Hej,

Vi har en komplett luft/vatten anläggning som funkar prima, kvar i källaren finns dock den gamla CTC kombipannan, den är kvar som en reserv om vi skulle drabbas av ett längre strömavbrott.

Källaren är en ganska kall plats med få element bortsett från tvättstugan, och alternativet vi hade innan vi beslöt oss för att behålla den var att byta ut den mot en simpel kamin för att kunna värma upp lite extra i källaren vid behov. (Verkstadsrum, garage, syrum, tvättstuga)



Idag fick jag en idé som kanske är vansinnig, men skulle man kunna ta bort isoleringen på pannan och elda den utan anslutet system. (sitter avstängningskranar där nu, värmepumpen klarar inte den höga tempen, får vi strömavbrott stänger jag kranarna till pumpen och öppnar dessa istället.)

Expansions/tryckkärl mm sitter kopplat bredvid pannan precis som innan, inga ACC-tankar

Med andra ord kan man tänka sig att göra om pannan till en kamin med vatten istället för täljsten. Jag tror att det tar rätt mycket ved innan man riskera att koka den trots att den inte har något anslutet system.


Eller ska man bygga ett mindre vattenburet system för källare av lite blocket.se radiatorer?

Jag inser att jag är på tunn is nu :cool:
 
Redigerat:
Jag vet av erfarenhet att det inte är svårt att få en panna i kok. Hemma hos min pappa fanns tidigare en panna för olja eller ved. Någon gång ibland fick vi för oss att elda en brasa med ved där. Flera gånger slutade det med att pannan kokade och man fick hitta på olika sätt att kyla den. Koppla loss shuntautomatiken och öppna shunten max till exempel. Min erfarenhet av kombipannor må vara begränsad, men jag är skeptisk.

Erik
 
Det bara att börja elda det! Det blir ju ingen skillnad att elda nu jämfört med innan värmepumpen var installerad. Det brukar väl vara runt 250 liter vatten i dom där kombipannorna så du borde kunna elda på en del innan det börjar koka. Om du dessutom tar bort isoleringen så kyler det ju pannan ytterligare. Det är inte farligt att få en panna i kok, så det behöver du inte vara rädd för.
Och så länge du inte är full när du eldar och glömmer att ha koll på termometern på pannan så ser du ju när du ska sluta elda. Gör en liten brasa först och se hur mycket temperaturen stiger i pannan, fyll på med lite ved i taget tills du når en 90 grader ungefär. Efter ett par eldningstillfällen så har du fått koll på hur mycket du kan lägga in utan att riskera kokning. Lycka till och trevlig förbränning!
 
Jo det bör ju bli exakt samma sak som att ha shunten på noll. Om det skulle behövas så är det fyra kranar och en huvudströmbrytare till pumpen som krävs för att kunna shunta ut på systemet som förr.
 
Resultat efter en vecka, Stor succé, klar skillnad i källarklimatet, och vattenmagasinet håller värmen länge.. det blev DIY kakelugn.
 
du skalade av ytterplåten och isoleringen på pannan alltså?
 
Jag lättade på ytterplåten och drog bort isoleringen (gullfiber). Sen monterade jag dit plåtarna igen... den ser ut precis som vanligt men vattenmantlingen "läcker" nu värme.

Ytterhöljet blir inte hett men det strömmar varmluft ur ventilationshålen. Isoleringen sitter dock kvar på framsidan av pannan som "brännskydd"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.