Åh det förklarar allt! Jag köper en större i morgon! TAAACK!!!
 
Mikael_L
Köp gärna sådana som skyddar kardelerna, dvs det är en liten tunn plåtbit mellan skruven och där kabeln kommer in.

Inte så jätteviktigt egentligen, så ansträng dig inte alltför mycket ... :rolleyes:
 
Men det ska jag tänka på. Skriver upp det! Tack!!!! :rolleyes:
 
Eller allra helst en "sockerbit" (heter egentligen toppklämma) med öppningsbar snabbkoppling.

4134717.jpg
 
Vänta nu lite.
I ett utläpp i taket brukar man aldrig behöva koppla ihop 2 av de trådar som kommer ut i taket.
2 blåa och 1 vit borde ju betyda kron brytare men man kan inte vara säker en av dem kanske är urkopplad vid brytaren för att någon instalerat dimmer. Skulle jag gissa i denna situationen skulle jag kopplat in lampan mellan en blå och vit. Men nu ska man ju inte gissa utan veta när det gäller el även om i just detta fallet inte borde kunna ge någon fara så länge man inte kopplar ihop 2 av trådarna som kommer ut ur taket.
 
Thomas59
snaggletooth skrev:
Eller allra helst en "sockerbit" (heter egentligen toppklämma) med öppningsbar snabbkoppling.

[bild]
Ursäkta OT men den sockerbiten har jag inte sett förut. Den verkar smidig och bra att ha i "ellådan". Ska köpa.
 
Mikael_L
Redigerat:
snuttjulle skrev:
Vänta nu lite.
I ett utläpp i taket brukar man aldrig behöva koppla ihop 2 av de trådar som kommer ut i taket.
2 blåa och 1 vit borde ju betyda kron brytare men man kan inte vara säker en av dem kanske är urkopplad vid brytaren för att någon instalerat dimmer. Skulle jag gissa i denna situationen skulle jag kopplat in lampan mellan en blå och vit. Men nu ska man ju inte gissa utan veta när det gäller el även om i just detta fallet inte borde kunna ge någon fara så länge man inte kopplar ihop 2 av trådarna som kommer ut ur taket.
Jo, om det är nollan som är blå och går vidare så (kan ju vara så att trådarna hänger ner från en kopplingsdosa) Om det är så att de blåa är tändtrådar så måste man ju även ta en titt bakom brytaren för att se om båda eller en är inkopplad.
 
Glufsglufs skrev:
Jo, om det är nollan som är blå och går vidare så (kan ju vara så att trådarna hänger ner från en kopplingsdosa) Om det är så att de blåa är tändtrådar så måste man ju även ta en titt bakom brytaren för att se om båda eller en är inkopplad.
Om de två blåa ska kopplas ihop för att det är vidarematning av nollan, och de inte är ihopkopplade idag, så borde det vara något mer som inte fungerar.

Till trådstartaren:
Finns det något annat uttag för lampa (eller lösa trådar) som inte används i närheten, eller finns det något uttag eller någon lampa som inte fungerar idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.