Tycker du ska fundera på lite när du/ni har tid att elda, jag är vädligt nöjd hittills med min anläggning men hade om jag gjort om anläggning bytt till en panna med större vedmagasin (har en Effecta Woody 135liter).

Min fru slutar vid 2-tiden ett par dagar i veckan, med ett rejält vedmagasin hade jag kunnat tända när jag sticker på morgonen (jag börjar inte så tidigt) och då hade det ändå funnits glöd kvar när hon kommer hem och hade barat kunnat langa på mer ved..såna saker hade jag inte riktigt tänkt på. Nu kan man visserligen tända en brasa på morgonen men det är mer i nödfall..annars ä rman hänvisad till eldning på kvällar och helger.

Stort vedmagasin och stor acktank = bekvämlighet och möjlighet till flexibel eldning!

Stirra dig inte blind på effekten, men det går som sagt oftast hand i hand. Skulle gärna haft en panna med variabel effekt, låg effekt om man tänder på morgonen och inte är hemma under dagen, hög effekt om man är hemma när man eldar, det hade vart fint det!
 
Redigerat:
Får man verkligen bygga nya pannrum med under 6m3 tank och 50kw panna? Jag tror att nedre gränsen för smidig vedledning går där någonstans....

Laddar du huset satsvis till en tekniktank kan du köra 15mm kulvert utan problem...
 
Ok, så större panna och mer accvolym då.

Vad rekomenderar ni för panna och acctankar?
Kommer ha gott om plats, och 3m i takhöjd.

Vill även kunna få varmvatten i garaget, ellvvb verkar ju smidigt, men samtidigt vill jag förbruka så lite el som möjligt, och kunna få varmvatten när strömmen går.
 
Atmos går ju att handla från Kotly då blir den lite billigare, huqvarna tanksvets har tankar, 4000 l utan isolering och slingor kostar ca 24 000.
 
Borö har en 5000L for 17500+m tom utan isol.
 
henrik petersen skrev:
Borö har en 5000L for 17500+m tom utan isol.
Köpte från Tanksvets 5m3 för samma pengar ungefär.
 
Håller nu på med att bygga ett fristående pannrum kombinerat med garage och förråd. Och jag har köpt en tank på 5,3m3 och ska värma den med en Vedsol Gasell 70kW panna. Jag vill ha en bekväm eldning fast jag har 50m mellan hus och pannrum där av storleksvalet. Jag blev rekommenderad en 32mm pex kulvert av kej-teknik. Ska även montera en tekniktank i huset på 750L.
 
32mm pex låter lite mycket för att värma en villa med topeffekt på kanske 10kW..
Fast du ska ju satsladda.. Jag har ingen erfarenhet av kulvert alls men borde inte 22mm räcka?

Kanske någon annan här har bättre koll ;)
 
Är det någon som har i åtanke att TS bygger nytt hus? Med andra ord inget som är lika energikrävande som de flesta gamla hus där det eldas med ved. Jag tänkte då gällande dimensioneringen av allt...
 
Är det bra isolerat är det ju ännu bättre :) Bekvämlighet är viktigt...
värmen räcker ju längre, kan väl inte vara någon nackdel?
 
Har du plats i "pannrummet" så sätt in den största tanken du kan hitta, välisolerad (Gör det själv runt en oisolerad tank) och hellre en "hög och smal" tank än en "låg och bred".

20m kulvert e inte så mkt, skit i tanken i huset och lägg pengarna på den större tanken istället.

Pex/Koppar, kör kopparkulvert..., men shunta i pannrummet.

Varmvatten: Sätt en tappvattenautomat på den stora tanken och kör 3-kulvertrör mot huset (Komplettera med en el-VVB i huset istället för slav-ack-tank)
 
Locos skrev:
Är det någon som har i åtanke att TS bygger nytt hus? Med andra ord inget som är lika energikrävande som de flesta gamla hus där det eldas med ved. Jag tänkte då gällande dimensioneringen av allt...
Jo det verkar springa iväg, hehe

Men att vara snål nu straffar ju sig i framtiden.. Men man behöver ju inte överdriva heller.
 
