Har du provat att höja tempen i källaren på det sätt som jag skrev tidigare?
 
Jag hade tänkt och ge det tid tills imorgon.. sen drar jag iväg över helgen och tänkte sätta in en 2000w element som hjälp..

Men samtidigt är jag lite skeptisk.. Om inte den klarar o värma upp ytan från 14 grader som det är där nere nu.. så är den nog för liten? ska väl inte behöva boosta igång en värmepump?..
 
Redigerat:
tompas11 skrev:
Anledningen till att du inte får någon rejäl värme ur pumpen är att du har för låg temperatur i källaren. Prova med att höja tempen i källaren med hjälp av element, kupévärmare eller dyl. Se till att du får upp tempen i källaren till åtminstone 18 grader. Då bör pumpen börja lämna bra med värme om det nu inte är fel på den.
Varför ger pumpen mer värme om det är varmare i rummet?
 
För att det är lättare att uppnå en högre temperatur i förångaren om inkommande luft är varmare, tex. om inkommande luft håller en temp av 18 grader jämfört med 12 grader. Dessutom så fungerar avfrostningen betydligt effektivare ju varmare inomhusluften är.

kimmo_thn - En källare kräver, som jag tidigare skrivit, enorma mängder väremenergi för att man ska uppnå dräglig temperatur. Ju större värmepump desto bättre!
 
Jag tror också att du har en "för liten" LLVP för att värma upp källaren. Vi har ungefär samma förutsättningar som ni d v s 120 + 100 kvm och direktel. Dock är det inte öppet mellan källaren och entréplan.

På entréplan har vi installerat en Toshiba Polar RAS-13 6.9kW och har inga problem att värma upp hela entréplanet med enbart den ned till ca -20 grader. Sedan behöver vi sätta igång elradiatorerna för att stödvärma lite och undvika kallras vid fönstren (som ska bytas till sommaren och då slipper vi nog använda elradiatorerna)

I källaren som mest används som förråd har vi installerat en "liten" LLVP (Toshiba RAS-10PAVP-ND). Tanken är då bara att hålla en temperatur kring 13-15 grader och det är faktiskt på gränsen vad LLVP:en klarar av. Då har vi ändå dränerat om källaren och samtidigt tilläggsisolerat den. Ska vi uppnå en temperatur så att vi kan inreda källare krävs mycket mer än den lilla pump vi har idag.

topmas11: Våran inomhusdel i källaren sitter direkt innanför en oisolerad ytterdörr som gör att det är rätt kallt där. Har vi helt enkelt placerat inomhusdelen fel och att vi inte kan uppnå en hög temperatur med LLVP genom att den inkommande luften är så kall?

/K
 
Krille4 skrev:
topmas11: Våran inomhusdel i källaren sitter direkt innanför en oisolerad ytterdörr som gör att det är rätt kallt där. Har vi helt enkelt placerat inomhusdelen fel och att vi inte kan uppnå en hög temperatur med LLVP genom att den inkommande luften är så kall?
/K
Till viss del så spelar säkert er placering av pumpen innför den oisolerade ytterdörren roll, eftersom pumpen får jobba med kallare luft än vad den egentligen skulle behöva, än om dess placering vore gynnsammare. Det största problemet är dock att pumpen är för liten i och med att uppvärmingsytan är en kall källare. Vore pumpen installerad på bostadsplanet så skulle den säkert fungera avsevärt bättre. Källarlokaler kräver, som jag tidigare påpekat, mycket värmeenergi med dess kalla väggar och golv. Har själv erfarenhet av detta eftersom jag har en Panasonic 9:a i källaren vilket är en alldeles för klen pump för att värma upp 100kvm. Hade jag vetat vad jag vet i dag så skulle valet av värmepump blivit ett annat. Nåja, får väl ta det som lärpengar antar jag.
 
Ursäkta att jag varit lite trög med svar på hur det gått. Följde anvisningen från er och satte in en 2000w element och fick temperaturen och stiga till ca 18-20 grader. Verkade gå riktigt fint då pumpen & elementet jobbade ihop.

Men efter att ha stängt av elementet så kröp tempen sakta ner till 12-14 grader då när ute tempen var ca (-10 till -15).

Var i kontakt med säljaren och han skulle komma och se på denna.. Men var ute samma dag och titta lite på ute delen.. Denna kyl som sitter inne i utedelen som luften passerar var helt fullt av is.. fick bort allt detta då tempen ändå var närmare 0 i några dagar.

Nu efter detta så har jag haft rejäl värme från pumpen ligger runt 20 grader då ute tempen inte går under -15.. Vet inte varför isen kom dit direkt på en ny instalerad pump.. var väl kanske det att det var -14 då den blev installerad??

Det är i alla fall stor skillnad i hela huset nu och golven är varma. + att luft fuktigheten har sjunkit ner till ca 45% i källaren
 
Jo det är ju klart att effekten på pumpen blir avsevärt lägre om kondensorn är igenisad, har själv erfarenhet av detta.
Bra i alla fall att det löste sig för dig och att pumpen nu tycks fungera som den ska.:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.