Lizzardo
Jag och min sambo håller på med ett husbygge och nu har vi kommit till den punkten där det är dags att bestämma bardumsinredning (blandare, skåp, kar etc).

Grejen är att min tjej har totalt snöat in på två tvättställ med tillhörande skåp och speglar från Hafa medans vår rörkrökare säger att Hafa är skit med motivationen att de har dålig kvalitet, garantiåtagande, installationsmöjligheter och funktion.

Så jag söker helt sonika efter erfarenheter från er som har eller har haft att göra med Hafa och deras produkter.
 
Redigerat:
Jag har inte mycket erfarenhet av dem förutom denna händelse:
I det hus vi köpte var det Hafa prylar i badrummet och klantig som jag är så lyckas jag dra ner en av spegeldörrarna i golvet. Ringde runt till glasmästare osv. men eftersom det skulle vara fasade kanter och lite annat speciellt så var det inte lätt att ordna. Jag ringde då till Hafa och trots att jag inte visste vad skåpet hette eller ännu mindre hade kvitto så lyckades vi komma fram till vilket skåp vi har. Bra sa hon jag får ha din adress så skickar vi en ny dörr till dig, min följdfråga blev hur mycket det skulle kosta, inget sa hon.Dagen efter hade jag rätt spegeldörr med posten inte ens frakten behövde jag betala. Det är riktigt bra service 3-4 år efter den är köpt och det var helt o hållet mitt eget fel.
 
wertok skrev:
Jag har inte mycket erfarenhet av dem förutom denna händelse:
I det hus vi köpte var det Hafa prylar i badrummet och klantig som jag är så lyckas jag dra ner en av spegeldörrarna i golvet. Ringde runt till glasmästare osv. men eftersom det skulle vara fasade kanter och lite annat speciellt så var det inte lätt att ordna. Jag ringde då till Hafa och trots att jag inte visste vad skåpet hette eller ännu mindre hade kvitto så lyckades vi komma fram till vilket skåp vi har. Bra sa hon jag får ha din adress så skickar vi en ny dörr till dig, min följdfråga blev hur mycket det skulle kosta, inget sa hon.Dagen efter hade jag rätt spegeldörr med posten inte ens frakten behövde jag betala. Det är riktigt bra service 3-4 år efter den är köpt och det var helt o hållet mitt eget fel.
:blushing:surprised:m Jag inte minns fel, har dom livstids garanti på sina prylar:rolleyes:
 
Ja, men bara om man lever i 5 år.....
 
Krilleman
Installerade en hafa blanadare, väldigt motvilligt, senast i förra veckan. Läckte ur själva blandaren, ingenting i blandarrörens infästning. Snustorrt när man inte spolade, niagarafallet under tvättstället när man öppnade blandaren.

Mitt tycke = skit
 
Mina rörläggare blir av samma anledning skogstokiga om de kommer och ser att det är Hafasaker som väntar på att bli installerade så oftast lyckas man få folk att tänka om innan...
 
Brukar inte vara neggo kring prylar generellt, men har också dålig erfarenhet från Hafas grejer efter att badrumsblandaren sprang läck...var en packning som blivit dålig, men för att byta den varman tvungen att byta hela blandaren i princip.. och veckan efter blandaren pajade så pajade duschmunstycket, också det från Hafa, och där var det både packning och slangen. My 5 years were up, liksom...
 
Haf är helt OK på möbler, duschväggar och liknande. Men blandare, toastoalr och annat som innehåller vattenkopplingar skall man köpa från företag som syssalr med VVS prylar. Hafa är ett möbel/design företag.

Köp gärna allt utom blandare till ditt tvättställ från Hafa. Men köp blandare av känt fabrika (ex. FM, Mora, Oras, Hans Grohe)t, så bilr din rörkrökare också nöjd.
 
Installerade Hafa Moon, vägghängd wc med inbyggd cistern, efter några månader började det läcka från skvallerröret i underkant, det var sprucket i ett rör från tanken till skålen.
Inget snack när jag ringde, några dagar senare kom deras montör och satte dit helt nya grejer.
Den nyinstallerade har nu suttit i två problemfria år..
 
