Hej,

Vi funderar på att lägga in en bänkskiva i granit, men har hittat ett par amerikanska artiklar som tar upp att det kan finnas hälsorisker med dessa bänkskivor, eftersom vissa innehåller radon. Är det någon som hört talas om detta?
 
Hittar ni artiklar som innehåller hard facts vore det intressant att läsa. Allt jag hittar är spekulationer av konsulter som utför radonmätningar och andfådda advokater som letar efter någon att stämma.

Lägg in granit och bekymra er inte. Vi har jättefina granitskivor i vårt kök, och att några bänkskivor skulle göra någon skillnad i Sverige där de flesta hus står på kubikkilometer av granit har jag ytterst svårt att tro.
 
Tyresö
I så fall borde ju all elektromagnetisk strålning som vi har i hemmen vara minst lika farlig...

Jag skulle aldrig tveka att klä hela golv och väggpartier inomhus, med granit - om jag skulle vilja göra det.
Ett Amerikanskt radonreportage skulle inte påverka mej ett dugg.
 
Ja då får jag vänta och se vad pågående radonmätning kommer att visa om några månader, har både golv och bänkskivor i granit.
 
Man kan ju fråga sig hur mycket radon ryms i en bänkskiva? OM det finns radon så kommer det ut och tar slut för det kan inte vara någon evig källa.

Vi får höra med Saturnus (om han överlever)

Protte
 
Här är det extremt viktigt att veta vad som är vad och varför vänta?

Radon är en en radioaktiv ädelgas. "Den vanligast förekommande isotopen är radon-222, som bildas vid sönderfall av radium-226 och ingår i den sönderfallskedja som börjar med uran-238 och slutar med bly-206" (från wikipedia)

Om du gör en radonmätning mäter du sent i söderfallskedjan och i slutet har du egentligen bara visat på förekomsten av radon oavsett källa till denna. Om du vill visa specifikt om dina bänkskivor är en bidragande källa till radon så gör du enklast en mätning av gammastrålning. Denna tar ett par sekunder med rätt instrument. Instrumenten anger gammastrålning i mikrosievert per timme (uSv/h) och har du 0,08-0,10 uSv motsvarar det ungefär medelvärde på byggnader i sverige idag. Hittar du 0,3-1,2 har du motsvarande blåbetong. Läser du BFS ser du vad för gränsvärde som finns idag vid nybyggnation (0,3 µSv/h enligt denna). Att tänka på är att dina bänkskivor kommer vara extremt små i jämförelse med den totala väggytan i ett lättbetonghus så om du inte är extremt nära ett radongränsvärde (200 bq) så kommer strålningsnivåerna bli obehagligt höga innan radonbidraget från bänkskivorna tvingar upp årsmedelvärdet över gränsen. Misstänker vi hamnar på nivåer där du kan använda din bänkskiva som en tappanyakihäll och bör ha blyförkläde när du lagar mat...
 
Redigerat:
prototypen skrev:
Man kan ju fråga sig hur mycket radon ryms i en bänkskiva? OM det finns radon så kommer det ut och tar slut för det kan inte vara någon evig källa.

Vi får höra med Saturnus (om han överlever)

Protte
:xJa jag får sova med andningsskydd, så jag inte får in skiten i kroppen. Nu har mätburkarna precis blivit utplacerade, så det dröjer till in i februari, innan avläsning sker. Då är där med säkerhet även radon i täljstensungnen.
 
Nja, det lär ju ta några miljoner år innan det är slut dock....
Radonet emanerar från uranhaltig malm i graniten och har funnits där sedan jordens födelse, även om halten minskar genom halvering, Dock långsamt.

Men - till rubriken, jag skulle inte oroa mig, halten radon som kan tillkomma från en Svensk granitskiva är försumlig!
Debatten i USA är på gränsen till tramsig och kännetecknas av kampanjer från båda sidor, understödda av advokater so bara vill tjäna pengar på rädsla.

Att notera är dock att vi i Sverige har några (fåtal) bostäder främst i Västsverige, med förhöjda radonvärden, pga mycket granit som byggelement.




prototypen skrev:
Man kan ju fråga sig hur mycket radon ryms i en bänkskiva? OM det finns radon så kommer det ut och tar slut för det kan inte vara någon evig källa.

Vi får höra med Saturnus (om han överlever)

Protte
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.