Hallojs!

Tänkte kolla om det är någon som planerar att bygga ny kåk i Sätila. Vi har skaffat tomt och planerar att får ihop något till hösten 2007...

/Cidde
 
Vi byggde med LB-Hus strax utanför Sätila Hösten 2005
 
Hej Jerker

Var inne på din byggsida och kikade lite, vad var det för LB-hus ni byggde?

Bor i Göteborg just nu och kommer att bli pendlare när vi väl flyttat. Ingen av oss har nån egentlig anknytning till Sätila sen tidigare, men det verkar ju vara en trevlig ort med mycket service (skola 1-9, vårdcentral etc). Det största orosmomentet är nog hur bra vi kommer att trivas i orten, lite klurigt när man vet så pass lite om den. Men å andra sidan ska det bli gött att slippa tvåan i Göteborg, och nära till riktig natur är aldrig fel.
 
Hejsan
Har precis köpt tomt och ska bara bestämma oss för husleverantör.....Inte det lättaste! Har mina rötter i Marks kommun så för mig blir det som att komma hem igen!
Planerar inflytt till hösten 2007 :D
 
Trevligt Lucifer77! Är det området ovanför brandstationen som gäller? Vi har äntligen skrivit på kontrakt, blev en Mjöbäcksvilla! Känns skönt att ha den biten överstökad...
 
Hejsan
Då blir det två Mjöbäcksvillor på området.......: ;D Göran (husknuten) nämde att de hade sålt ett hus till.
Vi har tomt nr 15 och bygglovet är inskickat nu. Ska bli så roligt!
Vad är det för hus ni ska ha?
MVH Josefine
 
Glömde säga att det är området ovanför brandstationen....
 
Tjo igen!

Var ett tag sen sist jag var härinne, ska bli lite tätare besök framöver. Kul att ni också har valt Mjöbäck! Vi ska bygga en variant av Sjölyckan, oinredd övervåning med byggsats. Har hört från Göran att det blir tre "Mjöbäckare" i området. Är det ni som ska bygga ett Lundahov?

Vi har förresten tomt 15, så vi blir ju "snett-över"-grannar! Dock har vi lyckats med bedriften att missförstå innebörden av förhöjt väggliv, ni och tre andra grannar ska få säga sitt innan kommunen godkänner vårt bygglov, så vi får väl se hur det går :)

Har ni kommit igång med bygglov, vatten/avlopp och dylikt? Varit på Vedum ännu? Mycket att tänka på, minst sagt...

MVH
Christer

 
Hej
Japp, det är vi med ett Lundahov special. Blir väl minsta huset på området men ack så fint.....:)
Förhöjt väggliv.....? Ska vi kontaktas innan bygglovet blir färdigt menar du? Blir huset mycket högre eller? *blondin....*

Jag tror det ska bli tre Mjöbäcksvillor i området ja! KUL
Det känns jättebra att bygga med dem måste jag säga. De har byggt hus i familjen innan och de är jättenöjda.

Bygglovet var uppe i kommunen i dec men Mjöbäck hade glömt att skicka in ritningar på garage som vi oxå söker för. Ska väl byggas när pengar och tid finns. Så jag hoppas att det tas upp på nästa möte i januari.

Min sambos kompis jobbar på Vedums kök i GBG så det är helt klart. Fick en del rabatt genom honom så vi är nöjda. Har ett ganska litet kök så det fanns inte så mycket att göra. Samt att vi jobbar med en tajt budget! :D
MVH Josefine
 
Tjo igen

Först en rättelse, vi har givetvis inte tomt 15, den har ju ni... :) Tomt 11 skulle det vara...

Vi var väldigt länge inne på ett Lundahov, men efter en hel del tillägg (bl a förhöjt väggliv - taket går inte hela vägen ner till "första" planet) visade det sig att det skulle löna sig att köra med Sjölyckan istället. Lundahov är hursomhelst jättefint!

Visade sig att jag kikat fel på brevet från kommunen, det är grannarna ovanför oss, samt grannen ovanför er som ska få säga sitt innan bygglovet kan gå igenom. Huset i sig är inte för högt, ligger en meter under maximal höjd, men det förhöjda vägglivet är tydligen en halv meter för högt vilket gör att övervåningen helt plötsligt räknas som en våning istället för vind (vi bygger mao ett tvåvåningshus enligt byggtekniska termer...). Vi får som sagt se hur det går, blir det klagomål får vi rita om en hel del.

