Hej!

Vi håller på att rita ett nytt hus två plan drygt 200 kvm och skulle vara tacksam på lite synpunkter på plan 1. Förutsättningarna är följande:

Huset kommer att ligga med långsidan mot vägen med kvällssolen rakt framifrån.
Balkong plan två mot kvällssol. Tomt 1400 kvm. Garage kommer ligga på norrsidan längs med husets kortsida

Tanken hittills har varit att lägga köket i sydväst för att ha nära att gå ut till altan. Vi vill ha minst ett sovrum/gästrum på nedre plan. Ganska stora fönster (11/15) mot syd då huset kommer har ha New England stil och vi vill försöka behålla den om möjligt. Detta gör det svårt att nyttja denna sida i köket.

Trappan är ännu inte utritad men den kommer att komma till vänster om dörren (L-formad) alt U-formad mitt i huset. Vid U-formad trappa kommer vi troligtvis att ta bort skafferiet i köket pga plats. Vi hade gärna velat ha en köksö ut mot vardagsrummet om det är möjligt men det kanske blir för trångt?

Alla fönster och dörrar är inte utritade ännu. Tanken är att få in kloka synpunkter innan vi fortsätter.

Tacksam för alla kloka idéer och synpunkter.

MvH

Henrik
31925211.jpg
 
  • Utkast 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns det med fördelar respektive nackdelar med att läga köket i sydväst jämfört med sydost, dvs anitingen direkt innaför höger som på bilden nu eller där matsalsbordet nu står?

MvH

Henrik
 
Om det bara finns en ingång (den i väst) så blir det till att bära matkassarna längre om du/ni flyttar köket. Som planlösningen ser ut så bör ju eventuell grovingång bli i norr eftersom tvättstugan verkar bli placerad där. Så jag skulle av denna enkla anledning föredra köket närmast ingång.

I övrigt tycker jag det är lite svårt att få en bild av hur det blir när inte fönster är inritade på mer än en vägg...
 
Ärligt talat?!? Detta var bland det sämsta jag sett. Så mycket yta som bara blir transportsträckor. Ett vardagsrum som är inklämt i ett burspråk med köksbordet i knät. Hur ska ni egentligen möblera? Var ska tvättstugan vara? Förvaring i hallen? Köket ser väldigt outnyttjat ut. Tag hjälp av en arkitekt eller titta på de planlösningar som finns hos olika husfabrikanter. Ni behöver hjälp.
 
Ok. Det sista var ju konstruktivt. Vi har kontakt med arkitekt och han skall rita det och kommer säker med fler lösningar. Tvättstugan skall vara till vänster. Bifogar nytt/utvecklat förslag efter att funderat en stund och kollat med igenom divers huskataloger. 31929529.jpg
 
Och jag vet att jag inte är en arkitekt. I så fall hade jag nog inte suttit här och frågat folk. Tanken var att få övergripande synpunkter..

/Henrik
 
Nu är väl jag då lite konservativ men jag tycker det blir för mycket stora öppna ytor.
De kostar en hel del att bygga och sen har du svårt att utnyttja dem då man helst möblerar längs väggar.
Det är ett väldigt långt avstånd mellan vad jag uppfattar som matbordet och matlagningen.
Har ni barn som själva ska bära mat den sträckan så kommer det nog att bli mycket golvtorkning.
 
Varför ska sällskaps och den öppna delen ligga mot "fel" sida med tanke på ljuset? Eller tänker jag fel då? Jag skulle lägga kök och matplats på samma sida,(höger i denna bild) och flytta gästrummet till matplatsens utrymme. Själv skulle jag föredra att ha köket där gästrummet är och matplatsen bakom, i anslutning till sällskapsutrymmet, blir mycket mer flexibelt.
 
Mikael_L
Måste ni ha garage mot norr?

Tvättstuga, badrum och sånt är bättre att ha mot söder, då det är jobbigt med soluppvärmda kök och vardagsrum under sommaren. Och ännu värre är det att ha sovrum mot syd- syd-väst.
+30° när man ska till att somna in är jättekul ... - not.

Vad har ni för utsikt mot öst? Är det något trevligt och fint? Jag tänkte då ni är så fokuserade på att ha matsal och v-rum åt det hållet?

Jag skulle nog i ert fall fundera om rejält.
Först med utgångspunkt över vädersträcken och var det finns fin utsikt resp sånt man vill slippa se.
Även ta en rejäl funderare över husets placering på tomten, jag antar att ni kan flytta runt det litet.

Sen till sist göra rockad på rummen utifrån detta.

Jag håller med en del andra om alltför outnyttjade ytor, bara promenadstråk. Men det är ingen större idé att börja jobba på detta förrän de stora grunddragen och lokaliseringarna är klara.

