Tjena tjena.
Nu har mitt renoveringsprojekt börjat. Kommer upp bilder senare.
Men jag har en frågan till alla proffs här. Det är väv och strukturtapeter överallt i lägenheten och alla väggar är av lättbetong 95mm tjocka. Jag är inne på att sätta upp OSB eller spånskivor på lättbetongen och därefter gips för att slippa slipa ner och spackla tapeterna. Kan man göra så? Tror att det blir svårt att fästa gipsen direkt på lättbetongen utan att man smular sönder skivorna? Saken är också den att då kommer väggarna bygga lite mer och karmarna är ju i sina största mått redan ( 95mm ) vilket kanske betyder att jag måste tillverka egna karmar.. eller finns det bredare?

Tack
 
Jag stod inför samma dilemma som dig för ca 1 år sedan när ja köpte min lägenhet. I stora delar av den var det strukturtapet, Jag sökte lite på nätet och kom fram till att de enklaste och smidigaste sättet istället för att sätta gips eller liknande var att slita ner strukturtapeten så gått de gick, är de glasfiberväv går de ganska lätt att rycka ner i stora trycken. Sedan satte jag upp en renoveringstapet, som jag sedan målade på. Jag använda denna http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-18560.aspx

Dock var jag lite lat och inte tog ner fiskbensväven på 2 väggar i hallen, där kan man ana att det är en strukturtapet igenom renoveringstapeten, jag borde ha tagit ner den alternativt spacklat lite lätt på den och slipat av en snabbis. Då hade den inte synts igenom.

Ja rekomenderar att anvädna någon form av renoveringstapet, brukar kallas väggfixaren, coverit eller liknande.

För att ta ner tapeten kan en tapetborttagare som arbetar med ånga rekomenderas. Går snabbt, men de blir ganksa hög luftfuktighet i rummet..=)

Lycka till
//Tobben
 
Läs på norgips hemsida eller en annan stor gipstillverkare och instruktionen för hur man limmar renoveringsgips med bruk mot lättbetong. Hyfsad enkel och snabb lösning men lite beroende på vad som sitter på väggen gäller det att du får fäste mellan bruket och gipsskivan. Ska du in med osb i mellan tror jag ekvationen lite knepigare att få fast denna, gipsen blir dock tokenkel med korta gipsskruv. För OSB kan det ev funka med vågräta lister som du fäster med lämplig lättbetonginfästning och sedan normal skruv för att fästa din OSB. Dock kommer ju denna konstruktion bygga 11+13(eller 6mm gips)+20(regel) mm så det blir snabbt en rätt stor påbyggnad. Överlever du utan OSB blir det betydligt hanterbart.

Finns karmar, tex flexkarmen från swedoor, som klarar tjockare vägg. Tyvärr äckligt dyr men otroligt lättarbetad.
 
Tack för all hjälp.
Renoveringstapet är jag inte så jättesugen på. Jag är mer inne på gipslösningen.
Går det inte kanske att fästa upp brädor på cc 20 cm kanske med tanke på att gipsskivan bara är 6mm, så det blir som att jag reglar utanpå väggen? Fästa dom med något riktigt starkt?

Men sen undrar jag... vad brukar det vara för material i mitten där det är lättbetong. Ser inte ut att vara lättbetong hela vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.