A
Hej!

Mitt första inlägg här på forumet!
Har sökt runt Google, även på detta forum om hur man bäst spacklar två ihoplimmade MDF skivor?

Jag har nämligen limmat två st 19 mm skivor till en 38 mm skiva.
Problemet är att det uppstår en skarvkant mellan dessa som jag inte tror kommer bli särskilt snygg och fin vid lackering.

viewpic.asp

Problemet är vilket spackel bör man använda för bästa resultat när man senare skall lacka? Jag vill inte att lacken skall spricka eller att det blir någon slags nedsänkning i fogen, jag vill helt enkelt att det skall vara slätt.

Någon som har tips som kan hjälpa mig?
Kan tillägga att jag är relativt nybörjare vad det gäller möbelsnickeri och övriga snickerier.

Tacksam för svar!

Med Vänlig Hälsning,
Kristofer
 
Du kan använda snickerispackel. Ska du måla MDF´en så ska du ju ändå täppa till kanterna, så spackla alla sidorna sen slipa så det blir slätt och fint.
Eller använd trälim och blanda i MDF spån och spackla med det.
 
A
Masses skrev:
Du kan använda snickerispackel. Ska du måla MDF´en så ska du ju ändå täppa till kanterna, så spackla alla sidorna sen slipa så det blir slätt och fint.
Eller använd trälim och blanda i MDF spån och spackla med det.
Hej och tack för svar!

MDF skivan skall antagligen lackas hos en lackerare, han nämnde något om våtslipning tror jag det hette?

Min käre far föreslåg trälim med spån. Vad blir det bäst resultat av, lim+spån eller snickerispackel? Vill som sagt ha en rak och fin yta utan att man ser "kanterna".

Är det något annat som bör göras innan lackning? Grundning?

,Kristofer
 
MDF är otroligt fuktkänsligt och reser sig av fukt. Ska Lacken våtslipas mellan färglagren så ska man vara bra säker på att man inte kommer åt MDF´en. Jag menar att jag har länkat i en "Måla MDF" tråd här på forat till en sida med en kille som fick fram spegelresultat vid målning av MDF.
SnickarFrasse har jag läst använder sig av 2 komponent färg när han målar sina MDF alster. Det verkar bli jättebra, men kan inte gå i god för det då jag inte provat själv.

Var bara noga med att spackla och slipa kanterna så dom blir helt släta!

Matthias
 
Inlägg #44 på sidan 2 i denna tråd kanske?
http://www.byggahus.se/forum/moebelsnickeri/131594-foersegling-och-grundning-av-mdf.html

Om jag har förstått diskussionerna rätt så får man problem med fiberresning bara (?) om man använder vattenbaserade färger. Börjar man med en oljebaserad grundfärg så förseglar denna även kanterna och man behöver inte försegla dessa separat med vitlim/spackel/shellack/annat.

I detta fallet så behöver du ju spackla vilket fall som för att täcka skarven. Jag hade spacklat och sedan grundat med en icke-vattenbaserad grundfärg. Detta kommer jag förhoppningsvis att hinna med att prova på i julhelgen men det är inget jag testat själv ännu. Tanken är att jag sedan skall kunna spruta med en vattenbaserad färg. Men som sagt, om det blir bra återstår att se...
 
MDF kanten kan behöva flera lager färg innan det bottnar, börja med att bara spruta kanten 3-5 ggr.
Som grundfärg kan man ta CARE prime som är lämplig för trä och MDF sedan kan man lägga en (bil)lack på.
Jag kan inte garantera att grundfärgen tål en billack, för mig har det lyckats de gånger jag har gjort detta.

Grunda med billack kommer att bli tungt då billack inte är gjord för sugande underlag.

Att våtslipa på MDF skulle jag inte rekommendera då MDF är väldigt känslig för vatten. All färg orsakar fiberresning på träbaserade material.

Protte
 
Allt som väter orsakar fiberresning, vattenbaserat dock betydligt mer än lösningsmedel. Ytbehandling med hög torrhalt orsakar mindre resning, vissa vaxer är helt ok att lägga bara en gång osv.

Angående frågan i första posten skulle jag dock säga att problemet här är att skivorna kommer att röra sig i förhållande till varandra varför det uppkommer stress i skarven. Uppstår sprickor kommer de antagligen orsakas av tjocklekssvällning/-krympning vilket mdf är fantastisk på att åstadkomma, därför är det bra om man kan spackla skarven med ett spackel som har en viss elasticitet och ännu bättre om grund/topp också tenderar åt det hållet.

Fråga lokala färghandlaren vad de kan rekommendera för spackel, diskutera också vilka färger du tänkt lägga ovanpå eftersom mdf tyvärr inte tar spackel så bra -- man bör ha ett system som fungerar bra ihop (spackel/färg) annars är risken stor för spackelsläpp.
 
Hur tjock är själva limskarven?
0,1-0,3 kan själva färgen täcka. Om skarven är mera blir det lite mera komplicerat

Mvh Pär H
 
Skulle ha limmat ihop skivorna med trälim, alt PU-lim, så du hade fått en stum fog. Sedan kan man mätta kantsidorna med trälim som man penslar på, då suger inte kanterna så mycket färg,
Sedan gäller det en lösningsmedelsbaserad lack, gärna 2-komponents om du vill ha skivan någonlunda fin från repor mm. Vattenbaserade färger har nästan alltid kanske dåligt motståndskraft mot nötning av exempelvis bestick.
 
Spackla med Plastic Padding elastisk!
sjunker garanterat inte, härdar snabbt
snickerispackel är enligt min mening värdelöst om man jämför med PP
men det är min åsikt det...
 
robbansson skrev:
Spackla med Plastic Padding elastisk!
sjunker garanterat inte, härdar snabbt
snickerispackel är enligt min mening värdelöst om man jämför med PP
men det är min åsikt det...
Det kan ofta utökas till att enkomponents syrehärdande är mycket sämre än tvåkomponents (spackel, lim, färg, ...). Men jag tycker det är svårt att mätta kanterna med PP utan att stå där och putsa sönder dem efteråt.

--- Mats ---
 
Ursäkta, jag inser att detta kommer lite sent, men varför inte köpa en MDF som är 38mm tjock.
Försent till denna gång men kanske något att tänka på till nästa projekt.

Finns hos bl.a. InterWood, Fredrikssons trä, säkert hos fler. Kan säkert beställas hos de flesta vanliga bygghandlare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.