Planerar ett nytt hus och funderar lite över köksfläkten och spisluften. Funderar på om det är en bra ide att släppa ut spisluften inne huset efter ett kolfilter. Detta för att spara energi och bygga energismart.
Frågan är hur effektivt kolfiltret fungerar, man vill ju inte ha fett och smuts i ventilationssystemet som kommer suga luft från bl.a. köket.
I dag bor vi i lägenhet med kolfilter och utsug över köksskåpen. Det fungerar faktiskt bra och det verkar inte bli stek os och fett efter kolfiltret.

Alternativet att blåsa luften rakt ur känns inte lika smart när man ändå lägger resurser på att bygga hyfsat energismart med FTX ventilation m.m. Luften man blåser ut innehåller ju faktiskt en hel del värme om man lagar mycket mat.

Någon som har synpunkter runt detta så mottages de gärna.

/T
 
Milkshaken
vår fläkt blåser rakt ut... men vi e noga med att stänga av den direkt efter matlag, likaså när vi har använt ugnen så stänger vi ev av fläkten, (om den har behövts på) sen öppnar vi ugnsluckan och får eftervärmen...... men just att du sparar in på att ha det intern, det tror jag inte är så stor kostnad så det försvara ett kolfilter - underhållet av denna....
 
J
Luften är ofta fuktig vid en spis och det vill i alla fall inte jag ha inne.
 
LMoTobbe skrev:
Luften man blåser ut innehåller ju faktiskt en hel del värme om man lagar mycket mat.

/T
Och mycket vatten! Ut ska den, på ett sätt eller annat.
 
Jag har provat båda tekniker. Och klart fungerar den mycket bra vintertid. Den värmer mycket! Och eftersom inomhusluften är mycket torr vintertid, bidrar den till att fukta den lite.

Sommartid är det inte så roligt. Fuktigare luft och mer värme!

Klar nackdel att man måste byta filtret 2ggr / år.

Det bästa vare en omkopplingsbar/avstängningsbar fläkt.
 
Jag har aldrig sett en kolfilterfläkt som fungerat bra.... Jag ser det som en nödlösning.
 
Kolfilterfläkt definitivt...det är bra mycket energi som försvinner rätt ut i luften annars. Har ni ett FTX-system så ska det ju ta hand om att ventilera ut överflödig ånga. Och på vintern vill ni ju ha lite tillförsel
Våra kolfilter fungerar mycket bra, och behöver inte byta dem speciellt ofta faktiskt...bara viktigt att diska fettfilterna regelbundet så funkar det kanon.

Har man ett halvtaskigt självdragssystem kanske man vill ha något annat än kolfilter, men inte i ett modernt hus.
 
Tyresö
Kolfilterfläktarna kanske har blivit bättre mot vad jag har sett hemma hos vänner. Själv tror jag att jag skulle använda kolfiltret till mycket trevligare saker, där det gör mer nytta.
 
Milkshaken skrev:
... sen öppnar vi ugnsluckan och får eftervärmen....
Om det alls spelar någon roll så är det nog bättre att låta ugnsluckan vara stängd för att få en mjukare uppvärmning mha ugnsvärmen. Även om jämförelsen inte håller helt så är det lite som skillnaden mellan en öppenspis och en täljstenskamin.
 
Intressant att alla har olika åsikter, men det är ju som vanligt med hus.

Jag tror också på att det stor skillnad om man har ett nytt hus med ett effektivt system som tar hand om inne luften och snabbt suger ut. Hela inne volymen ska ju bytas ut varannan timmer, i ett nybyggt hus. Med ett utsug placerat i köket, kanske nära där man släpper ut luften från kolfiltret, så kommer den fuktiga luften förmodligen inte vara ett problem.
Med äldre självdrag hus så inser man ju att det kan bli mer problematiskt, speciellt om kolfiltret fungerar dåligt.

Forbo skrev:
Kolfilterfläkt definitivt...det är bra mycket energi som försvinner rätt ut i luften annars. Har ni ett FTX-system så ska det ju ta hand om att ventilera ut överflödig ånga. Och på vintern vill ni ju ha lite tillförsel
Våra kolfilter fungerar mycket bra, och behöver inte byta dem speciellt ofta faktiskt...bara viktigt att diska fettfilterna regelbundet så funkar det kanon.

Har man ett halvtaskigt självdragssystem kanske man vill ha något annat än kolfilter, men inte i ett modernt hus.
Hur ofta behöver man diska filtren och hur ofta behöver man byta ut dem helt?

Det jag är mest orolig för är inte fukten, utan att fett ska ta sig förbi kolfiltret och få ventilationsrören att gro ihop.

/Tobbe
 
Fettfiltret kan diskas i diskmaskin vid behov. Eller var 3 e månad (beror på märket). Kolfilter var 6e månad. Men dom går att regenerera. Man bränner dom i ugnen.
 
Tyresö skrev:
Kolfilterfläktarna kanske har blivit bättre mot vad jag har sett hemma hos vänner. Själv tror jag att jag skulle använda kolfiltret till mycket trevligare saker, där det gör mer nytta.
Båda maskiner hjälper till med att "skapa" värme. 20 grader eller 40 procent...
Man fryser inte :D
 
Tyresö
kamilenski skrev:
Båda maskiner hjälper till med att "skapa" värme. 20 grader eller 40 procent...
Man fryser inte :D

Hahaha, men viktigast av allt, dom skänker julglädje också...Speciellt den ena maskinen...
 
Tyresö skrev:
Hahaha, men viktigast av allt, dom skänker julglädje också...Speciellt den ena maskinen...
d^_^b
 
kamilenski skrev:
Fettfiltret kan diskas i diskmaskin vid behov. Eller var 3 e månad (beror på märket). Kolfilter var 6e månad. Men dom går att regenerera. Man bränner dom i ugnen.
Aha, är det två filter? Trodde kolfiltret fångade fettet. Vad fångar kolfiltret om inte fett, lukt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.