hur lågt får man sätta ett väggutag i kombinerat badrum tvättstuga??
centralen är utrustad med jorsfelsbrytare?
 
Ett vanligt vägguttag (IP21) ska sitta minst 120 cm från badkarskant och/eller duschhuvud (om du inte ska köra på 110V för då gäller 60 cm. Och sen gäller ju så klart skyddsjordning och JFB och en sån hade du ju.
 
"lågt"

:)

120 ög är väl en bra höjd ? - sen gäller det som föregående talare skrivit.
 
Redigerat:
Och om vi pratar höjd ö.g. så är standardhöjden 200 mm. Sitter det bredvid handfatet så är standardhöjden 1200 mm.
Och detta gäller utanför område 2 som glufsglufs beskriver.
IP-klassen på uttaget beror på om platsen för uttaget är torr/fuktig (imma): (IP21), våt (vattendroppar): IP44, eller om ni tänker spruta vatten på det: IP55.
 
Redigerat:
det här ska sitta långt från tvättställ o dusch så då kan jag sätta det på 200 mm från golv??
 
Ja. Men du får sätta det på "lämplig" höjd också, t.ex vid ett fönster/dörr på 800 mm eller direkt under strömställaren i badrummet, även andra höjder om det finns skäl för det.
 
Är ganska ny då det kommer till installationer i badrum, gäller väl egentligen installationer i övrigt också. Men får man sätta 230v uttag på 200mm 60cm från badkarskant ? Låt säga ip21 ? 44 ?

Tycker 200mm låter lågt, dom få uttag jag satt för tvättmaskin har jag satt på 1200
 
Såhär tolkar jag reglerna.

120cm från dushmunstycke (Område 3 börjar)
60cm från badkarskant (Område 3 börjar)

Uttag får bara sättas i område 3 för tvättmaskinen såvida den inte är fastansluten.
 
Timor, du har rätt och för andra som vill tolka men inte är säkra så googla på IP zoner så finns det mängder av bilder och text som hjälper. Det finns massor av trådar i detta forum som tar upp ämnet och som även länkar till bilder och text.
 
Ja det är lite rörigt. Jag skrev fel ovan ang områdena vilket nu är korrigerat.
Två referenser från SEK: Områden, Skyddsmetoder

Område 3 finns inte längre i dom nya reglerna. Allt utanför område 2 är oklassat, vilket innebär dels att i princip all typ av elapparater får installeras, och dels att man själv måste bedöma lämpligheten och kapslingsklass. Det är alltså inte automatiskt IP21 !

Vad gäller TM så får den placeras i område 1 om den är fast ansluten, och i område 2 med stickpropp där uttaget är placerat utanför område 2. TM ska hålla IP44 i båda fallen.

Höjden på uttaget beror som sagt på vad det är avsett för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.