Hej
Jag är ny på detta forum,och helt ny när det gäller snöslungor.
Jag har köpt,kört,och pajat min nya snöslunga.Jag skulle naturligtvis ta bort snön från altanen,
och fick in två vackra stenar i maskinen.Det gick inte att köra,och efter en liten stund konstaterade jag att båda brytpinnarna var av.Jag hade 2 st i reserv som jag fick med när jag köpte maskinen.
Slungan fungerar igen,men efter lite läsning,från detta forum är brytpinnarna förbrukningsvara
(på min tomt i alla fall)Maskinen är en Ariens st 28 led pro.Var köper jag nya pinnar för att ha i reserv?Det kommer att hända igen.Jag bor söder om vänern med mycket snö just nu.Han som jag köpte maskinen av säljer inte reservdelar.
mvh Zak
 
Tyresö
Jag köper aldrig brytpinnar till min slunga - köp vanliga 5 mm bultar, med brickor och nylock-muttrar. Absolut INTE rostfria bultar, dom håller för bra och kan skada axeln - vanligt billigt 8,8 stålbultar.
 
Vanliga bultar använder man på egen risk, jag hade inte gjort det. Snäckväxeln går på några tusen om den går sönder :)

Vi köper delar till Ariens från Søvde i Norge, men de säljer bara till ÅF. Vi har precis beställt och hoppas vi får in nästa vecka. Annars kan man använda icke original från Garage24.se, de flesta som säljer trädgårdsmaskiner har konto hos dem. I tredje fall går det att använda brytpinne till andra märken, borde finnas lite överallt.

Vad är det för modellnummer? Brukar vara en massa siffror, t.ex. 924508-004000

Köpte du slungan av ett företag som säljer sånt är det väl självklart att de ska kunna hjälpa dig med reservdelar, allt annat ser jag som orimligt, och riktigt kass kundservice.

Får du inte tag i i närheten så PM:a så löser vi det :)
 
Jag misstänker att det är rätt samma hårdhet på brytpinnar oavsett märke så ta med en avkörd och titta in på närmaste stihl/husqvarana/Stiga ÅF så ska de kunna plocka fram något lämpligt.
Det bör vara bättre för både maskin och ägare om man lyckas kila fast en sten och ja, brytpinnar är förbrukningsmatriel, brukar gå några per år
 
Tack snälla ni för alla svar och tips.Maskinen heter modelnr:926319 serienr 000227 modelnamn ariens st 28 dle pro.Jag måste ha ett par brytpinnar,för att det kommer att hända igen
mvh Zak
 
De var lite grövre än de brytbultar vi beställt, vi har inte sålt några Ariens Pro-slungor nämligen, bara konsument.

Artikelnr är iaf 52100100 och sprängskisser på Ariens hittar du här:
http://www.ariens.com/corporate/pages/partsradar.aspx
Klicka på "click here to enter parts radar" och sedan knappar du in modellnumret.

Stigas grövre bör passa, liksom vissa av Toros. Husqvarna/Jonsered/Partner är nog sämre passform på så de skulle jag ta i sista hand.

En sökning på Garage24.se ger följande resultat:
http://garage24.se/web/sokresultat.aspx?Search=brytbult&ProductArea=Hem#none
så det bör någon kunna ta hem åt dig från Jofrab/Garage24, dock restar de mycket snöslungedelar just nu.
 
Hej!
Stigas brytbultssats 1812-9006-01 passar som handsken. Varning doch för priset... 187 spänn ville handlarn ha. Tur att det går på jobbets räkning... Listpriset från Ariens är ju 80 cent bulten så nånstans känns det som om man är i fel bransch.. :-D
 
Nonkan har förmodligen rätt i att inte använda bultar, verkar som han är i branschen :) men jag gjorde som Tyresö när vi bodde med 250 m väg att röja, drog i vanlig bult men har för mej att det var M8 på den Toro som vi hade. Fungerade klanderfritt under de 5 år vi bodde där men det var en rejäl maskin med 13 hästars motor som kastade knytnävsstora stenar om dom inte kilade fast :)
 
Köper man inte traktor om man har 250 meter att skotta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.