Pimme skrev:
Installerade Hafa Moon, vägghängd wc med inbyggd cistern, efter några månader började det läcka från skvallerröret i underkant, det var sprucket i ett rör från tanken till skålen.
Inget snack när jag ringde, några dagar senare kom deras montör och satte dit helt nya grejer.
Den nyinstallerade har nu suttit i två problemfria år..

Man kan ju undra hur roligt det är att försöka byta det röret när ställningen är inbyggd och inkaklad...för det känns stört omöjligt tycker jag...
 
krilleman_215 skrev:
Installerade en hafa blanadare, väldigt motvilligt, senast i förra veckan. Läckte ur själva blandaren, ingenting i blandarrörens infästning. Snustorrt när man inte spolade, niagarafallet under tvättstället när man öppnade blandaren.

Mitt tycke = skit

Vi satte in en Hafablandare på gästtoan och den är helt bedrövlig. Den läcker visserligen inte men det kommer inte direkt en kontrollerad stråle när man öppnar kranen, det fräser och sprutar åt alla håll.

Detta var en av de första operationerna vi gjorde när vi flyttade in och kunde ingenting om de olika märkena. Jag trodde att den skulle vara bra eftersom det var ett märke jag kände igen och den dessutom var rätt dyr.

Rörisen stod och skottade skit på mig under hela installationstiden... :D

När vi skulle ha badkarsblandare hade jag lärt mig läxan och köpte FM Mattsson istället...
 
Redigerat:
Lizzardo
Tack för era åsikter, då var det så illa som jag misstänkte :@

Blandare, duschvägg och badkar är numera utbytta mot andra saker men de två möbelgrupperna med tillhörande spegelskåp är svåra att byta ut.
Jag misstänker att ni vet hur det är när fruntimmer har bestämt sig q(;^;)p

Jag själv jobbar yrkesmässigt i en annan branch och vet således vad som funkar där och självklart så litar jag på min röris när han rekommenderar eller sågar saker.
Jag kan även tillägga att han inte har någon ekonomisk vinning i detta jobb utan allt köps till hans netto.

Men hur dåliga kan deras möbler vara egentligen, ramlar dörrar av, handfat spricker eller börjar elen strula i spegelskåpen?
Nä detta har jag lite svårt att se........
 
Jag har köpt en del Hafa-grejjor och lite Svedbergs och Ikea till badrum och gästtoa. Duschväggar och spegelskåp (med inbyggd belysning och uttag) från Hafa känns som det är av bra kvalitet. Inte världens bästa bruksanvisningar men initialt kändes det bra. Belysningen i skåpet var under all kritik men efter diskussion med deras kundtjänst så skickar de ut ny belysning och transformator, har inte fått grejjorna än så jag kan inte avgöra ärendet än men än så länge har det varit kanonbra bemötande från kundtjänst. Har köpt två WC från Hafa (Moon) för det var bra pris och de passade mig i smaken utseendemässigt. Installationen var inga större problem, om det är rent skräp i längden lär ju visa sig. Blandare har jag inte köpt något från Hafa då jag tidigare hört negtivt om dessa. Det blev Mora till dusch och badkar. Svedbergs till gästtoan (bara för att det var ett demo-ex paket med vask, konsoll, blandare och bottenventil).
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Man kan ju undra hur roligt det är att försöka byta det röret när ställningen är inbyggd och inkaklad...för det känns stört omöjligt tycker jag...
Helt rätt Paul:D, skulle aldrig gått att fixa problemet med den befintliga ställningen, min poäng var egentligen att jag tycker att de skötte det snyggt och utan undanflykter, jag förväntade mig nästan bortförklaringar så jag laddade upp ordenligt jag ringde haha..
Nåja får se hur åbäket håller...
 
Vilket skräp! q(;^;)p
Köpte först en Westerbergs (ingår i Hafa-gruppen) duschpanel som vi fick byta 4 ggr! Det var olika fel på alla!

Sedan köpte vi en blandare till tvättstället, som läcker, låter förfärligt och är omöjlig att hantera för en bra funktion.
Vidare har vi en duschblandare. Den fick vi byta efter två veckor för den läckte. Nu, efter ett år, läcker den igen plus att termostatvredet "hängt sig". Visserligen finns garanti kvar men man orkar inte reklamera en gång om året. Inte helt lätt att slita ut duschblandaren.

Kommer inom en snar framtid att byta ut alla produkterna mot Mora eller FM. Nu får funktion gå före design!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.