halloj, osäker på om det här är rätt forumdel men jag testar... Har en bordskiva (stavlimmad ek från Mio) som spricker. Är inne på den tredje (3.e) skivan och nu sprack den också.

Vi har ett nybyggt hus, ~20-21 grader varmt, cirka 10-20% luftfuktighet. Har inte eldat i kaminen.

Sverker-frågan är helt enkelt : Ska det vara så här?

Är det så att man får förvänta sig att stavlimmat spricker när det blir torr luft? Börjar bli lite trött på att åka med skivan till butik (240cm ekskiva bär man ju inte själv + slöseri på tid under helgerna).

• IMG_1012_small.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har tyvärr inget svar, men vi har också ett bord från Mio (stavlimmad ek, likadant mönster som i din bild).
Dock har jag inte noterat några sprickor, men när jag läste ditt inlägg så var jag tvungen att inspektera...

Mycket riktigt :( där fanns en spricka mycket lik din och nästan på samma ställe (vår ligger ca 6-7cm in från kanten). Dock syns den inte lika bra ovan bordet...

Som sagt, skall det vara såhär?

Lite OT men har du verkligen 10-20% relativ luftfuktighet, det är väldigt torr luft isf.

Träbord och speciellt obehandlad ek, måste oljas in med gämna mellanrum, annars torkar träet ut och spricker.

krijo1 skrev:
Lite OT men har du verkligen 10-20% relativ luftfuktighet, det är väldigt torr luft isf.
Ja enligt nån C/O mätgrunka. Det är ju vinter + kallt här uppe, så det blir rätt torr luft...

dusthall skrev:
Träbord och speciellt obehandlad ek, måste oljas in med gämna mellanrum, annars torkar träet ut och spricker.
Visst är det så, men det här är tredje skivan och på mindre än en vecka från leverans från butik så sprack bordet... Skivorna känns oljade, inte torra.

Dags för mio att byta leverantör av ek-bordskivor... ;)

Virket torkar först och fortast i änden och då spricker det, en ordentlig inoljning av ändträt på en ny skiva kan hjälpa.
Det är den torra luften som ställer till det.

Protte

En stavlimmad skiva är det mindre chans att den spricker men en fingerskarvad skiva som den på bilden består av så många olika bitar att det blir spänningar i den då dom olika bitarna rör sig olika mycket. Fingerskarvade skivor görs av spillvirke och är inte alltid av bästa kvalitet.

Ne, det var det jag misstänkte... De har ett bord där det är ekplankor som är limmade istället för stavlimmat, vore det nåt att satsa på istället?

Vad är det för skillnad << limmade istället för stavlimmat>>.

Min erfarenhet är att limfogen är stabilare ju klenare pinnar man har.

Fingerskarvat är inget större problem OM alla bitar är torkade till rätt fukthalt men det gäller även om man inte fingerskarvar.

Fingerskarvningen är ju ett sätt att få till en kvistfri skiva ur kvistigt material.

Protte

jag tänkte att många 'små/korta' bitar blir sämre (rör sig mer/olika då de t ex kan komma från olika ställen från stocken), än få 'stora/långa' bitar när de limmas ihop?

Redigerat:
prototypen skrev:
Vad är det för skillnad << limmade istället för stavlimmat>>.

Min erfarenhet är att limfogen är stabilare ju klenare pinnar man har.

Fingerskarvat är inget större problem OM alla bitar är torkade till rätt fukthalt men det gäller även om man inte fingerskarvar.

Fingerskarvningen är ju ett sätt att få till en kvistfri skiva ur kvistigt material.

Protte
Många av de fingerskarvade skivorna i bygghandeln har sämre kvalite på det material de är gjorda av, så det är kanske mera en kvalitetsfråga. På vissa av skivorna kan du t.o.m. känna nivåskillnader i ytan beroende på att de torkat/svällt olika efter limning. Och det är nog samma effekt på detta bordet i tråden, brukar avspeglas i prisbilden.
Det finns skivmaterial av högre kvalite att köpa men då kostar en obearbetad skiva troligtvis mera än många av de färdiga borden som säljs. (är även beroende av vilken eksort du väljer material av)
Vi köpte ett ekbord för ca 10 år sedan när det blev "trendigt" med dessa bord, men det har hellängd stavlimmning där varje stav är 180*40*30. Men enbart det bordet kostade ju vad du får betala för en hel matgrupp idag. Vårt bord ha endast oljats 2ggr efter inköpet.

lt1cobra skrev:
jag tänkte att många 'små/korta' bitar blir sämre (rör sig mer/olika då de t ex kan komma från olika ställen från stocken), än få 'stora/långa' bitar när de limmas ihop?
Det är tvärtom. Ju mindre bitar det är gjort av, desto stabilare blir produkten. De olika rörelserna och ojämnheterna tar ut varandra.

AndersS skrev:
Många av de fingerskarvade skivorna i bygghandeln har sämre kvalite på det material de är gjorda av, så det är kanske mera en kvalitetsfråga. På vissa av skivorna kan du t.o.m. känna nivåskillnader i ytan beroende på att de torkat/svällt olika efter limning. Och det är nog samma effekt på detta bordet i tråden, brukar avspeglas i prisbilden.
Det finns skivmaterial av högre kvalite att köpa men då kostar en obearbetad skiva troligtvis mera än många av de färdiga borden som säljs. (är även beroende av vilken eksort du väljer material av)
Vi köpte ett ekbord för ca 10 år sedan när det blev "trendigt" med dessa bord, men det har hellängd stavlimmning där varje stav är 180*40*30. Men enbart det bordet kostade ju vad du får betala för en hel matgrupp idag. Vårt bord ha endast oljats 2ggr efter inköpet.
Jag köpte för 30 år sedan ett köksbord i furu, efter 1 år stack alla limfogar upp en liten aning och det tyder på att virket var för fuktigt vid limningen (det krymper mellan fogarna) bordet blev också lite kupigt.

Nu har vi ett nyinköpt matbord i fingerskarvad ek och efter 2 år är det rakt och slätt, vilket tyder på rätt fukthalt vid tillverkningen.

Det har ingen betydelse (snarare bättre) med fingerskarvat MEN det måste hinna torka till rätt fukthalt.

Att torka kostar pengar och med oss snåla konsumenter så blir det som det blir.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.