Ok, många tankar, funderingar och tips. Tackar och bockar.
Kom gärna med mer.

En sak jag tänkte på är att i och med att jag ska ha golvärme i både hus och garage så borde det vara smidigare, och billigare, att shunta ner tempen redan i garaget och skicka ut i båda golven.
Annars behövs två shuntar, tänker jag rätt?

Men då kommer vattnen i kulverten inte bli speciellt varmt och kommer då inte kunna värma el-vvb:n?
Eller hur varmt skickar man ut isåfall?

En sak till, som jag förstår det så funkar El-vvb:n som så att om jag eldar drar den ingen el alls. Och om jag inte eldar så går elen in och jag har alltid varmvatten.
Precis som en tank med vvb och elpatron.
Fast kanske smidigare?

Är lite nybörjare på det här så ni får ha tålamod med mig =)
 
En 20 mm kulvert som man laddar med tempdiff på 50° har inga problem att överföra drygt 60 kW;)
Har en kompis som kör sin pelletspanna mot 60 meter 2x22 Aquawarm kopparflex kulvert, Vanlig cirkpump som körs på lägsta hatighet har inga problem att håll undan 20 kW pannan..
Såg att Umeåenergi använder denna kulvert från gatan in till husen i deras fjärrvärme oxå
 
RickeP skrev:
Ok, många tankar, funderingar och tips. Tackar och bockar.
Kom gärna med mer.

En sak till, som jag förstår det så funkar El-vvb:n som så att om jag eldar drar den ingen el alls. Och om jag inte eldar så går elen in och jag har alltid varmvatten.
Precis som en tank med vvb och elpatron.
Fast kanske smidigare?
Fördelen med att ha en separat el-vvb "i serie" efter acktankens slingor/beredare eller tappvattenautomat är bl.a.

Du kan ha låg temperatur i acktanken, och forfarande få upp VV temp till legionella-säker nivå (+60). En en elpatron i acktanken behöver hålla drygt +60 i tanken för att detta. Iofs kan en rätt byggd tank med högt placerad elpatron vara "nästan" likvärdig, men tex sommartid när du inte eldar alls, blir elförbrukningen betydligt lägre med att bara köra beredaren. (Större förluster i acktank, speciellt om den ligger via en kulvert)
Dessutom så har du vv direkt i huset, behöver inte vänta på att några liter kallvatten först skall pressas genom kulverten, om det inte finns VVC. "Kallvattenskvätten" blandas med det varma beredarvattnet så att den skvätten "döljs". (Du slipper separat tekniktank i huset)

I kombination med tex solvärme kopplad till acktanken (framfr allt vår & höst, men åsså mulna sommarveckor) så
är man inte heller garanterad full vv-temp, en beredare i serie fixar detta. Likaså kan man köra tex en värmepump (enkel VP med fast kondensering) som värmekälla för radiatorerna, och den extra värmen som behövs för VV får då av elberedaren.
(Tex en billig luft/vatten VP höst och vår)

Likaså kan man elda mindre ofta då man kan tolerera att tanken blir betydligt kallare än om man var beroende av VV beredning i acktanken..

Det krävs en blandingsventil för VV "beredaren/slingorna/TVAn" i acktanken och en vid el-beredaren, samt att man ställer in dessa och termostaten i VVBn på rätt sätt.

Man vill tex inte att hetvatten från acktanken skall trigga överhettningsskyddet i beredaren, inte heller att beredaren värmer upp vatten mer än nödvändigt.

Lite el kommer nog beredaren att dra, spolar man inte VV genom den från acktanken, så måste ju värmeförlusterna kompenseras för..Men om beredaren och rören är bra isolerade är det en fullt hanterbar förbrukning..


Och iofs visst är en elberedare EGENTLIGEN samma sak som en liten acktank med elpatron....men mer specialiserad och betydligt mindre (typ 50-150 l)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.