Men blir jag någon gång i mitt liv onödigt rik ska jag bygga en herrgård/slott med massor av stor "död" yta som skvallrar om hur mycket pengar jag har. :)
Samt är kul och användbart någon enstaka gång per år då man har stor fest. ;)
 
Redigerat:
Mikael_L
Först och främst tack alla för era kloka synpunkter. Helt underbart att ni tar er tid att hjälpa till och bidra med kloka synpunkter. Det är mycket värdefullt.

Mats O - Kloka tankar runt avstånd till matbord. Det bör flyttas närmre köket då jag redan är trött och torka. I övrigt så gillar vi öppen yta och planlösning men det är klart att det måste vara praktiskt också.

Timmelstad - Vi hade det så först men det kändes mindre öppet när köket låg i vinkel mot vardagsrummet och därmed så flyttade vi det så att det ligger i rak linje allt.

Mikael L - Många intressanta ideer. Vad gäller garaget i norr är det fullt möjligt. Anledning varför vi inte gjort det är att vi inte vill ta bort söderläget på tomten. Har en solglad fru som jag tror vill nyttja det. Tomten är "ganska" smal som du ser på bifogade bilder, det är tomt nr . Men visst är det ett alternativ. Utsikten mot öst är helt ok då det blir en stor del av tomten. Från början tänkte vi gavelställa mot gatan men arkitekten tyckte att huset inte får någon rolig karaktär vilket han har rätt i. När det gäller gästrummet mot sydväst har du helt rätt. Vi tror dock att den amerikanska verandan kommer ta bort mycket av solen, denna skulle kunna förlängas och ge en del skugga även åt köket. När det gäller sovrummen på övre plan blir det att försöka få så många som möjligt mot nord-ost. Precis som du skriver måste vi ta bort en del dödutrymme och det överlåter jag åt arkitekten. Jag vill bara ge han vår övergripande syn hur vi vill ha det. Jag håller med att det skulel vara skoj att kunna ha en massa dödutrymme att leka med..

Slutsummering är det att vi nog föredrar att ha kök och vardagsrum i ett utan vinkel då vi tycker det ger en mer luftigt känsla men vi kanske kan tänka om där med. I annat fall gäller det att bestämma väderstreck på kök. Lägger vi det i nord ost där matsalsbordet står nu då blir det nära koppling till tvätt men ingen koppling till veranda och altan (som blir i sydväst). Vilket anser ni är att föredra i så fall? Det andra är också trappan som är svår. Vad är fördelen/nackdelen med att centrera en U-trappa jämfört med en trappa direkt innanför dörren? Det vi gärna skulle vilja ha är en "gå-in garderob innanför dörren för att få undan kläder, eller kan man nyttja tvättrummet till det?

/Henrik

31930184.jpg

31930187.jpg
 
Dålig bild men tomten är c:a 33 meter i framkant och 24 meter i bakkant. Långsidorna är c:a 50 meter (1400 kvm). Tomen är nr 15 som jag också glömde skriva in ser jag.

/Henrik
 
Mikael_L
En fråga till.
På era första skisser kan man ana att ni tänker er ett hus med traditionellt utseende, det är ju inte säkert utan bara min gissning. Så därför frågar jag helt enkelt nu.
Är ni inne på något visst utseende eller viss form?

Eller är ni öppna för både modern och äldre look, är ni öppna för både fyrkantiga lådor, vinkelhus osv.

Då ni verkar skissa rätt fritt verkar målet vara lösvirkes, med full frihet ... stämmer det??

Ska ni bygga på egen hand?
 
Jo vi tänker oss ett tradionellt hus i New England stil med 27 graders takvinkel rektangulärt förutom utbyggnaden baktill. Jag bifogar en länk på hur vi tänkt att huset skall se ut mot baksidan mot ostsidan. Framifrån blir det en balkong och klassisk New England veranda med utsljutande tak ovanför. Dock är vårat huset mindre då det på bilden är 240 kvm och vi har som sagt annan framsida annat spröjs m.m. Vi kan tänka oss att blanda både modern och klassisk. Utvändigt försöker vi nog hålla oss till klassisk New England. När det gäller blandad stil funderar vi exempelvis på om vi skall ha öppet upp till nock enligt skissen på utbyggnaden eller istället nyttja denna fina vy som sovrum på plan 2 istället? Känns kanske som man knappt kommer se upp förrän man står rakt under ändå, Vad anser ni?

Det stämmer vi kommer att bygga helt på egen ritning. Dock är planen att beställa huset som prefab vad gäller ytterväggar och tak så stomresningen går snabbt.

http://www.karlsonhus.com/1/1.0.1.0/349/1/

Henrik
 
Jo vi kommer bygga stora delat själva dock inte stomresningen. Kommer vara ledig under 6 mån för att bygga och avser ta vid efter stomresning. Grunden tänkte jag också göra till stora delar själv.

MvH

Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.