac3.jpg

Godkänd jordförbindelse? :)
 
Hur man nu kan missa den tydligt utmärkta jordskruven där uppe, och den röda ledaren verkar dessutom passa längdmässigt...

Va ere för låda ?, ser ju ut som inkråmet från en "kulo-dosa" instoppad i en dyr gjuten metallåda...
 
Kopplingshus till en gammal 2x58W lysrörsarmatur. Såg nästan som nytt ut
 
Rikard Ågren skrev:
Godkänd jordförbindelse? :)
Ja, det kunde varit värre den är ju åtminstone röd i alla fall... :)
 
Värsta elinstallationen jag sett var när jag va på felsökning hos en nyinflyttad bostadsrättsinnehavare.
Det var 230 volt fas på chassit till tvättmaskinen.
Den förra ägaren hade själv kopplat in maskinen från en dosa som låg lämpligt till. Han försvarade sig med att han hade gjort precis som elektrikern sa.

Bara för att ett kabel med en visst färg ska vara en visst sak. Är det inte helt säkert att det är så!
 
jeffan skrev:
Värsta elinstallationen jag sett var när jag va på felsökning hos en nyinflyttad bostadsrättsinnehavare.
Det var 230 volt fas på chassit till tvättmaskinen.
Den förra ägaren hade själv kopplat in maskinen från en dosa som låg lämpligt till. Han försvarade sig med att han hade gjort precis som elektrikern sa.

Bara för att ett kabel med en visst färg ska vara en visst sak. Är det inte helt säkert att det är så!
Herregud alltså! Och eftersom att det var en lägenhet så utgår jag ifrån att det var i badrummet. Det var ju en ren tur att ingen strök med i så fall!

//Patrik
 
Var det gulgrön eller var det röd skyddsjord i lägenheten.
 
När folk inte vet vad de gör med badrum-el för tvättmaskiner å sånt så är det sjutton bättre att de drar en skarvsladd medan de tvättar, och ser till att den är urdragen när de duschar eller på annat sätt använder badrummet just som våtrum... q(;^;)pq(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p
 
Tobbe_3 skrev:
Var det gulgrön eller var det röd skyddsjord i lägenheten.
Röd skyddsjord i köket. Resten ojordat.
Röd tändtråd i badrummet! :S

Elsäkerhetsverket ha MYCKET duktiga huvudjägare.
Osäker på hur det rättsliga efterspelt gick till slut.

En av anledningarna till att man inte kan lita på gamla färger är att det var upp till den lokal nätägaren att bestämma reglerna förr i tiden. Färgerna varierade i olika nät.
 
jeffan skrev:
Röd skyddsjord i köket. Resten ojordat.
Röd tändtråd i badrummet! :S

Elsäkerhetsverket ha MYCKET duktiga huvudjägare.
Osäker på hur det rättsliga efterspelt gick till slut.

En av anledningarna till att man inte kan lita på gamla färger är att det var upp till den lokal nätägaren att bestämma reglerna förr i tiden. Färgerna varierade i olika nät.
Ja, du som är ny här på forumet missade ju tråden om den spänningsförande handdukstorken som förolyckade en trebarnsfar.
Du kanske har hört om händelsen på annat håll, men det var i alla fall en elektriker som hade kopplat in handukstorken med rätt färger. Brun, blå och gul/grön.
Men längre bak på gruppen så hade gul/grön lagts på röd i en dosa, vilket inte alls var skyddsjord utan tändtråd...

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Ja, du som är ny här på forumet missade ju tråden om den spänningsförande handdukstorken som förolyckade en trebarnsfar.
Du kanske har hört om händelsen på annat håll, men det var i alla fall en elektriker som hade kopplat in handukstorken med rätt färger. Brun, blå och gul/grön.
Men längre bak på gruppen så hade gul/grön lagts på röd i en dosa, vilket inte alls var skyddsjord utan tändtråd...

//Patrik
Otäckt...
Det har jag inte hör om.
 
En besiktningsgubbe gjorde ett litet fynd i en kulvert på jobbet häromdan, den snart 50 år gamla kabeln hade ett tjärimpregnerat hölje av juteväv (allt var inte bättre förr), men det är bortfrätt och likaså stora delar av plåtmanteln. (ska tillägga att kabeln matar en trafo om 10 kV / 1 MVA och att arbete pågår för fullt med att förhoppningsvis få fram en ny innan det smäller.....)
 
  • ROSTIG_ACJJ.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
snaggletooth skrev:
En besiktningsgubbe gjorde ett litet fynd i en kulvert på jobbet häromdan, den snart 50 år gamla kabeln hade ett tjärimpregnerat hölje av juteväv (allt var inte bättre förr), men det är bortfrätt och likaså stora delar av plåtmanteln. (ska tillägga att kabeln matar en trafo om 10 kV / 1 MVA och att arbete pågår för fullt med att förhoppningsvis få fram en ny innan det smäller.....)
Ser ut som en blykabel som har torkat. Finns jättemycket kvar i marken.
Går att skarva. Men det är INTE kul. Man får tvätta med ren disel.
Ganska vanligt att när man byter kabelskåp får man skarva på en ny bit kabel.
 
En ACJJ med oljeimpregnerad pappersisolering (i ändarna på kabeln finns expansionskärl för oljan, som man kollar och fyller på ibland) och blymantel(?) som fuktspärr, men den är dålig på flera ställen, så skarvning är nog inget alternativ. Enklare och säkrare att dra fram en ny, blir bara att lägga om trådarna för minsta driftavbrott, dessutom är brandklassningen på en ACJJ obefintlig men det var nog inget dom tänkte på då verkar det som.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.