Vi har precis köpr ett torp och funderar på att skicka ut den hemska murstocken och ersätta med en ny kamin med ett sånt där läckert svart röt upp genom taket. Hur bär jag mig åt så hela torpet inte rasar?
 
Tyresö
Troligtvis är torpet uppbyggt runt murstocken och då är murstocken en bärande del i konstruktionen. Allt går ju att bygga om, men frågan är ju hur mycket jobb och pengar man tycker att det är värt.

Det enda förnuftiga förslag jag kan komma med är att du behåller mustocken och gör något snyggt med den - ny puts eller knacka bort putsen och klarlacka (dammbinda) tegelstenarna etc, och sätta in en braskasett i eldstaden.
 
Vad gör murstocken hemsk och hur gammalt är huset? Om det är ett gammalt hus lär det inte vara någon liten apparat att ta bort murstocken. Jag tror det är mer rationellt att snygga till murstocken än att riva den. Om du putsar och spacklar den slät och målar den med någon vit värmetålig färg kan det bli riktigt snyggt. Du gör givetvis som du vill i ditt hus, men jag tycker att det känns som helgerån att ta bort en fungerande murstock ur ett gammalt hus. Även moderna kaminer går att ansluta till gamla skorstenar.

Erik
 
En gammal ordentlig murstock är dessutom ett alldelles utmärkt värmemagasin. Du får dessutom en väldigt mjuk väme av murstocken vilket ivarjefall jag tycker är mycket skönt på morgonen efter
 
Tur du inte skrev denna tråden i Byggnadsvårdstråden, då hade du blivit lynchad ;)
 
Håller med!
Putsa upp eller gör i ordning den gamla muren efter behag och ställ den nya kaminen framför. Det blir snyggt. Dessutom måste du ändå ha en brandsäker vägg bakom din kamin. Om du vill ha ett hus utan murstock skulle du ha köpt ett sådant från början tycker jag.
 
  • Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Tyresö
pinebar skrev:
Om du vill ha ett hus utan murstock skulle du ha köpt ett sådant från början tycker jag.

Den absolut bästa kommentaren i den här tråden....
 
bolets skrev:
...och ersätta med en ny kamin med ett sånt där läckert svart röt upp genom taket.
Är du allvarlig? Vill du verkligen ersätta murstocken med ett svart plåtrör?

Det är ju ungefär som att säga: "Hej, jag vill riva ut mitt massiva ekgolv och lägga in ett sånt där läckert laminatgolv från IKEA".
 
Tyresö
eviljava skrev:
Är du allvarlig? Vill du verkligen ersätta murstocken med ett svart plåtrör?

Det är ju ungefär som att säga: "Hej, jag vill riva ut mitt massiva ekgolv och lägga in ett sånt där läckert laminatgolv från IKEA".

Hahaha, den här tråden blir ju bara bättre.....
 
Detta torp ligger 200meter från mitt hus där jag bor så jag kan inte söka ett annat trop. Och om jag rivit murstocken så hade det öppnat upp fint till köket men imorgon kommer snickarkompisen och då skall vi snacka murstock.
 
Utan en planlösning är det ju lite svårt att gissa men jag misstänker att det blir billigare att göra en öppen utbyggnad och tex lägga köket där för att få den öppning du önskar
 
Det borde väl gå att ersätta murstocken med nån form av lösning med pelare antar jag? Det är "bara" att identifiera vilka delar som vilar på murstocken men det vet förhoppningsvis snickaren. Att få en öppen planlösning hellre än att ha en gammal murstock kan jag förstå att man vill, så jag håller inte med alla OT kommentarer i den frågan. Murstocken i det torp vi byggde om till hus på 80-talet var rejält stor och tog massor med plats, på en liten yta är det begripligt att man letar alternativa lösningar.
 
Kan oxå i vissa lägen förstå att det tar mycke plats mm men vissa hus ser otroligt konstiga ut utan orginal skorsten utanpå.
Men får verkligen skorstenen vara en del av den bärande strukuren i ett hus?
 
Milkshaken
snuttjulle skrev:
Men får verkligen skorstenen vara en del av den bärande strukuren i ett hus?

Får o får....Förr fanns inte bygg-AMA eller byggråd, utan man hade murstocken mitt i huset, grunden till den gick ända ned i marken, sen byggdes husen mer eller mindre runt den, med diverse förankringar.... och stensockel...

Fördelen med att skorstenen gick ända ned var ju att eftersom man eldade varje dag, så gick strålningsvärmen ut i torpargrunden och på det viset värmde golven, och dessutom höll fukten borta, dvs ingen mögelgrund där inte......
Så Skorstenen var bland den viktigaste delen i ett hus förr....
 
  • Gilla
Anna Frances
  • Laddar…
Tyresö
Milkshaken skrev:
Så Skorstenen var bland den viktigaste delen i ett hus förr....

Precis som bastun är för Finnar. Då började man med att bygga bastuhuset, innan man byggde boningshuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.