Vi väntar också med garage, eller snarare carport. Får se när budgeten tillåter dylika ting. Hur har ni gjort med övervåningen? Färdig, byggsats, eller helt tomt? Vi har som sagt kört med byggsats, har bara ett sovrum på undervåningen vilket blir lite tight för oss och vår dotter. Förhoppningsvis kommer vi igång rätt så snabbt med övervåningen, men det är ju så mycket annat man ska fixa, trädgården framförallt... :)

Vi var hos Vedum för en vecka sedan, blev lite tillval som kostade skjortan så vi ska sätta oss och försöka klura på vad vi verkligen behöver...

Kul att ha kontakt med en framtida granne!
 
Hej igen
Vi tittade på många olika hus men har vetat från första stund att vi ville ha ett 1 1/2 plans. Lundahov passade bra fast vi har ritat om en hel del för vi tyckte inte planlösningen passade våra behov. Ville ha två sovrum där nere så vår dotter får ett eget rum från start.
Vi har valt helt tomt på vinden så det hoppas vi få gjort inom en snar framtid. Eller rättare sagt när det finns pengar......:) Vi har en nyexad snickare i familjen så vi planerar att stänga in honom där och serva honom med pizza och öl...... ;D

Var förbi tomten häromdan och kollade in husen som "ploppar" upp. Nu till våren kommer det säkert komma upp flera stycken.

Skönt att höra att det är fler som väntar med garage......trodde vi skulle bli de enda som får skrapa rutor på vintern..... ;)

Vi hörs/Josefine

 
Hej Cidde
Hur går det med ert bygglov? Några framsteg?
Vi väntar fortfarande....... :-[
MVH J
 
Hej igen!

Nope, på bygglovsfronten intet nytt. Däremot har vi haft ett rejält möte med Göran på Mjöbäck igen och spikat nästan alla beslut och detaljer, tro det den som törs... :D (Vi kommer säkert ångra våra val tre-fyra gånger till). Var förresteb och kikade på kakel igår, var inte mycket som var tillräckligt billigt för att passa in i Mjöbäcks prisbild... Det är dyyyrrrt att bygga hus...

Schysst att ha en en snickare inom familjen, kan vi låsa in honom på vår vind när han är klar med eran? ::) Lurigt det här med garage förresten, har ni nån käck plan på var ni ska förvara trädgårdsredskap, cyklar och dylikt? Funderar lite kring att slänga upp en friggebod eller liknande, men det återstår att se.

Det ultimata hade ju varit ett extra rum på nedervåningen för vår snart ett-åriga dotter, men vi fick inte till det på något vettigt vis. Både jag och sambon får försöka operera bort tummarna som vi har mitt i handen inför vindsvåningsbyggandet...

Kommit nånstans med trädgårdsplanering?

/Cidde

 
Hej igen

Vi har fått vårt bygglov beviljat!!!!! ;D den 14 januari blev det klart men Marks kommun glömde att meddela oss.....tur att man är förveten och ringer och kollar dem! Ring och stöt på lite! Det kanske kan hjälpa!

Vi har inte alls tänkt på trädgård. Svårt att planera det innan man är på plats. Vi ska i alla fall ha en grusad uppfart vid höger sida om huset. Sen blir det väl gräsmatta för hela slanten tills man har bestämt mig. Har noll intresse för trädgård och allt var grönt heter så jag får nog tillkalla hjälp av min lilla mamma!!!!

Kakel ja, det man har kollat på är ju tok för dyrt! Men i köket är det ju en sån liten yta så där kan man ju ta lite dyrare. kanske kan spara in på ett billigare vitt till badrummet....... den som lever får se...... ;)

Förvaringsmöjligheter istället för garage har vi också tänkt på. En förälder (är förskollärare) byggde hus förra året och de köpte en begagnad friggebod och ställde dit tills de har råd att bygga garage. Tror att det är en ganska bra ide fast det kanske ser lite dumt ut..... men i så fall är vi två som kan stå för den brillianta iden!

Kul med en dotter i ungefär samma ålder. Vår dotter är 16 månader!

MVH Josefine
 
Tjo igen!

Hmm, två av grannarna hade synpunkter på vårt hus, så nu får vi vänta och se vad som kommer att hända. Alternativen är att antingen göra om övervåningen och köra med 45 graders lutning på taket, eller att flytta ner huset några meter på tomten. Känns ju lite smått tråkigt, men vi får hoppas att vi kommer fram till en lösning som passar alla...

Friggeboden tror jag också på, begagnad dessutom var ju ingen dum idé alls!

Lattjo att vår lilla Smilla får sig en äldre kompis på gatan! Inbillar mig att det är rätt så många barnfamiljer som flyttar till området...

Grattis till bygglovet förresten! När kör bygget igång?

/Cidde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.